AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.848

Ytterligare en ESS Z4, min snart! =)

Sida 1 av 3
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
YES

Då var det ialf bokat! 9 april så smäller det! ESS twinscrew TS2+ kittet. ca 400+hk och 500+nm. Tack passive för att ha hetsat mig och gett ut information om detta! ;)

Så detta blir det:

ESS TS2+ 8.5PSI Boost Upgrade Kit
ESS M52TU/M54 SC Camshaft Kit
M54 3.0 Performance Organic Clutch Kit

Och innan monteringen måste jag hinna installera grenrör från antingen supersprint eller G-power sen blir det ett kopplingsrör till slutdämparen. Så inga mellandämpare eller katter här inte :D... Wooo kommer bli grymt. Är redan skitnödig måste gå på toa ;)
bara att gratulera..din bil komemr bli grym och enligt mig mycket grymamre än en viper du ville ha :P... vad är nästasteg då efterkompressorn ehhe??
Visa användare
639
Tackar :D, njaaa vet inte riktgt det där med vipern :D. Gillar den skarpt. Dock kommer jag bara vara 0.2 sekunder efter den 0-100 så det blir ballt ;).

Jadu jag har så mycket projekt jag skulle vilja göra! Ett alternativ kan vara G-powers silverstone diamond fälgarna (19") Och kan eventuellt bygga om hela bilen till en variant av motorsports bmw z4m. Har i kontakt mycket med customania som byggde Badstard Opeln. Så aerodynamiken kommer inte bara vara för syns skull den kommer även att fungera med vinklarna och downforcen. Men detta kommer nog antagligen att bli till slutet av året då målet är att ställa ut den till ex. Elmia 08. Så vi får se hur mycket jag verkligen orkar jobba ihop och spara ;)
Visa användare
71
Peter_E
Audi S4 -05
VW Transporter -93
Vad skulle ett sånt här litet roligt paket gå på?
Fantastiska Z4:an visst är vipern snygg och snabb men det finns en stor skillnad mellan viper och z4... z4 kan svänga :D..tror att din bil blir kanongsnygg med ett grymmt kjolpaket o snygga fälgar.. dessutomblir dne sjukt snabb
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Grattis, du var ju inte svårövertalad om man säger så. ;)

Väntar på TS3 själv ;) Nej jag får se, väntar till sommaren iaf, rätt nöjd som det är. Blir ju trots allt ganska mycket att lägga ut på grenrör, katalysator, avgassystem, koppling, camshaft och om man väljer TS3 krävs dessutom nya kolvar har jag för mig. Din bil kommer att bli vansinnig. :D

Visa användare
639
Peter_E: ESS delarna med montering går på 65.000NOK alltså runt 73.000 svenska. Sedan kostar grenröret runt 11.000 med frakt från tyskland och kopplingsrör med monteringen vet jag ej ännu ska höra med ferritta under de kommande dagarna. Men säg runt 85.000 kr totales ;)

Bmw_Jerry: Ja det har du ju rätt i! Vi får la se hur länge kompressorn håller nu bara ;D

passive: Heheh näää jag har faktiskt haft det här i tankarna sen förra vintern. Dock så blev det ju klockrent nu när skruvkompressornerna släpptes! Jävligt stor skillnad på skruv och cent. Så hade du inte lagt in en tråd om ditt system hade jag nog glömt bort kompressorn :). Jo det är ju sjuka pengar egentligen om man tänker efter! Men jag har det så jäkla bra nu bor hemma och allt har knappt inga utgifter bara bilen! Så ibland man tur ;) dock får man ju jobba som ett djur istället haha..

jaaa TS3 och uppåt blir nog lite för mycket och framförallt dyrt! TS2+ får räcka för mig tills den blir skrotad eller såld ;). Tack igen passive! Vi får ta några svängar i sommar, skulle vara nice!

Ha det gött gubbbar
Visa användare
71
Peter_E
Audi S4 -05
VW Transporter -93
Helt klart billigar än att köpa en z4m. Får man grupprabatt :)
Ragemannen
fan man blir ju så sugen en grupp rabatt vore intressant så kan vi åka över en tre-fyra pers?

BMWholic
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Dum fråga vad är man ute efter lägga så mycket pengar på en så "vanlig ny" bil o ändå bara få köra 110km som högst i Sverige? Det som finns original borde räcka mer en väl....annars skulle du köpt något vassare direkt..nu vet jag debatten kommer igång...smile. Önskar Er byggare ycka till med Era bilar blir säkert skitsnygga.
Visa användare
639
Z3Kent: Jag trycker i en kompressor för att känna suget. alltså 0-100 accen. För bara för att du får ca 200 hästar till behöver man ju inte överskirda fartgränserna. SOm sagt det är trycket jag är ute efter. Köpa något vassare nja då får man ju lägga ut ett antal hundra tusen kronor till vilket inte jag har råd med. Och jag är super nöjd med hur bilen är original men jag fick en impuls att vilja ha mer hästar så detta var ett relativt billigt alternativ istället för en helt ny vassare bil...det är min femma
Jag hade min Z3C 2.8 vässad hos grabbarna i Aremark! Du kommer inte att ångra dessa 73 loppor! :-)
Ska du inte kyla lite extra för extra power och driftsäkerhet? En IC från t.ex evo 6 eller 7 skulle lätt få plats i ditt motorrum. Skulle hellre satsa på det än på Feritta.
Visa användare
639
z3c 4 ever: Nice! Så då måste det varit lite tryck i din med? ;).. hur många hk fick du ut? Nej jag tror jag kommer bli super nöjd med detta kitt. Älskar verkligen min bil som den är, men nästan dubbla hästar till så tja varför tacka nej? :D..

Hmm jasså dom sätter inte in en IC det trodde jag. Men jag ska inte statsa på feritta utan dom får bara göra kopplingen mellan grenröret och slutdämparen. INget mer. Grenröret blir från supersprint/g-power, ESS rekomenderade att man skulle intstallera grenrör så man tar det i samma vända nu när dom ändå mappar om bilen. Ska höra lite mer med dom vad som kan tänkas vara nyttigt att installera innan. Tack för IC tipset förresten!

Dyno testar dom alla bilar? Är det klurigt att hitta till ESS i aremark? Ligger ju ialf nära gränsen vilket är jäkligt skönt!
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Ja lite klurigt var det att hitta dit, ligger mitt ute i ingenstans. Har du nav? :)

Visa användare
639
Nej jag har ju inte nav :( , men man kan ju säkert alltid låna av någon. Dyno testade dom din bil passive?

Snacka med feritta idag vilka nördar. Fråga om dom kunde göra kopplingen mellan grenröret och slutdämparen, Vad säger dom " Nääe såna special gör inte vi" vilken dålig attityd. De håller ju på med avgassystem borde de inte kunna fixa ett rör i mellan ganska lätt? hmmm

Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Ja det tycker man, de gör ju specialbeställda avgasrör.

Javisst, de gjorde en dynotest efter installationen, 360 hk/440 Nm. :)

Visa användare
639
woo du fick ju tom. 5 hästar mer än vad som står skrivet på sidan =).. Nice dom snackar ju inte dynga ialf haha... Snö kaos nere hos dig? Fan vilka spasmer jag skulle få om jag var dig, kompessor mata för att sen ställa av den :(.. måste suga hehe..Men snart så är det vår igen! Snart mars ju helt sjukt!

Ja han på feritta kanske missförtog mig, han kanske trodde att de skulle tillverka grenröret också? Måste nog ringa dom igen för det jag behöver måste ju vara löjligt enkelt att tillverka ett rakt rör med nån böj sen är det klart typ :D, Så jag förstår inte vad problemet är...

Det lutar ialf mot G-power grenröret känns mest seriöst då de endast håller på med BMW. Supersprint har jag hört att passfomren är sisådär osv. Sen kikade jag även på deras fälgar måste ha 19", jisses jag måste nog ta mig ett lån på banken, tom farsan uppmuntrar mig att ta ett lån för att ha råd till fälgarna o grenröret (fast han är ju skum mouhaha)
Visa användare
639
Känns som jag kommer få besök av lyxfällan hahaha
hmmm. ESS hade en egetframtagen IC till Z3 an.... kollade du om dem inte har det till z4 med?
Fantastiska Z4:an såg din bil utanför m-bilar idag.. måste säga att den var grymmt snygg.. när får du fälgarna och kompressorn?? hur går det med bodykittet??
Ar
52
Arscher
Z3 coupe 99
2.8 ESS Kompressor
Tjena Grabbar!!
Jag har för några dagar sedan köpt en z3 coupe 2.8 och det sitter ett kompressor kit från ESS i den och säljaren säger att den är skruvad till 0.4bar, jag är inte så kunnig inom ämnet och jag ser att ni har galna planer för era bilar och undrar om ni kan hjälpa mig få lite svar på mina frågor?

Om man ska skruva upp den till 1.0 bar som säljaren sa att man kan göra hur gör man det?, måste man byta massa delar på att det ska hålla?

Det som är gjort på bilen som jag såg på kvittot var att kopplingen var bytt och det finns en kolfiber motorblock på motorn, Om det nu heter så?

sen låter det lite konstig om den, jag vet att den ska surra men, a det är svårt att förklara, vem ska man vända sig till här i Stockholm? är det Tuning Chip??

Tack på förhand

Mvh Arscher

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.