AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.051

Försäkringar vid transport från tyskland?

aj
45
ajens
530iA -04
Hejsan!

Läste någonstans att man kunde försäkra bilen hos ett svenskt försäkringsbolag, när man skulle köra hem bilen från tyskland. På det viset skulle man kunna "slippa" att bara köra på en trafikförsäkring. Kravet skulle vara att man visste vilken bil man skulle köpa/ så man kunde ge försäkringsbolaget ett ID/chassinr eller dylikt. Framgick ej vilket försäkringsbolag det gällde, och har dessutom glömt bort var jag läste det. Är det någon som vet? Har varit i kontakt med några bolag, men dem kunde inte hjälpa mig.
Mvh./ Jensa
Jag läste om ett lagförslag som skulle möjliggöra något liknande på Länk men där står det också att det handlar om en lag som föreslås träda i kraft den 11 juni...

I denna tråd står dock att Länsförsäkringar (om man är kund sedan tidigare) kan ordna med en halvförsäkring för 1000kr som gäller i sju dagar: Länk I så fall alltså en tillfällig lösning tills dess att bilen är inregistrerad i Sverige medan ovanstående lagförslag skulle möjliggöra en vanlig försäkring från köp som sedan fortsätter att gälla även efter registreringsbesiktningen i Sverige.

Mvh
aj
45
ajens
530iA -04
Stort tack.
Ska kontakta dem imorgon. Det krångliga är att jag inte är kund hos dem, men man har ju munläder så kanske kan man "deala" till sig en specialare.
Mvh/jensa
cl
9
clara
730d 06, X5 3,0d 2005
Hej

Har nyligen kolat med Länsförsäkringar. Se mitt inlägg 070120

mvh
Clara
aj
45
ajens
530iA -04
Hejsan!
Försökte hitta ditt inlägg Clara, men tyvärr. Har varit i kontakt med LF samt IF.
Båda säger att det ej går att halvförsäkra bilen från tyskland. Man kan få en trafikförs. när man kommit till sve. Det är ju lite ointressant eftersom man kan köra på de röda exp. skyltarna. Så det blir att ta det lugnt och lita på fru fortuna.
Tack för hjälpen i alla fall./jens
cl
9
clara
730d 06, X5 3,0d 2005
Hej igen Jens

Här har du mitt inlägg:

Och tack för era svar och råd!
Körde hem bilen igår utan annat än den tyska trafikskadeförsäkringen som ingår i skyltarna. Resan gick fint utan komplikationer.

Kollade runt lite innan resan och det fanns faktiskt en möjlighet att vagnskadeförsäkra bilen med svenskt försäkringsbolag.
Om man är kund hos länsförsäkringar tecknar de en vagnskadeförsäkring för 1500 kr och den gäller i 3 mån, emellertid måste man även teckna en trafikförs. hos dem för ytterligare 1500 kr.
Som i mitt fall ville jag ju bara ha den i några dagar , men de ger ingen kredit om man säger upp den efter 1 vecka. Kostnaden är totalt 3.000 kr vare sig man utnyttjar den i 3 mån eller 1 dag.
Tyckte det var dyrt o chansade utan.

mvh
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Gäller in LF generellt utan bara i vissa län.
LF Uppsala tecknar inte försäkring för bil utan svensk identitet, trots övriga försäkringar inkl villa hos dem.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Gäller inte LF generellt....
skall det stå

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
aj
45
ajens
530iA -04
Tjena!
Läste i DN 26/2 att till sommaren ska vissa försäkringsbolag ge möjlighet att teckna helförsäkring för dem som imp. bilar. Att man ska kunna försäkra bilen fullt ut nere från tex. tyskland till sverige. Har varit i kontakt med IF(nämndes i artikeln), de skulle återkomma så fort de visste ngt.

jensa

Ni
71
NilsT
520d -06
För tio år sedan tog jag hem en bil från USA från containerhamnen i Bremen till Sverige och fick betala en tillfällig försäkring för under 1000 kronor, som gällde en hel månad.

Det låter lovande med nya EU-anpassade rutiner till sommaren beträffande försäkringarna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.