AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.275

Fläkt problem - ingen värme

Har hittat ett fint problem nu i kylan.
Min fläktar får ej ur sig någon varmluft alls.
De blåser på som vanligt fast hur varm motorn än blir kommer ej varmt i fläktarna.

Vet inte riktigt vart jag ska börja kika efter problem.
Har kännt på slangarna under huven och de är varma iaf.
Tänkte också kolla reglagen till värmeinställningen till fläkt, men vet ej var man skruvar isär bäst för att komma åt.

Eller finns det andra grejer som borde kollas o hur gör man det?

Bilen jag har är en E36 -95 (Utan AC!)

/Mvh
Mikael

/I have to quit you babe
Mm
1
Mmmartin
323 -96
Kan vara mkt fel, men dom 3 som låter vettigast är väl
1. Luft i kylaren
2. Läcka i kylaren
3. Spricka i toppen

Bli av med problem 1 såhär
Brevid kylaren sitter en mätare som står Nivå på vatten cold warm
Fyll den medans bilen är igång & lossa på kylarens "skydd" som sitter överst, under där finns 2st skruvar lossa på dom & fyll på vatten i behållaren, när det enbart kommer vatten ur skruvarna så finns ingen mer luft kvar där i, verkstad gör det nog för en billig slant.
2.
Om du nu hittar en läcka i kylaren, kan vara svårt att upptäcka, kan lika gärna vara längre in läckan är & ist för att droppa vatten, kan det gå ut med avgaserna, du ser det om det är mer vit rök på avgaserna. på HCJ kan man köpa tätningsmassa , en liten burk du häller i med klumpar som sen tätnar hålet eller läckan, verkstad kan säkert säga exakt vart du borde tömma ur burken
3. Om det är en spricka i toppen eller liknande så kan HCJ tätningsmassan funka också, men verkstad brukar vilja ta det säkra före osäkra & kanske byta packning eller annat.

Om motorvärmen stiger snabbt borde det till 100% vara nått av dessa 3 fel
haft samma problem :) hoppas jag kunde hjälpa lite iaf
Tack ska kolla upp detta och kika lite omkring.

Men motorvärmen stiger inte direkt snabbt nu, utan precis som den bör o har aldrigt kokat för mig...så inget sådant-

/I have to quit you babe
...
Se ifall någon vet mer?

Undrar också hur man på bästa sätt får loss panelen och på så vis kommer åt fläktreglagen?
Känner inte för att slita sönder saker på vägen.
börjar bli kallt.
Någon som har tips
sw
16
swahngbg
BMW325(93)
Har samma problem. Fick du ordning på det?
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hej,

kommer motortemperaturen upp som vanligt?
Om inte, är det nog bara termostaten som fastnat i öppet läge.

Gr8ride
sw
16
swahngbg
BMW325(93)
Det är samma för mej som för trådskaparen. Att motor tempen gårupp som vanligt, men det kommer bara kallluft ur fläkten. Termostaten är nybytt och jag har inte haft några problem med motorvärmen eller kupevärmen innan. Dagen efter motortvätt så kom det ingen värme, dock så kom det direkt efter tvätten.

Mvh
/Henke.
sw
16
swahngbg
BMW325(93)
Nu är det löst för mej. Det var kontakten på "ventilen" som hade ärgat lite. Den sitter ju uppåt så det kommer lätt in vatten som ställertill det.

Jag lossade den lite, satt som f_n och sprayade lite typ 5-56 å sen funkade värmen igen, när jag tryckte ihop den.
Th
54
ThomasT
318is -90
Var sitter denna kontakt?

Min värme la av idag nämligen...

en epedemi på gång kanske.... ;)

sw
16
swahngbg
BMW325(93)
På min bil 325-93 med AC

Så sitter den på vänster sidan allderles nära torpeden, det är 2st slangar som kommer som ifrån motorn, och sen en ganska stor klump (ca 80x80mm) med en 3ledad kontakt (den kontakt som var "dålig" på min) på, och så är det 2st slangar som går in i torpeden.

Den satt lite till höger och under broms servot.

Lycka till!
Hej!

Nu är det nämnligen så att mina fläktar inte avger något blås alls. Säkringarna är dock hela. Jag undrar nu hur detta kunde hända då dem för 2 veckor sedan fungerade perfekt, väderförhållandena har ju blivit förändrade.

Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

Väldigt tacksam för hjälp då jag övningskör och körkortet är närma
Glömde i all hast skriva att bilen är en e36 -92
sw
16
swahngbg
BMW325(93)
Det kan vara fläktmotståndet. Det är tydligen vanligt att det är "kass" och behöver fixas.

Här har du en guide: Länk

Annars går det fint att söka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.