|
|
|
|---|---|
biltok med klockintresse |
Hej, plöjde kataloger o såg att grundmotorerna verkar vara lika. Men är det SAMMA motor förutom motorstyrning? Om det är så - så är det ju smartare att köpa 118d o chippa den o få lika hög effekt som en chippad 120d... Finns det någon hake? |
| Såvitt jag förstått är den inte bara nertrimmad elektroniskt, har för mig (osäker) att det är lite skillnad på top och insug. Förmodligen just för den anledningen du funderar om det är möjligt. | |
|
Problemet är ju att definiera "samma motor". Vad tillhör motorn och vad gör inte. Motorblock och kolvar är ju desamma, men det skiljer sig i motorstyrning och av vad jag förstått (men jag vet inte) så skall även insug vara annorlunda. Någon som har toppkoll? ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå |
|
biltok med klockintresse |
Är ju en avsevärd prisskillnad, är det bara lite småsaker som insug kan man ju enkelt fixa till det... Någon som vet hur mycket man kan chippa upp en 118d till? btw, Med skillnader menar jag ALLA skillnader |
| Dieseltech säger att dom får ur 152hk ur 118d och 198hk ur 120d, så det lär vara en del mer än ECU som skiljer. | |
|
ECU? Det är faktiskt bokstäverna på nummerplåten på min nya 120d. Va knäppt. Min BMW120d: Länk |
|
| 118d Länk 120d Länk ;) | |
|
Det är skillnad, 120d är förstärkt jämfört med 118d, läste det i nån intern info när jag praktiserade hos BMW, det styrks även av de olika art.nr. på Realoem.com Mvh |
|
|
Väsentliga detaljer som skiljer är insugsrör, turbo och laddluftkylare. Inte helt trivialt att göra 120d av 118d med andra ord.... /// Gunnar E. |
|
|
Men hur bra fart går det att få på en 118d? Vilken effekt kan man tänkas räkna med? Bra info för mig inför stundande tjänstebilsval. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Inte bara vitala delar i motorrummet skiljer 120d från 118d. Ännu en ganska viktig egenskap som bromsarna, är av grövre kaliber på 120d. Därtill förlorar du nybilsgarantin om du gör förändringar på bilen. Inte säkert att det är så smart att "bara" chippa upp för att man vill "spara pengar". |
|
| nja hur kan man se att man chippat den? det är ju bara en box som man tar bort nästa gång man är på verkstaden. | |
|
Motorn loggar en massa parametrar som gör att det går att se om bilen varit chippad. Finns säkert de som kan detta bättre men jag vet bara så mycket att verkstäderna faktiskt kan se att bilen varit chippad. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
05:33 andreas... är du morgonpigg lr? :) Jag köpte tilläggsförsäkring när jag boxade min bil eftersom det är rätt ny. Då behöver jag inte smyga med det vid servicar och sånt. Det är värt dom extra kronorna tycker jag. Min BMW120d: Länk |
|
|
Njet, jag sitter i USA for tillfallet men kunde inte halla mig ifran Autopower. Jag tillhor dock dem som tror att en val utford chippning eller boxning inte skadar motorn, men jag ville bara gora er uppmarksamma pa att det inte gar att ta bort en box och sedan tro att verkstaden inte uppmarksammar detta. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.