|
|
|
|---|---|
|
Hej, har haft min bmw i snart ett år 528 e39 97a, allt har funkat väldigt bra förutom de senaste veckorna, det läcker någon sorts transparent lättare olja luktar inte speciellt mycket heller, läckan kommer någonstans från motorrummet lägger sig i skyddplasten under motorn.. Mitt största problem är att tempmätaren går till mitten och där stannar den ett tag, sen ökar den en fjärdedel till sen går den tillbaka och så pendlar den. Detta händer vid ex accelaration och när jag stannar bilen. Behöver hjälp med tips, är beroende av bilen. Tacksam för svar mvh Sun | |
|
hej igen ska nämna efter att kollat lite på gamla inlägg, att värmen i kupe´n funkar till och från ibland blåser det kall luft speciellt vid farter över 80km/h. Men inte alltid utan bara till och från? fattar inget nu. mvh Sun |
|
|
nu har jag kollat lite och kylarvätskan verkar ha läkt ut helt, jag blev lurad av färgen på plasten på kylarvätskebehållaren och har trott att den varit full hela tiden, men när jag öppnade så var den längst ner. Testade bilen idag och körde man på tomgång gick den upp till mitten och inget mer, varvade jag upp 2500-3000 rpm i ca 30 sek så vandrade den upp mot det röda. Tog några bilder som jag ska lägga upp. Men det jag såg vid toppen var at det fanns ett ställe där det var mer olja utanför packningen och det var på vänster sida runt 10 cm runt packningen men inget annat. mvh Sun |
|
|
vad ska jag göra? mvh Sun |
|
|
Hej! Svårt att säga vart vattnet tar vägen. Om du åker till en kylarexpert så kan de mäta CO-halten i kylarvattnet. Då får du reda på om toppen är frisk. Inget vatten i oljan? Kan vara vattenpumpen som gett upp. Men det borde du se. Känn på fläkten. Skall inte finnas ngt glapp. Pumpen kostar ca 800:- på BMW. Se till att fyll på ordentligt med glykolblandat vatten (50/50). VIKTIGT! Var noga med att lufta systemet då du kört torrt. Lycka till! |
|
|
Tack Håkan, för de svaren. Lätt att fastna när allt i mitt huvud står still. Ska kolla de sakerna idag. mvh Sun |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.