|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jo som rubriken lyder, hur räknar man hem viktbesparingar? Om jag lättar bilen istället för att trimma, hur många kilo motsvarar en HK och vice versa. Jag har köpt ett par kolfiberstolar till bilen, väger drygt 5kg styck (nu vet jag inte vad originalen väger), men kommer man att kunna känna skilland i acc när bilen nu blir lättare, eller är det först på bana som man kan mäta skillnad i varvtider? (Jag kan ju inte prova för en jag tar ut bilen i vår och monterar stolarna). Någon som vet vad stolarna i en E36 M3 -93 väger? Z3MPOWER | |
|
Jag har hört ett rykte om att 10kg = 1hk, hurvida det stämmer har jag ingen aning om. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag skulle tippa på att stolarna i en M3 E36 väger ca 25 kilo och elstolar uppemot 40-45 kg. Det är alltid en rejäl viktbesparing att byta stolar. Mvh Björn |
|
|
Du räknar ju på bilens vikt effekt förhållande, något som används som klassindeling i många racingklasser tex Hur många klio måste varje hästkraft förflytta? Tex En bil på 1000kilo och 100 hästar = 10 kg per hästkraft En bil på 2000kilo och 200 hästar = 10 kg per hästkraft Dessa bilar kan ju vara lika snabba-långsamma. / John |
|
|
Tack så mycket för svaren. Men stämmer det som står ovan så tjänar jag ca 40kg på att byta stolarna och det skulle då motsvara ca 4hk. Har för mig att bilen väger 1600kg original och har 286hk = ca 5,5944kg/hk och med nya stolarna 1560hk / 286hk = 5,4545kg/hk Nu stämmer ju inte det här heller då bilen har en massa extra utrustning, men i alla fall. Z3MPOWER |
|
| Aldrig att elstolar väger 40-45kg, aldrig! Skulle tro max 30kg för så tung är inte elmotorn! | |
|
z3mpower: Du behöver ju 293hk för samma vikt/effek förhållande olättad. Är den så tung? Har du vägt den? Skinn? Jag vägde min, 1430kg utan reservhjul och domkraft. |
|
|
andersjobb: Har ingen aning om vad en elstol väger men hade min manuella stol ute för 2 veckor sedan. Den väger lätt mellan 20-25 kg. Mina är i skinn om det spelar någon roll. Mvh Björn |
|
|
Rättar mig själv. Kollade med Bmw på min egen bil M3 Coupé -96 Mekanisk stol i skinn: 24,8 Kg Elektrisk stol i Skinn: 27,9 Kg Mvh Björn |
|
|
I somras så vägde jag in min cabbe på Kinnekulle. Halv tank, reservhjul och baslåda i bilen. ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag strippade min Golf GTI 8v helt sånär som på framstolarna och instrumentpanel. Uppskattar att jag fick ut ca 50kg i baksäte, reservhjul isolering och blöta mattor. Gjorde väldigt stor skillnad på känslan i bilen. Vet inte hur mkt som är riktig prestanda vs. upplevd prestanda. Men den tar idag min kompis Corolla GTI som den innan var lite tröttare än. Vet inte om det stämmer men min bror sa i samband med att jag gjorde det att folk med banbilar hellre lättar 1kg än fixar 1hk till. |
|
|
En simpel formel är följande: a = P / M v a=acceleration P=effekt M=bilens massa v=bilens hastighet Om man lättar bilens vikt med 1%: M --> 0.99M så: a = P / 0.99M v = 1.01 P / M v Vi kan alltså säga att lättas vikten med 1% så gör det att bilens effekt upplevs öka ca 1%. Ex. M=1600 kg P=286 hkr Lätta 40 kg dvs 2.5 % ger ca 2.5% extra i upplevd effekt dvs 7 hkr. Svekke |
|
| Sen skall man nog komma ihåg att lägre vikt även förbättrar kurvtagning och bromssträcka m.m. vilket ökad effekt inte gör (snarare tvärtom ;). Men det märker man kanske inte så mkt på vanlig väg. Dessutom så gäller det ju att man inte lättar så att man pajar balansen i bilen. | |
| 1BJÖRN: Tack för uppgifterna! Låter högst troligt att det bara skiljer nåt kilo mellan manuell skinnstol och elskinnstol. | |
|
Tack för alla svar. Tror inte jag förändrar balansen för mycket i bilen genom att byta sätena som sitter ungefär mitt i bilen, men jag tror du menar generellt. VAd beträffar vikten på bilen så tog jag siffran ur instruktionsboken, men jag håller med om att 1600kg låter tungt på en (prestandabil) BMW M3, även om den i dag är lite äldre. Hur som helst ska det bli kul att plocka ut bilen i vår och prova på bana vad den går för. MVH Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.