|
|
|
|---|---|
| Jag har en BMW 325i 93a jag undrar typ vad man kan vända sig för att få en lite lättare trimm som inte är allt för dyr som man ändå får ut lite hästar av? | |
BMW E39 |
Tjena Reaperman! Välkommen till forumet! :) Ett chip från it's fun.nu kostar 1500kr monterat och klart och de flesta verkar vara väldigt nöjda med det. Mycket för pengarna, en effektökning på ca 10-15 hk borde du få! Mvh Matteus |
|
Hur är det med prestandad vinst osv om man byter upp sig när det gäller luftfilter o avgassystem? Sen undrade jag lite hur det är med turbo o kompressor? |
|
BMW E39 |
Jag har inga personliga erfarenheter men chip+filter+sportavgassystem ger tydligen märkbar skillnad. Dessutom får du ett superhärligt ljud! Med detta får du runt 25hk. Turbo är mycket dyrare (samma med kompressorn) men mer att det är dyrt och väldigt effektivt kan jag inte säga :( Mvh Matteus |
|
Jag har avgas-filter-chip , det ger absolut inga 25hk, isåfall hade det märks en rejäl skillnad! Bilen känns lite rappare men det är ingen aha upplevelse..... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Andra ord så lönar det sig inte så mycket med bara chiptrimm då. Hur är det med turbo/kompressor uppgradering till ett relativt billigt pris? Sen vad bör man byta mera i bilen om det skulle vara aktuellt? |
|
|
Det blir skillnad med chip, det blir det, men det blir inte så mycket att den känns som en 328...... På min kompis 325iA minskade tiden 0-150 med ungefär en sekund, tiden 0-100 på min 325i minskade nästan med en sekund (0,7-0,8), mest pga det höjda varvskyddet så man kan köra på 2:an. Automataren växlar fortfarande vid samma varv som innan......... Att byta filter+avgas märkte jag absolut ingenting, vid byte av chipp så märktes det..... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
En uppgradering till kompressor kostar hos MH-GTR 56000:- , Turbo kostar 72000:- Dom river ner hela motorn och byter lager, kolvar etc. Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Så det är så pass dyrt med turbo eller kompressor? Eller är det någon som känner till några billigare alternativ? |
|
|
Det är så dyrt om någon annan skall göra det åt en seriöst...... Om man gör själv blir det ju självklart billigare. Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Glömde skriva att GIK-Turbo har en turbosats för 14400kr till BMW 325i E36, det är bara turbo och lite slangar etc + en byggbeskrivning. Man får svetsa lite etc själv för att fästa turbon till grenröret etc. Sen måste man ju mappa bilen, vet inte riktigt vad det kostar men 7-8000kr kanske? Detta ger 25% i effekt. Vill man ha mer får man byta insprut, deras billigaste kostade ca 5000kr, sen behöver man ju en intercooler för lite mer effekt, och en oljekylare är absolut inte dumt att ha. När man är uppe i lite högre effekter så måste man kompsänka motorn och enligt MH-GTR även byta till smidda kolvar då orginalkolvarna gärna har en förmåga att smälta...... Det är inte billigt ! Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Tack för svaret. Både turbo och kompressor blir lite dyrt mig mig just nu. Men hur är det med andra delar i motorn som man kan fila på eller byta ut för att få lite mera prestandad? |
|
|
Trimkammar, 10300kr för 2 styck. Ska jag eventuellt montera i helgen...... =) Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Att chippa en icke turbobil ger tyvärr ej särskilt mkt, visst kan det bli en smula bättre prestanda men det har även att göra med att man då oftast byter från 95 till 98 oktan vilket gör att bilen går bättre, samt att 0-100 går fortare då varvstoppet förflyttas och du kan köra på 2:ans växel ända upp. Open air-filter måste monteras med skydsplåtar mot motorvärmen samt se till att det kommer till kalluft till filtret annars får openair filtret varmluft från motorn vilket resulterar i motsatt effekt dvs, motorn går sämre än original. Ljudet känns nog mer än vad filtret ger. Dock filter + chip + sportavgas ger bilen en aning bättre prestanda men ljudet kommer att kännas betydligt "sportigare" och snabbare vilket kan vara en vinst i sig? |
|
|
Hur mycket vinner man på att fixa trimkammar? Tänkte på det där med att byta filter också hur löser man bäst det där med att man får in mera kalluft i motorn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.