|
|
|
|---|---|
|
Lämnade idag in min 325 -92 för diagnos eftersom den inte gick på alla cylindrarna. Fick veta att styrenheten har ärgat på vissa delar eftersom vatten läckt in och oxiderat. Detta gör att tredje cylinder inte får någon bensin. Jag fick två alternativ: sätta in en ny styrenhet (med ny data)+arbetskostand för ca 11.000 kr eller sätta in en begagnad+arbete för ca 5.500 kr. Nu undrar jag om det finns några andra alternativ samt om priserna är vettiga? De sa att en ny styrenhet kostar ca 8000 kr + ny data 600 kr och en begagnad kostade ca 4000 kr (utan garantier). Är inte så hemma på bilmeck och undrar vad ni hade gjort? | |
|
Jag hade köpt en på skroten för mellan 500 och 1000 kr och bytt själv. |
|
|
Är det bara kontakten som har ärgat? |
|
| Jag tycker inte att skroten verkar vara så billigt nu för tiden i alla fall inte om man kollar på bildelsbasen. Dom vet säkert om hur man ska ta betalt precis som alla andra. | |
|
Det finns många som skrotar bilar privat som man kan vända sig till. Hör med: Länk eller maila till folk som skrotar 525 eller 325 bilar på Powerbörsen. Sätt in en köpes annons osv. Det är ju inte vettigt att betala 11 000 kr för en databox till en bil fr 92 |
|
|
Nej, det känns ju inte riktigt som ett alternativ att lägga 11000:-. Jag vet inte om kontakten var ärgad, såg bara lite fort på den att det fanns ärg på vissa löddningar (eller vad det nu är). Men är den svår att byta själv? Krävs det speciella verktyg och kunskaper? |
|
|
Kan man även ta en från en 525:a? |
|
|
Det är samma motor i en 525 och 325. Oljetråg och lite smådetaljer kan skilja mellan 325 och 525 eftersom det är mindre utrymme i en E36 men det är alltså samma motor. M50B25 heter motorn. |
|
|
Ok, tack. Är den svår att byta själv? |
|
| Tack för hjälpen. Jag fick tag på en begagnad för 1000 kr inkl. porto från Fiddes garage, så funkar bilen fint igen :). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.