AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.731

sportsystem till bmw 540

finns det någon som vet var man kan beställa ett sportsystem.till 540-96 vill ha lite muller.jag hittar inget. eller ska jag bygga ett själv.har tillgång till rostfria rör.vilken dämpare ska man ha isåfall som slutdämpare.
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Nog finns det färdiga sportsystem till 540, både E34 & E39. Supersprint, Remus, Eisenmann tex. Har själv byggt eget med Rakarör avgasdelar. Kör en sökning på denna sajten (sportavgas AND 540) så hittar du en hel del. Ferrita bygger avgassystem på plats i rostfritt annars efter önskemål.

Min bimmer: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Inte för att jag råkar ha just REMUS på min men det finns inget annat som har en sådan skönt ljud som just REMUS avgassystem.
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
The roughrider: Har funderat på o skaffa en ljuddämpare från rakarör o sätta dit, en sån med två in o två ut om du förstår va ja menar.Är ju hyffsade priser där till skillnad från allt annat som finns att köpa. Skulle va kul o höra lite va du har gjort för typ av system på din o hur det låter osv
Th
291
The roughrider
carlsson535: Jo, jag byggde i 2x2,5" hela vägen. Hade velat bygga med en slutdämpare på båda sidor bak, men det går inte utan att byta ut den enorma 80liters bränsletanken mot en typ 60 liters (Kanske bygger det så någongång tillslut). Slutdämparen fick bli den stora runda från Rakarör med 2in/2ut Länk & mellandämparna (KAT-ersättare) bytte jag senare mot Rakarör special (2x640mm) Länk. Allt helsvetsat, fast till svetsningen i Rostfritt hade jag hjälp :-) Till slutdämparen fick man precis plats med 2 st. 90mm (3,5") stylingutblås Länk. Till slutdämparen svetsades fast vingar för klämmorna i rostfritt (20x1,5x100mm). Stosarna får man korta till rejält i båda ändar (20mm kvar) för stylingutblåsen (för att få ner tot.längden) & även stosarna på inloppsidan + maximal förkortning även av 45gr böjarna in i dämparen
så dom inte kommer för nära bakhjulet. Mycket jobb med systemet givetvis men ljudet är också verkligen i ballaste laget. Det blir lite för högt lågbasljud på lågvarvs pådrag (under 1800rpm) med bara bakdämparen efter kattarna ;-) Blev kanon när jag ersatte Kattarna med Rakarör special. Dånar rätt bra fortfarande på lågvarv (50km/h) men inte alls lika mycket. Ljudnivån vid landsvägskörning är riktigt "låg" & urhäftig fid fullgas. 2 ljudfiler finns Länk

/Roger W
Th
291
The roughrider
Blev fel länk på närbild av utblåsen. Denna ska det vara Länk

/Roger W
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
The roughrider: Lät ju riktigt bra det, var mest orolig för om det skulle gå o få dit den största ljuddämparn, men det går ju tydligen så den får det bli så småningom. Kommer behålla främre delen av avgasröret, vill ju inte sabba komforten allt för mycket. Tack ska han ha!
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Ferrita låter så här: www.humanrage.com/540

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Vet inte varför det inte blev en länk av det... Klipp och klistra.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Välgjort Danne...

Mvh Danne
Th
291
The roughrider
Danjel: Kul att höra hur det låter med Ferrita systemet. Visst är det en tydlig skillnad på ljudet i mitt kontra ditt sportavgassystem. Jag har en mer markant skorrljud pga Rakarör special-dämparna som tvingar avgaserna in i rotation & därmer extra skorr. Du har mer mulligt bas-skorr med metall-klang. Låter givetvis asballt det med :-)

/Roger W
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
The roughrider hur gör du på besiktningen med dom där raka rör
specialarna ist för kattarna?
Går det att besikta med dom ist?
Th
291
The roughrider
Hade aldrig monterat Rakarör special istället för Kattarna, om jag inte var säker på att det gick att klara besiktningens avgasprov. Dom liknar original-kattarna mycket också så det anmärks inget på. Har gjort första avgastestet isamband med Unichip optimeringen hos TS-motorsport & då var avgasvärdena OK, förutom för hög HC på tomgång. Jag tror att det berodde på att jag hade mycket bensin i oljan som kom in i förbränningsrummet (hade haft stora problem med kondens i tändstifthusen & misständningar), medan vid 2500rpm så var HC precis vid marginalen. Har efter detta bytt olja till Omega 631, och även RVS för en tät motorfunktion. För säkerhets skull ska jag ha Aspen Racing bränsle i tanken vid besiktningen i slutet av mars för att garantera bra avgasvärden. Funkar utmärkt med den backade tändningen som jag har med Unichip.

Aspen Racing fuel: Länk

/Roger W
Ab
41
Abeljos
BMW 540IA -98
Tja roughrider...tänkte kolla med dig vad det kostade att bygga ditt system med kattarna alltihop komplett alltså...vill bara kolla om det lönar sig med ditt sätt eller låta ferrita fixa ihop nåt
Visa användare
60
totteman
540ia -97
518i -86
518i -83
Danjel: Fan av najs ljud! Har du ritning eller bilder på hur avgassystemet ser ut?

Th
291
The roughrider
Ja, ordinariepris hade varit 12.000kr inkl. svetsarbete av hela mitt avgassystem. Nu fick jag 30% sponsorrabatt hos Rakarör till byggprojektet med "special"-dämparna Länk (främre-avgassystemet & del av insuget) eftersom det inkluderade även specialinsuget med en 3" rakarör Special (580mm), som dom ville se resultatet av Länk Så här skrev Rakarör KB kring montering av "special"-dämparna: "Jag tror bilen måste mappas om efter montering för att full effekt skall utlovas. Inget motstånd får finnas före eller efter effektboostern. Effektboostern måste ha en rak bit före ingång på minst 10 cm och minst 1/2 m till främre störande eller turbulens från kat. eller grenrör etc." Bakre delen av avgassystemet kostade 5000kr inkl. 3,5" stylingutbåsen(2x750kr) & svetsarbete. Om du väljer att bygga ett komplett nytt via Ferrita får du räkna in 3" Race-kattarna (2x3000kr) för samma fullflöde Länk.

/Roger W
Ab
41
Abeljos
BMW 540IA -98
okej då ska jag kolla runt lite och jämföra tack för hjälpen
Th
291
The roughrider
Den tidigare länken till mitt avgasljud funkar inte sedan gatbilar.se ändrade på layouten hos sajten. Har nya inspelningar på ljudet & här är nya länkar:

Vid utblåsen: Länk Länk
Inne i cupe'n: Länk

/Roger W
Th
291
The roughrider
Tog nu ett par bilder på mitt bakre avgassystem. Gjorde en injustering av det bakre systemet för att få in utblåsen så mycket som möjligt (dvs vad den bakre ljuddämparen tilllät). Detta i samband med demontering av bakre avgassystemet, vid byte av gasklockorna till bakfjädringen/dämpning.

Ingång bakre ljuddämpare: Länk
Bakre avgassystemet: Länk

/Roger W
Th
291
The roughrider
Blev samma länk visst på båda, lite för brottom:-)

Bakre avgassystemet: Länk

/Roger W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.