|
|
|
|---|---|
|
Kryptisk fråga men jag undrar om man kan använda en c-tekladdare till att tex pröva funktionen på något som skall sitta i bilen senare. Säg att man vill prova en elmotor till tex svankstöd, kan man då ta ta svankstödets + och - kabel och koppla direkt till laddarens + och - klor och köra ett test? *BAWORAK* | |
| Det går bra så länge du inte kör audio utrustning och liknande. Inget som skadas men laddaren filtrerar inte bort växelspänningen speciellt bra så det blir en massa brumljud om du testar t.ex. en bilstereo. | |
|
Ok, Nej ingen radio eller så, utan faktiskt ett svankstöd som jag vill kontrollera funktionen på innan jag ger mig på att installera det hela. *BAWORAK* |
|
|
Förlåt; Tack för för svaret. *BAWORAK* |
|
Paap Reeder |
... kan vara tveksamt efetersom Ctek-laddaren inte ger en konstant ström ut typ som en gammal "OK-laddare" som blåste på med 8 A oavsett vad som hängde i trådarna. Jag har en Modernum av litet modernare slag och den ger ingen ström om man inte har just ett halvurladdat batteri i änden. Mitt svar är: gissar att det inte går. MVH /// Paap R |
|
Aha, Jaja ok. Men riskerar jag att skada något om jag provar? Eller blir konsekvensen bara att inget händer och jag bara för det inte behöver tro att saken inte fungerar utan måste komma på ngt annat knep för att se om det fungerar? *BAWORAK* |
|
| Jag har kört bilstereon i garaget med min C-Tek 3600 med massor av brum i högtalarna :), så det funkar nog till elmotorer också. Kanske måste ställa in den i konstant laddnings läge eller vad det nu heter.. | |
|
Varför tar du inte bara två sladdar och kopplar på bilen batteri?! Måste vara det enklaste... Kul att du hittade ett svankstöd tillslut! ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Skall absolut inte bli nåt nätbrum (50Hz) från en Ctek eller annan switchande laddare eller strömförsörjare. Switchfrekvensen ligger vanligen runt 40-60Khz, detta hör inte ens fladdermössen. Men vanliga garageladdare däremot ger en rå ofiltrerad och ostabiliserad spänning ut. Dock måste laddaren vara av sådan konstruktion att den verkligen kan fungera som strömförsörjare, inte bara laddare. många kräver motspänning från batteri osv för att över huvud taget starta. Cetek har åtminstone ett par modeller dock som går att ställa om till strömförsörjningsläge. Men ett par avsäkrade kablar från batteriet eller cigguttaget som redan finns i bilen går också utmärkt att köra med. Om man är osäker på funktion eller annat så är ett bra tips att koppla en vanlig 55W lampa i serie med pluskabeln. Då riskerar man inget vid v. felkoppling osv, eller om man råkar komma imot bilens chassi. FP |
|
| Folke: menar du att det är fel på min C-Tek laddare eftersom den brummar genom stereon? Det är nog inte ett 50hz brumande, låter mera som ett mörkt knattrande i kanske 100-300hz. och så stör den ut radiomottagningen nästan helt, även när ett bilbatteri ligger med som strömkälla. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Thomas! Du kanske spänningsmatar c.techen från en fas där du har en transformator eller en elpanna som ligger och ger brumm på den berörda fasen! Prova att införskaffa en galvanisk avskiljare för 230v eller byt uttag till c-techen för att kolla om du får skilnad! Går mycket spöken i var mans elnät! Det som brukar ge störningar på elnätet är:gamla trafos,kompressorer tex i kyl/frys och värmepannor/pumpar. MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
heden> det är kallt och blött o tråkigt ute. folke> Vilken av ladarna har den funktionen du pratar om, om du orkar kolla: Länk *BAWORAK* |
|
| Patrik: inget som stör mej längre längre, har kastat in en bärbar stereo istället. Men kan va bra att ha i åtanke om man drabbas av brum i framtiden. | |
|
Cetek 7000 och 25000 har supplyläge (kan fungera som strömförsörjning utan batteri), möjligen flera modeller också. Störningarna kommer nog från laddaren i sig, kanske nån funktion tillsammans med batteriet när den kör utjämningspulser, fast det borde inte bli några märkbara rester på matningsspänningen. Störningar från matande elnät kan säkert uteslutas, en switchande strömförsörjning/laddare med brett inspänninsområde är okänslig för störningar på nätet, det är liksom en av meningarna med just switchande princip osv. i annat fall är det fel på laddaren men jag tror störningen beror på att laddaren strålar ut störningar som stereon plockar upp via antennen osv. Ett ganska vanligt problem med switchande strömförsörjningar i allehanda utrustningar. EMC-problem som dessa har ökat kraftigt på senare år, på www.elsak.se kan man läsa under "försäljningsförbud" om liknande problem. FP |
|
|
Tack för tipset. Har en Zafir:-( /S *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.