|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW som dragit tjuvström ett tag, har egentligen inte varit ett problem men idag är det ett stort problem. När jag ska låsa upp bilen, med nyckel, så visar det sig att låsen på bilen styrs med ström från batteriet som är helt tomt??! Nu står jag med en bil som inte kan låsas upp så jag kommer åt att ladda batteriet. Någon med ideer??! Kan jag få öppnat huven på något sätt så jag kan komma åt batteriet!? | |
|
Har haft samma problem. Vrid nyckeln till höger och ta i lite, då "nödöppnas" förardörren. Mvh Jonas "Why be normal" |
|
| Har min bil inne idag pga av just tjyvström. Jag verkar inte vara den första med detta problem. Snälla BMW-bilen krångla inte mer nu, jag vill helst inte återgå till Volvo igen, det var så tråkigt, men det finns ju en gräns för vad man orkar med :-( | |
alain |
hej kjellon dra ut kablar från ljuset åvanpå baknumerskylt, koppla extra baterie på dessa kablar och då har du ström till att öppna dörrar Lycka till MVH ((Alain)) ((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..)) |
| Hade precis samma problem igår, löstes på ca 30 sekunder med en före detta ståltrådsgalge samt två skruvmejslar. Inga märken syns efteråt. | |
|
Nödöppning var medicinen. Fungerade klockrent. Lite trögt som många skriver om i tidigare inlägg... Tack för hjälpen. Nu ska jag bara försöka att utröna varför batteriet var dött på 2 dgr utan körning.. |
|
alain |
Hej igen Den behöver inte har tjuvström, det änder ofta i den tid.Hur gammal är ditt bateriet, gå till en baterie försäljare och ber honom att mätta ut den, jag misstänker att den är kass. Lycka till MVH ((Alain)) ((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..)) |
|
Alain: att koppla ett batteri som du nämnde direkt på de kablarna i tex skyltbelysningen kommer smälla den säkringen direkt. Eftersom batteriet är helt tomt i bilen och du kopplar på ett friskt batteri, så kommer stora strömmar gå genom kablarna direkt vid kontakt, vilket kommer medföra att säkringen går och man har bränt den chansen.. Däremot funkar en liten laddare bra där och ge bilen en kvart innan man försöker öppna.. Diesel-räsern /Rickard |
|
alain |
Hej tarzan325 Det lösningen jag nämde innan med kablar på belysning är beprövade på flera 7or och detta ha alltid fungera. varför skulle detta inte fungera på en 525? MVH ((Alain)) ((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..)) |
|
Laddström genom t.ex skyltbelysning bygger på att belysningen är påslagen och utan elektronik eller relä imellan. Om denna kabel är direktkopplad till batteriet så lyser ju skyltbelysningen alltid det kan inte vara bra, och som tarzan skriver, ett laddat batteri mot ett tomt ger hög ström, långt mera än vad säkringen på 10-15A eller de klena kablarna är dimensionerade för. FP |
|
|
Som andra har nämnt tidigare... Fungerar inte nödöppningen av dörrarna...Kan man förmodligen iallafall öppna bagageluckan och koppla på en klen batteriladdare på bagagerums belysningen. (Mindre än 10-Amp med tanke på säkring/kabelarea...) Det fungerar eftersom den lampan tänds när man öppnar bagageluckan oavsett hur tändning/lysknapp är ställda...(om nu brytaren på bagagluckan fungerar...!?) ...plocka bort bagagerums lampan och mät vart plus eller minus anslutningarna är placerade. Använd ohm mätare...mät mot jord i chassit och lamphållaren...den sida som visar minst motstånd (ohm) är jord/minus...anslut plus från laddaren på den andra anslutningen...och anslut lämpligast jord/minus kabeln i chassit någonstans...Vänta sedan så batteriet får lite kräm innan du försöker öppna dörrarna...Eventuellt så börjar även larmet att bråka lite när bilen återfår livsviljan... =) För att detta ska fungera krävs att batteriet är i laddningsbart skick... ...annars läs Ps! (2) Ps! Det är väl kanske 1 på 1.000.000 att plus/anslutningen visar mindre motstånd (ohm) när du mäter...då har du lyckats få superkortis på bagagerums belysningen vilket kan hända...inget är väl omöjligt!!!??? =D Ps! (2) Om inte batteriet suger upp någon laddning!? Då kan man förmodligen ansluta ett reserv batteri lite tillfälligt bara för att låset skall fungera... ...eftersom det då inte uppstår någon enorm laddström genom kablarna! Rådet är väl ändå att koppla in en svagare säkring än 10-Amp mellan reservbatteriet och anslutningarna på bagagerumsbelysningen... Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
Om nu man ska ladda batteriet på bilen på er sätt så måste det vara enklare att ta laddarn underifrån och sätta klämman på startmotorn Mullemeck |
|
| Instämmer med föregående talare. | |
|
Jepp, kan man komma under bilen och komma åt solenoidens plusanslutning (inte startmotorns) och kan fixa en någorlunda säker anslutning så är detta OK. Man kan även söka upp batteri eller generatorkabel på lämplig plats och pierca denna med lämpligt stickverktyg. Men ute på en kall och/eller blöt parkering eller vid vägkanten kanske inte detta kan bedömmas som det enklaste ingreppet precis eller? FP |
|
|
jag lyckades glöma taklampan på i bilen. Skulle åka med bilen i lördags och kunde inte öppna nån av dörrarna utan bara bak luckan. fick tillslut ström i bilen genom att sätta plus på ena bagagebelysning så att jag kunde öppna centrallåset. Funkade fin fint för mig, tog ström från min andra bil. ___ BMW 740iA Länk |
|
|
Man kanske skulle gymnastisera nödöppningsläget på framdörrarna lite då och då så blir det inte så trögt när det väl behövs. Alla bilar med c-lås har någon form av nödöppning om batteriet blir kass. FP |
|
|
Jag har touring så man kan ju åla sig in i bil skrället vilket man bör tycka om när den inte behagar att lyda dina order! man brukar ju tala om för bilen hur bra den är! NOT... snart är du f-n till salu och så vidare.. hehehe. Men i detta fall var ju det säkert hand havande fel och det brukar ju inte pigga upp humöret precis. talar av egen erfaren het då min bil dog på E4 essingeleden kl.16.00 på en fredag då låg den löst till vill jag lova...Men jag var inte den som var mest arj utan dom ca.400 st bilar bakom mig i vänster filen. Mullemeck |
|
|
Woow. Coolt forum det här. Man kan säga att engagemanget på denna site är allt anat än litet. Tur att sådana här siter finns och lever. Det gör det lite enklare (läs billigare) att äga en BMW på detta sätt.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.