|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Halloj på er! Har lite små planer på att byta lite högtalare i min bil (e39) 525iA -02. Jag tänkte byta högtalarna som sitter bak i taket och de som sitter i framdörrarna. Tror ni de här passar i bak.. Länk Vad e det för tum på högtalarna fram? Eller har ni något annat förslag på högtalare från MDS eller BRL? //Eric\\ Ny BMW-ägare | |
|
Angående framhögtalare Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hej, Se upp med framhögtalarna då woofersarna ofta har två talspolar om du har Orginaltelefon installerad. /Andy |
|
|
Inget större hinder. Hittar du ett par bra högtalare för framdörrarna (och har originaltelefon) så kan du alltid sätta en liten separat högtalare för telefonen, bara att isolera de båda kablarna i dörrarna som kommer från telefonen. Ett förslag är att placera en liten komradiohögtalare i ena dörrfacket på vänsterdörren, ger även ett mera distinkt och lättläst ljud från telefonen än från bashögtalarna. FP |
|
| Köpte ett par Monacor Coaxar med dubbla talspolar och slapp att mecka, det blev inte mycket dyrare samt mycket bättre ljud även i telfeonen precis som Folke säger. | |
|
Beolink: Var finns det att få tag på Monacor Coaxar med dubbla talspolar ? Hur mycket kostade de ? mvh Johan |
|
|
Jag ska montera i Infinity REF5022i från BRL både fram och bak i taket..ska handla hem dem idag! Blir dock inget slutsteg m.m..så vi får se om det blir bättre enbart ett högtalar byte! Pratade med dom här på BRL och det var någon hade satt dom och fått ett betydligt bättre ljud i kärran! Återkommer med resultatet!! /Martin //BMW |
|
|
Monterade 6 1/2" bak i taket + 4 X 6 1/2" i dörrarna matade av Bmw´s 4 x 100 watts hifi-soundsystem förstärkare!!!Högtalarna är infinitiv ellement kappa serien! 12" ps3 rockford sluten låda Driven av 500 watts rockford mono block! Bra driv i ljudbilden med gott om bas även fram. Siktar på infinitive Kappa i bak dörrarna, men nöjer mig då med 1 st 6 1/2" i vardera dörr. har däremot inte löst hur jag ska driva systemet med än,men det lutar mot Rockford. vet "bara" inte var jag ska gömma steget!!! Det börjar bli fullt & jag vill inte inkräkta på kupén då jag är i beroende av platts för vardagen!!! Men det löser sig nog det med!!!?? [LÄNK] Mvh Schnitzer |
|
|
Här kommer samma sak igen men nu med en fungerande länk på lite bilder på mina framdörrar & bas mm.... Monterade 6 1/2" bak i taket + 4 X 6 1/2" i dörrarna matade av Bmw´s 4 x 100 watts hifi-soundsystem förstärkare!!!Högtalarna är infinitiv ellement kappa serien! 12" ps3 rockford sluten låda Driven av 500 watts rockford mono block! Bra driv i ljudbilden med gott om bas även fram. Siktar på infinitive Kappa i bak dörrarna, men nöjer mig då med 1 st 6 1/2" i vardera dörr. har däremot inte löst hur jag ska driva systemet med än,men det lutar mot Rockford. vet "bara" inte var jag ska gömma steget!!! Det börjar bli fullt & jag vill inte inkräkta på kupén då jag är i beroende av platts för vardagen!!! Men det löser sig nog det med!!!?? Länk Mvh Schnitzer |
|
|
Ger nog en hel del trevligt ljud, men vad är alla skärmarna runt navigatorn till för? /Andy |
|
|
Den stora är en Archos-700 dvp 160 G hårddisk. Den lilla är Sony-Ericson blue-touth 700;dislay för tele-nr bok & samtal manövreras men rösten & en liten knappsats samt även en Tom-tom-720 över dessa sitter en Cobra varnare!! sen var det nog allt!!? ska ta lite bättre bilder & lägga ut i morgon om jag nu hinner!! Till vänster om ratten sitter en Activ-Gps som utan tvekan gör sitt jobb!! den kan jag varmt rekomendera nu när dom fått dille på kamera-skåp, samtidigt skvalrar Cobran om kamera-skåpet du passerar är aktivt eller inte, den apparaten ljuger sällan faktiskt, den varnar även för radar men ofta för sent, tyvärr!!! Länk Mvh Schnitzer |
|
|
Funderar på det där sista, varnar även för radar..? Skåpen kör med radar.. FP |
|
|
Har nu monterat i mina högtalare och det blev väl bättre men...inte så att jag tycker att det var värt 2000:- ;(!! Visst vart det mycket klarare och finare ljud men tycker att basen är obefintlig fortfarande!! Tror att man måste monera i en liten baslåda med och ett steg för att det ska bli bra tyvärr! Såg att BRL hade en liten låda som får plats under stolen med en 8" i ..tror jag ska satsa på en sån! /Martin //BMW |
|
|
testat att dämpa själva lådan som högtalaren sitter i? har sj målat dessa med peakoff/noice killer både in/utvändigt sedna klätt med liknande dls tunna dämpmatta,sedan dämpat som vanligt med dämpull. Blev en väldigt stor skillnad i min bil med mina dls högtalare,samt bör du täta så de är 100%tätt mellan högtalaren/lådan. Lät burkigt innan,o basen va inte specielt bra,nu är den perfekt o med bra tryck! |
|
|
OK..ska testa det..sitter det låda bak taket också?? Trodde det var open air monterat!? /martin //BMW |
|
|
vet ej hur de är på touringen men på min sedan så sitter högtalarna i "lådor" se till o dämpa riktigt bara,en haffsig dämpning med enbart dämpull räcker inte. nene de ska va stumma lådor! |
|
|
Vad hade du köpt för roliga dämpnings grejer ;)??? Länk??? /martin //BMW |
|
| STP M1 ifrån Brl eller vanlig bitumen matta ifrån tex mekonomen funkar bra att dämpa med samt dämpull inuti lådorna. Dock så ger inte så pass små högt som 5.25 ngn jätte bas , speciellt inte utan ett riktigt slutsteg. | |
|
precis som Hewi säger, jag använde detta: Länk Länk samt då vanlig dämpull i lådorna. Blir ju inget tryck som 6,5" kan leverera men de gör stor skillnad o man slipper det burkiga ljudet,o de går att kräma på mer utan att de låter skit... |
|
|
Är det stor skillnad på en 6,5" och 5,25"?? Trodde dom var snarlika..var inne på att lämna tillbaks mina 5,25" och köpa 6,5" istället och sätta i taket bak..är det så stor skillnad så det är värt det?? Har funderat lite på en liten baslåda med steg men om det blir hyfsat med 6,5" så slipper jag pula en massa med det.... /Martin //BMW |
|
| Nja vill du ha bra bas så är det en subwoofer som gäller och helst då ingen liten "understolen" modell utan ett bra element 8" eller större som man monterar i en låda med för elementet passande volym och sedan köper man ett monoslutsteg helst till den eller ett 2-kanal steg som man mono kopplar. Men visst det är ganska stor skillnad imellan 5.25 och 6.5 men då gäller det att det finns rätt volym bakom högtalaren osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.