AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
728

Liten fundering kring e85 och serviceintervaller

Visa användare
130
warcow
728IA -99
Har för mig att serviceintervallerna på min 530 (M60) styrs av hur mycket bränsle bilen har dragit. M.a.o. borde serviceintervallerna komma oftare om man kör med säg 50% e85-inblandning eftersom bilen drar mer soppa på e85.

Kan det vara så eller är jag som vanligt ute och snurrar?

Stefan
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Helt rätt! Fast om du kör på hög etanolinblandning borde du byta olja ännu oftare än vad indikatorn gör, pga att e85 är betydligt aggressivare mot oljan än vad bensin är!
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Men oljan och bränslet ska väl ändå inte komma i kontakt med varandra? Menar du om man har lite läckage?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Volvo har exempelvis 1000 mils intervall på etanolbilarna.

Lite bränsle läcker alltid ner via kolvarna, men oljan tål bensin bättre än etanol, just därför ska du byta olja betydligt oftare om du kör med etanol.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Saab har också tätare serviceintervall på sina Biopower-bilar.

Precis som "isåkare" säger så läcker det alltid lite bränsle förbi kolvringarna ner i oljan, detta problem blir värre på en etanolmotor än på en bensinmotor av 2 anledningar: Etanolen sotar mindre. I en bensinare finns alltid lite sot runt kolvringarna som hjälper till att täta motorn. Dessutom, när etanolen väl letat sig ner i oljan så kommer den mycket sämre överens med oljan - så oljan bryts ned snabbare.
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Okej!

Då har det klarnat! Tack för svaren! :)

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.