AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.565

Ung. pris 530 touring e39

Sida 1 av 2
Ma
9
MartinC
323ti compact e36 -97
Tjena! Ny här på detta forum. Överväger seriöst ett BMW-köp men blir inte riktigt klok på vad jag ska betala eftersom priserna minst sagt är varierande... Har kollat runt en hel del på div siter men det känns som priserna kan variera m 50 lakan för till synes identiska bilar. Hur mkt ska jag betala för en bil hos handlare utan att bli tvärblåst? Har ej inbyte.
Letar efter en bil enl. rubriken årsmodell -01, ca 10.000 mil m-paket. aut el manuell kvittar.

Är det stor skillnad körmässigt mellan 525 och 530 ?

tacksam för kommentarer!
/Martin
Hej. Priser kollar du på www.bilpriser.se ---> Länk Där står även bilhandlarpriset. Och nej det är inte så stor skillnad mellan 525 och 530. Det skiljer mera mellan 520 och 525. Att priserna varierar mycket kan bero på många saker men i regel skall man vara försiktig med dom billigaste bilarna som råkar vara nyimporterade och dölja en falsk mätarställning eller någon form av dåligt åtgärdad krockskada eller liknande. Du får kolla upp bilen och dess historik noga.
Ma
9
MartinC
323ti compact e36 -97
Tack för tips och info! Glömde skriva, men tittar i 1:a hand på en svensksåld bil (vet att det inte är någon garanti, men kanske lite enklare att se historien)
Kommer def. hålla mig borta från de billigaste bilarna, likaså de som säljs på jessikas bilexport el dyl.

var det stor prisskillnad (nytt) mellan 525 o 530? verkar så, finns betydligt fler 525 till salu...

Mod.: tack för flytt av tråd. Hade missat att detta fanns!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nya 2001 var merkostnaden för 530T ca. 66.000kr vilket för många säkert inte kändes motiverat. Då en hel del säkert togs ut som tjänstebil och det hos flertalet företag finns kostnadstak som låg i närheten av vad en 525 kostade så var detta säkert också en anledning.

Prisskillnaden mellan olika exemplar är som du säger stor och många bilar är för billiga för att vara helt ärliga.

M-paketet är populärt och som begagnatköpare så får du nästan betala lika mycket för detta som det kostade nytt men enligt min mening så är det värt det. En svensksåld 530i Touring med M-paket och ca. 10.000 mil får du nog räkna med att ge minst 160' för om inte mer beroende på skick och utrustning. Bilpriser värderar bilar med M-paket väldigt lågt och att hitta en ärlig bil för de priser dom anger tror jag inte du ska räkna med.

___
//Ulf
Jag håller med PowerMac. Undvik alla annonser med bilar där allt verkar vara för bra för att vara sant (för det är i stort sett alltid :-).
Ett knep är att jämföra priserna på www.mobile.de/www.bmw.de med de på blocket.

De gånger en nyimporterad bil är billigare i Sverige än en motsvarande i Tyskland så är det oftast ngt skumt eftersom ingen importerar en bil i välgörenhetsyfte :-)

Har man inte varit i BMW-träsket tidigare så skulle jag nästan rekomendera att man siktar i sig på en svensksåld bil eftersom dessa i regel är enklare att kolla upp. Det trista är att dessa bilar ofta har mindre utrustning än många av de tyska bilarna. Fast många sv-sålda 525 från 02/03 har M-sport paketet och en sådan skulle jag nog siktat in mig på.

Ett alternativ är att själv köpa sig en 5-serie med rätt utrustning hos BMW i Tyskland där chanserna att bli blåst är lika med noll.

Precis som Ulf säger så var merkostnaden rejält mycket högre för 530. Dock ingick skinnklädsel som motsvarar ca 20kkr av merkostnaden på 66kkr.
Ma
9
MartinC
323ti compact e36 -97
Tack för uttömmande svar! Misstänkte att påslaget för 530 var ganska stort, men 66.000. Herre jesus..

Har tänkt undvika egenimport, men har läst importguiden här på sidan och köp från BMW i tyskland känns ju ganska säkert trots allt.
Vad kan prutmånen vara i genomsnitt? Tycker handlaren att det är bökigt om jag vill exportera?

mvh Martin
Vad jag har förstått så är det där med prutmån hos BMWhandlare i Tyskland precis generellt likadant som i Sverige, dvs är mer regel än undantag. Men det beror förstås på utgångspriset, är detta väldigt konkurrenskraftigt satt från början så finns det förstås mindre att göra på priset.

När det gäller export så borde de allra flesta tyska handlare vara mycket bekanta med detta eftersom i stort sett alla grannländer importerar begagnade bilar därifrån. Visst tillkommer det lite extra jobb för handlaren fast jag har aldrig läst/hört att just detta skulle innebära problem så att försäljaren skulle backa ur en affär.

Om jag skulle köpa mig en importerad bil så skulle jag tvärtom importera själv, och då helst ifrån en auktoriserad märkeshandlare eftersom dessa gärna hjälper till med hela exportproceduren. Jag skulle istället undvika firmor i Sverige som enbart sysslar med nyimport, eftersom det tyvärr finns alldeles för många oseriösa.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej !

Ett allternativ kan ju oxå vara att titta på en redan importerad bil som någon tagit in själv (från aukt firma) och ägt något år eller två, tex en bil som min eller "Programmers" ;-) Dock skulle jag själv passa mig för en bil som tagits in av en "importfirma".

Har själv funderat på att åka och hämta mig något nytt och om du är intresserad av hur min import gick till så har du lite läsning här:

Länk
Det är svårt att ge ett ungefärligt pris på en BMW. De riktiga klippen görs på de exemplar med lite mindre utrustning då BMWaspiranter i regel är fixerade på mycket/viss utrustning. Lider man inte av milskräck kan det gå att göra fynd också!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

MartinC: att importera själv är relativt enkelt och helt klart att föredra framför att köpa en nyimporterad bil på Blocket. Importguiden är en bra start samt att läsa lite på vägverkets sida. Sen skulle jag rekomendera att du i första hand letar bil hos auktoriserdade BMW-handlare eller hos andra märkeshandlare. Risken är mindre och skicket på bilarna är ofta högre. Visst, deras priser är ofta högre men chansen att du får hem en bil du är nöjd med är betydligt större. Dessa större handlare vet exakt vad som ska göras för att fixa rätt dokumentation och skyltar och det går i regel att få detta gjort av handlaren. En bra start är att surfa in på www.bmw.de...

Hur mycket det går att pruta beror givetvis på den bilen du är intresserad av. Har den stått ett tag så är chansen alltid större. Ofta är det lättare att få till utrustning istället för rabatt, t ex nya däck, gummimattor eller något annat som är bra att ha.

___
//Ulf
Ma
9
MartinC
323ti compact e36 -97
Tack f alla svar! Vi får se vad resultatet blir.
Hittade även till powerbörsen och den här bilen: Länk

ungefär vad jag letar efter (i mars/april)!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ser ju fin ut bortsett från att den saknar M-paketet och inte har speciellt mycket utrustning.

Mvh Jimmy
Håller med "jemej", typisk "svensksåldutrustad", men den ser fin ut. Jag tillhör dem som gillar topazblått. Hade kunnat tänka mig denna bil, men är lite osäker på prisbilden för E39 utan M-paket.

"M-utrustningen" i detta fall verkar omfatta M paralelleker fälgarna samt den gamla M-ratten (ersattes from årsmodell 2002 med en smalare 3-ekrad).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen som det länkas till har varit till salu ett bra tag, säkert sedan november. Kommer inte ihåg priset den annonserades för när jag såg den första gången men jag tror det var mer än 159'.

Bilen ser fin ut men priset något högt. + för svensksåld enägarbil som verkar vara i bra skick. - för låg utrustningsnivå och höga mil (för det priset...).

___
//Ulf
Ma
9
MartinC
323ti compact e36 -97
ja, jäklar... Får skylla på de suddiga bilderna. Trodde helt o hållet att den hade m-paketet. Isf är den ju för dyr. Jag gillar också denna färg. Tror att en av de första M3orna (e36) jag nånsin såg var lackad i denna kulör. Sånt sitter kvar!
Inte rätt forum kanske men vad exakt ingår i m-paketet? Kofångare, fälgar, nåt mer?
Intressant tråd. Jag är också på jakt efter en bmw 530 i samma prisklass. Jag har skannat av marknaden (blocket mfl) under ett par veckor och det är inte många bilar som uppfyller kravet "maxutrustade". Jag ska kolla vidare på tysklandsimport. Har Programmer och jemej några konkreta tips utöver det som framgår av guiderna?
Den här bilen ser intressant ut, men något lurt måste det vara (annonserad sedan 12/1).
Länk
Kolla upp historiken ordentligt på den bilen. Vet att firman som bilen står hos har varit diskuterats tidigare här på forumet.
Verkligen låga mil för en 6 år gammal komfortkryssare som en 530iA med Navi tc. 8000mil på 6 år innebär drygt 1300mil i snitt/år och då måste det röra sig om riktigt korta transporter till närmsta köpcentra :-)
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Montana bil har ju inte direkt det bästa ryktet. Sök lite på detta forum (och även andra) så har du att läsa ett tag.

Om det är för billigt för att vara sant så är det inte det.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Vet inte om jag skulle gå efter Bilpriser.se. Tycker de värderar oerhört lågt på vissa modeller. Går man på de priserna så får man dammsuga bottenskrapet på blocket känns det som.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.