|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Har precis köpt en bmw 540 e39 -96... Först ett problem, det knastrara i högtalarna, började idag... Högtalaren i höger framdörr låter doft o kasst, antar att det är en ledtråd till problemet? Var/hur börjar jag leta? Knastrar lite hur som helst på tomgång, när man kör följer knastret hastigheten...? Sen sitter det en CD växlare i den, som man kör via FM, borde det inte gå att koppla den direkt till stereon så man får bättre ljud...? Det är 609 Navigation system proffessional 677 hifi system proffessional I bilen... | |
|
Vad är det för märke på cd-växlaren? Om du nu har navin så lär det inte vara svårt att koppla in en org cd-växlare. *BAWORAK* |
|
|
Hej, Tänk på att: Eftersom du har dsp (677) så måste cdväxlaren kopplas via en spdif / digital ledning till dsp slutsteget. Om knastret ökar i takt med varvtalet så kan en orsak vara att ett korrekt avstörningsskydd saknas antingen till cdväxlaren eller till fm-adaptern. /Andy |
|
|
Nu har knastret slutat, bilen lagar sig själv, trevligt... Lär väll komma tillbaks men känns fel att laga nått som inte är trasigt.. Högtalaren, vad tror ni har hänt med den? Eftersom den låter doft, hade nån kabel eller så gått av hade den ju varit helt tyst..? CD-växlaren är av märket pioneer |
|
|
Hej, läste ditt meddelande noggrannare denna gång och kom fram till ett bättre svar: Leta efter ett jordningsfel om problemet uppträder igen. troligen i den stora kontakten på förstärkaren eller på radiomodulen. Använd elektronikrengöring på kontaktdonen (obs ej 556 utan elektronikrengöring). /Andy |
|
|
Ang högtalaren som låter dovt. Är det så att "bashögtalaren" höger fram fungerar, men att inte varken mellanregister eller diskanthögtalarna fungerar alls bara höger fram? /Andy |
|
|
Beolink, du verkar ha rätt, det är nog så att diskanten inte fungerar! Har du nån teori om vad som kan va fel eftersom du misstänkte det..? Kan det helt enkelt hända att diskanten har "gått sönder"...? |
|
|
Hej! Har du haft bilen på service på senaste tiden? Uppkom felet då? BMW kopplade fel mellan kontakten för speglarna och diskanten (kontaktdonen är lika men i olika färger) varpå jag fick detta fel. Hade även samma symptom i E38an och där var tyvärr DSP förstärkaren trasig. /Andy |
|
|
Jag köpte bilen förra veckan och den har inte varit servad alldeles nyss... Idag kom knastret tillbaks en stund, men slutade nu när jag åkte hem, känns som det kommer o går när nån har suttit i passagerarstolen så det är väll säkert lite glapp i kablarna i passagerardörren? |
|
|
Det är nog mycket möjligt om du märker skillnad när du haft passagerare fram. Kolla så att inte diskantbortfallet gäller bak med. Om det bara är fram så sitter det ett delningsfilter monterat i framdörren, kolla kablaget till detta. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.