AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
747

Turbo till 525TDs

52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
Tjenare. Jag har monterat en mekanisk pump på en 525TDs motor. När jag ändå har gjort det tänkte jag uppgradera turbo och grenrör. Finns det nått grenrör som har bättre flöde att köpa? Vad för någon turbo kan vara lämplig?

MVH Peter
den turbo som är lämplig beror ju på när du vill ha effekten och hur mycket du tänkt ha i slutändan.
generellt sett så är ju en mindre snabbare att få upp laddtrycket på och en större långsammare men numera finns det helkullagrade stora turbos som "spolas" upp snabbt
här har du en sida som visar på ett ungefär skillnader mellan storlekarna
Länk

när man beräknar turbon till en diesel så delar man med 1.7
ex en turbo för bensinare som klarar av 500hk blir då
500/1,7=ca 300hk
varför man beräknar så är för att en diesel behöver så mycket mer luft för att fördela bränslet än vad en bensinare behöver

52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
okej skitbra information. jag är lite nybörjare vad det gäller att trimma en dieselmotor. skruvandet är inga problem men det är just det tekniska jag inte har riktigt koll på än men jag håller på för fullt. men jag har hört att det ska gå att uppgradera pumpen så man kan få ut mer effekt. vet du hur mycket effekt man skulle tänkas kunna klämma ur en 525TDS motor och vad priset på uppgradering av pumpen är?

just nu börjar jag med mekanisk pump, större ic och högre ladd.. men ja funderar på att "trimma" pumpen, montera andra spridare, grenrör och turbo när ekonomin tillåter som sagt..
300hk+ klarar pumpen att leverera med 12millimeterskolven,fördelarhuvudet och kamskivan
ca 15000kr kostar det

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.