|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en kul allroundbil som ska funka att pendla med till jobbet, köra barnen till dagis, lättare bankörning osv. Hade M3e46 funnits som kombi eller ialla fall 4-d hade valet varit enklare. Tvekar nu mellan Alpina B3S touring eller 330i touring med ESS 320hk kit. Vilken tror ni kommer funka bäst och bli billigast i längden? Alpinan blir sannorlikt något dyrare i inköp men kommer nog behålla värdet bättre. 330 blir nog billigare att försäkra men å andra sidan kommer försäkringen inte gälla fullt ut om man har otur. 330:n blir knepigare att besikta men det verkar inte vara så stora problem i praktiken. Hur skulle ni valt? | |
| Hade jag stått inför ett dylikt val hade jag tveklöst valt alpinan. Varför? Jo för köper du en 330 kompressor och en besiktningsman syn på din kompressor så åker du på att plocka bort den innan den går igenom bes. Krockar du kan du bli helt utan pengar från försäkringen. Du kan väl till och med bli ersättningsskyldig! Själv skulle gud jag tycka om att åka omkring i en olaglig bil. Alpinan kommer behålla ett högt värde, vilket knappast en trimmad 330 kommer göra. Bara vad jag tror. | |
| "Själv skulle jag inte tycka om" ska det stå. Svårt att skriva med t9 på mobilen... | |
|
Jag hade lätt valt en Alpina B3S. Av flera skäl, för det första så känns en B3S Touring mer "speciell", och är byggd för att klara effekten. Som du säger så slipper du fundera över problem med besiktning, försäkringsbolag och taskigt andrahandsvärde. Alpinan blir förmodligen dyrare in inköp, men om du ska börja skruva annat chassi på 330:in eller andra bromsar plus kostnaden för ESS-installationen så blir kanske skillnaden inte så stor? |
|
|
Tack för kommentarerna. Carl, visst har det sina risker med besiktining men framför allt försäkringsfrågan. Dock verkar dessa vara ganska kraftigt överdrivna, många verkar åka rakt igenom besiktningen utan problem. Tror det ska ganska mycket till om man helt ska bli utan ersättning från fb om man inte kört extremt vårdslöst. Teoretiskt sett kan du ju bli utan ersättning om du har fel däcksdimension, vilket de flesta säkert har. Men visst kan de bli tråkigt om man har otur. Acey, visst får man lite annat förutom effekten om man väljer B3:an. Chassi mässigt tänkte jag inte göra så mycket då komforten blir ganska prioriterad. Lite bättre bromsar kanske. Är nog inne på B3:an precis som ni även om det vore kul att testa överladdat och dessutom billigare i inköp. |
|
|
BjörnB Du blir inte utan ersättning om du har kompressor och krockar, däremot om din motor rasar så kommer det bli svårt att få ersättning om den varit trimmad. Men att man blir utan ersättning vid krock och tom skulle bli ersättningsskylldig vid eventuell krock är helt fel. Motor v-låda och drivlina är saker som kan vara svårt att få ersättning för om du kör sönder men annars är det inga problem. |
|
|
Låter bra! Läste i en annan tråd att du hade ett ESS-kit till försäljning, har du det kvar? Om jag fattat det hela rätt har du varit mycket nöjde med dina överladdade bilar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.