AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

Missljud e36 vad kan det vara?

Hej tänkte bara höra med er treseriefolk om någon av er kanske känner igen ett följande fenomen.

Min mor har en e36 320coupe som rullat ca 24k mil.

Kring 40km/h så kommer ett brummande ljud ganska djup ton. Misstänkte givetvis hjullager men alla hjullagrena känns bra. (har bytt båda fram på min e39) De krasar inte glappar inte känns helt enkelt friska. Ljudet avtar ju fortare man kör eller blir mindre tydligt.
Har testat om det är någon skillnad vid gaspådrag frikopplat bromsning osv. Vad jag kan känna så är det ingen märkbar skillnad.

Det enda jag inbillar mig är att ljudet blev mindre påtagligt med de små vinterhjulen. Med sommarhjulen var det mycket irriterande, sommarhjulen är ganska rejäla 17" .

Någon som kan ha en susning om vad det kan vara.
Börjar misstänka bakaxel, stödlager.

-Phil
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,, har du tittat i hjulhuset när du byter hjulen? Eftersom du säger det är skilnad på dem, så kanske det tar i någonstans, vilket borde synas när du plockar bort hjulet.
Eller hur är det med bromsbelägg/ok och bromsbackar? Inget som ligger mot?
Bara en tanke,,, inge djupare filofiska eller vetenskapliga aspekter med i detta!
Lycka till.
Hade problem med ett brummande ljud bak på min e46 som gått 21k, lät som lagerljud men då jag bytt lager för "bara" 5k mil sedan så tyckte jag det var lite märkligt ändå. Nåväl, lämnade in för lagerbyte igen och meken fann då att drivaxeln kärvat ihop, var väldigt svår att förflytta i längsled ,samt att den inre leden liksom låste sig i vissa lägen. Fick byta denna och lagret byttes med varför jag då ej vet om det var själva axeln eller lagret som gjorde det brummande ljudet. Ljudet försvann i alla fall och en tanke är förstås att trögheten i axeln frestat på lagret så det slitits extra snabbt, om det var från lagret ljudet kom!?

Annars ska ju däcken inspekteras ordentligt men om ni upplevt det med två olika uppsättningar kanske det inte är problemet.

/ Micke
Hjulen tar nog inte i det har jag varit med om tidigare på andra bilar.
Bromsbelägg och ok ser bra ut och känns bra. Men handbromsbackarna kanske kan vara boven, tycker handbromsen tar riktigt bra men abrupt. Kanske en fjäder som är av, men då borde ju handbromsen varit utsliten för länge sedan.

Drivaxlarna är ju en misstänkt jag förbisett, skall undersöka det. Mycket bra tips!

Jobbigt man kommer inte ifrån detta. Måste nog börja riva ordentligt i det för att utröna felet. Kanske väntar till sommardäcken åker på igen, var mycket enklare att framkalla ljudet med dem på. Då kanske man hör/kan testa sig fram till exakt var det kommer ifrån.

-Phil
Kan ju vara så att sommardäcken helt enkelt låter illa?

Jag har dock liknande problem med min e36 328i Touring. Jag får ett brummande ljud vid typ 65-70 och uppåt. Då mina drivaxlar var rejält glapp har jag bytt dessa, men det blev marginellt bättre. Jag misstänker att det är nått bromsrelaterat. Då Handbromsen ger ett rejält pulserande när man drar upp den när man kör. jag har haft isär den och kollat men satte ihop den igen då jag inte hittade några fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.