AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.046

Bakrutetorkare E39 touring avdragare

Hej en nyt tråd om bakruterorkaren.

Jag har tagit av min bakrutetorkare och monterat ner den totalt.

Har bara fästplattan med axeln som sitter kvar i den.
Jag har lyckats röra axeln men den går trögt, hur jag än smörjer, drar, knackar och rör den fram och tillbaka så vill den inte komma ur sitt lopp.

Tänkte därför att det kanske är dags att bygga en avdragare/tryckare.

Någon som kan rekomendera någon typ av avdragare de använt?

Vad är det för gänga på axalhöljet?

Kan man köpa denna delen lös, kostar?

-Phil
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Torkarlager (axel och metallfäste) kostar 280:- + moms på BMW, armen 142:- och bladet 136:- + moms förstås.

Göran

FWD - Nej tack!
Mi
97
Michael530
530iT -07
Philip

Hur fick du bort plastbiten (knappen för att öppna bakrutan) ovanför torkararmens axelmutter?
På min -01:a sitter kappen fast med en genomgående skruv med torxskalle, men den går bara runt. Man kommer ju inte åt att hålla fast muttern(?) på andra sidan, för där är ju axeln ivägen.

mvh Michael
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Programmer har beskrivit hur han gjorde i en annan tråd. Sök på bakrutetorkare på 5-forumet.

Jag stod bredvid meken, när han bytte torkaraxel på min bil. Han tog bort de två skyddsbrickorna på undersidan av fönstret och skruvade ur torxskruvarna. Sedan skruvade han ur den lilla stången, som låser rutan. Tog bort pkastlocket ovanpå fönsterlåset (mitt höll, men tydligen vanligt att det går sönder. 50:- på BMW) och skruvade bort muttern på torkaraxeln. Se'n var det bara att ta bort hela paketet och sätta in ett nytt för 350:-.

Göran

FWD - Nej tack!
Mi
97
Michael530
530iT -07
Tack Göran.
Jag läste trådarna. Eftersom locket inte var dyrare löste jag problemet genom att:
1. Såga av den del av locket som täcker torkararmsmuttern.
2. Demontera torkarlagring med axel
3. Borra bort skallen på torxskruven som håller locket
4. knacka ut resten av skruven, och sedan lyfta bort den bit av locket som satt kvar
Nu blir det att åka till BMW imorgon o se om de har delar hemma....

Michael
Ok var det så billigt, anlednigen att jag krånglade var att jag hade hört att de ville ha 1700 för hela grejen och att man inte kunde köpa enbart axeln/biten som sitter bultad i rutan.

Skönt att veta att man jobbat några timmar i onödan.
Slutade med att jag köpte en beg på skroten från en nyare bil (passar inte rakt av). Vinkelslipade av inre pressade delen av axeln sedan slog jag ur den ur loppet. Ersatte sedan den gamla ruttna axeln med den bättre beg från skroten (efter rejäl rengöring och smörjning av loppet)

Jag knäckte också av mitt plastlock pga torxen :-(

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.