|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag undrar om någon vet var man kan få tag på en laservarnare?? Behöver en sån , det e ju så jä*** många snutar ute på vägarna, har blivit av med körkortet tidigare o vill inte bli av med det igen!!! | |
|
Tjenare. Du menar väl laserstörare? /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Har själv laserstörare o laservarnare. Vad använder polisen i Sverige? Laser eller Radar. T.ex om du moter polisen i deras bil kan dom INTE använda laser på din bil, då använder dom radar, men om polisen står stilla vid vägen kan dom använda radar eller laser. Så ni som vet, vad använder polisen i Sverige? I Finland används ännu radar. England kan du köpa från visserligen normal pris, men om du planerar resa till typ spaninen hittar du SUPER radar/laservarnare för ca 700kr, medan du från T.ex england,USA hamnar betala uppemot 3000kr + för en sådan. Men jag LOVAR dig den är värd pengarna!:) Lycka till. Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
Tjenare. Det vanligaste är laser. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Då behövs både laserstörare och laservarnare. Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
Polisen använder uteslutande Prolaser-instrumentet för att mäta vid vägkanten, radar är föråldrat. Det är bättre med laservarnare än laserstörare då polisen märker att du har en störare då det inte går att låsa signalen på en bil försedd med störare. Då stoppar dom bilen och letar reda på störaren, som dom beslagtar samt att dom delar ut en saftig böter. Hur dom mäter i bil under färd vet jag inte riktigt. Länk |
|
Deliq |
Om laservarnaren indikerar, är det då inte redan försent, eller ?? Har dom då inte just precis mätt på bilen du färdas i ? Laserljuset har väl så vitt jag vet väldigt lite spridning ( en lob på en knapp vinkelgrad ) medan radarloben sprider typ 45 grader åt vardera hållet från "skjutriktningen" vilket är mycket lättdetekterat med varnare. Någon som har mer/bättre info ? M V H // Deliq |
|
Hej fortkörare. Laservarnare ger jag inte mycket för. När den piper har dom mätt din fart ca: 40 ggr och dragit ett snitt på det. Laserstörare har jag däremot ingen uppfattning om, förutom att det är olagligt! Läs mer här. Länk Ola |
|
|
MalteK, det finns fortfarande kvar radar även om de används betydligt mindre än laser! Man kan inte vara riktigt säker om man bara har laservarnare/laserstörare. En del har både varnare och störare. Man slår av laserstöraren när varnaren indikerar (efter att ha sänkt hastigheten till laglig fart) och låter sedan polisens laser låsa och få ett lagligt värde och då nöjer de sig oftast och släpper bilen. Mvh |
|
|
Hejsan! För mätning under färd i en bil/motorcyckel så använder de en så kallad polispilot. Dvs de mäter upp tiden det tar för dig att förflytta dig en över en viss sträcka, för att sedan jämföra det med vad det tog för dem att åka samma sträcka. Med den informationen kan de ränka ut din snitthastighet. Allt detta videofilmas så de kan använda detta som bevis i en rättegång. Vad de mäter emot är fasta föremål längs vägarna som skyltar, broar och de vita T:na som är målade på vägrenarna eller mitt över körfälten. Annars så kan ni använda T:na till att räkna ut hur rätt hastighetsmätaren visar. Mellan två T:n är det 502 meter. Dela 1800 med den tid du får i sek, så får du ut din riktiga hastighet i KM/H. Tar det 15 sek så motsvarar det 120km/h ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
OlaE: Nja, en lasermätning har inget med snitt att göra utan den ger aktuell hastighet på fordonet man mäter fortlöpande. På Prolasern håller man inne avtryckaren på instrumentet tills en summer indikerar med fast ton att man har låsning, man ser då hastigheten på fordonet i siktet och släpper man då avtryckaren så är mätningen klar och det är bara att vinka in fartsyndaren. JohanB: Riktigt säker kan man bara vara om man håller lagstadgad hastighet ;) Jag har sett en låda med beslagtagna störare hos polisen i Västberga och det var ingen dålig samling kan jag lova. Länk |
|
|
MalteK: Vad jag menar med snitt är att den mäter dig hastighet flera gånger (upp till 50 ggr) drar ett snitt och visar i displayen. Detta för att få bort ev. felvisningar. Ola |
|
|
Kanada.. Vill inte vara gnällig men tror det är 505 meter mellan markeringarna. |
|
|
commander i malmö har sånt krafs till salu från japan eller nått.......... Mvh/ Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.