|
|
|
|---|---|
|
Intressant när man tittar på utvecklingen för olika sportbilar vad dom presterar nu för tiden. Förr var det 0-100 tider som gällde, numera avverkas 0-100km/h på ettans växel på några sportbilar och dom snabbaste ligger runt 3.5-3.9 sekunder att nå dit. Följdaktligen börjar man numera jämföra 0-200 tider istället. Dåtidens "superbil" toppfart var 300km/h. Nu ska man nå farter nära och gärna förbi 400 strecket för att vara bland de "värsta". Intressant att se hur det ser ut om 15 år, mäter vi 0-300km/h tider då och toppfarter på 500km/h för de snabbaste sportskrindorna? Kommer vägnätet utvecklas i samma takt så vi kan hålla 200km/h på E4:an med våra Oplar och Skodor ? Vad tror ni? Leffo | |
|
Jag tror utvecklingen kommer att avstanna och man kommer lägga mer energi på att få fram bilar som inte tär på våra naturresurser. Egentligen har det inte hänt sådär sjukt mycket de senaste 10 åren när det gäller på toppen, jag menar det är i princip först Bugatti Veyron som kört om McLaren F1. Det som däremot har hänt är att många idag kan sätta sig i en relativt vanlig personbil och den har över 300 hästkrafter, och vanliga sedander med över 500 hästkrafter finns också. Men det finns nog en kamp som är viktigare än prestandakampan just nu. |
|
| Det finns väl lite en gräns på vad som verkligen är användbart på nuvarande vägnätet med. Tror inte det går att bygga hur snabba gatbilar som helst på nuvarande koncept (förbränningsmotor + 4 hjul) och få det ekonomiskt hållbart. Veyronen var ju en extrem förlustaffär (iaf om man inte räknar all PR) även om det aldrig var tänkt att gå med vinst. | |
|
Jag håller med dig Acey, jag hoppas att utecklingen går åt det hållet (miljökampen). Men man börjar ändå fundera när man besöker bilmässor tex. och bilnyheter i övrigt. Den bara dräller av superduper prestanda monster och "T-Rex" Suvar med 500-600HK som största dragplåster. Är efterfrågan fortsatt stark på dessa "Dinos" så börjar man ju tvivla på att några betydande resurser läggs på Miljöutveckling kontra prestandautvecklingen. Men det är väl vi kosumenter som styr, så länge vi köper skiten så..... Leffo |
|
|
Det fyrhjulsdrivna "nyttofordonet" har aldig varit snabbare... och katalysator är ju standardutrustning på den så lite har man ju gjort för miljön ;) Länk Leffo |
|
| Det har ju blivit som så att bilarna idag är mycket renare i termer att de alla har katalysatorer och snart även partikelfilter, genomsnittliga bränsleförbrukningen har också sjunkit rejält. Dock har CO2-utsläppen bara minskat marginellt, detta beror på att allt fler har råd med bilar och framförallt motorstarka bilar. | |
kilroy |
Jag håller med "acey" helt och hållet. Vi står inför en stor förändring när det gäller inte bara privatbilismen utan när det gäller kommunikationer över huvud taget. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
Paap Reeder |
... med 130 g/km blir det max 130 hk som kan "tillverkas". Såg att Chyaenne? släpper ut 330 ... så det är ajöss med sådana ... om inte katastrofindustrin tappar luften. MVH /// Paap R |
|
Åtminstone en femtedel av världens befolkning eldar med kol för att få energi. Och här sitter vi och funderar på 130g/km eller 330g/km.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.