AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.044

Jag är inte lika sugen på att köpa en M5 efter att ha läst om alla vanliga fel.

Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
Tjena!

Har suttit och bläddrat igenom lite sidor här på forumet ang. M5 E39.
Skulle ljuga om jag sa att jag va lika sugen som innan o köpa en M5a när man läst om "alla" problem som vissa utsatts för.
Visst, finns inga prestandabilar som är felfria, man får sålla i snacket lite =)
men iaf. man blir ju något misstänksam....

Jag hade ju sett fram emot en M5a....men men, vi får väl se..
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Köp från 01/02 så lär du inte få några problem,men kolla upp bilen ordentligt...
Min 03:a har fungerat klockrent..(man får vad man betalat för)

Min M5-2003 Länk
Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
Jovisst, så kan man ju göra.
Men vi talar om ett nätt prishopp på cirkus 60-80 friska...
Då är frågan om man ska lägga dom pengarna för att det "kan kanske" hända nåt med 99an, men om det skulle hända nåt så får man ju hoppas att reparationer inte överstiger 60-80....=)

Sen kan man ju inte vara 100 på att 01an eller 02an är problemfri heller...

Fan va krångligt allt blev...hehe

Vi får se va dt blir....

Lasse Karlsson
Tjena Crockett!

Tror så här: Är du livrädd att nånting överhuvudtaget ska hända/fela med bilen så bör du nog inte köpa en M5 E39 alls! fel kommer på alla bilar! och på en sån modell, kostar det extra vad som än händer, i stort sett!

Annars har Bianca rätt! hos årsmodellerna 01 o senare är "barnsjukdomarna" åtgärdade, inget vanosrassel och ofantlig åtgång av olja(min låter som en V8 ska direkt vid start, och den drar i stort ingen olja). Det är väl kopplingen som kan vara gisslet, men den håller! om man sköter den!

Sen kostar ju driften en del! runt 1,5l/mil blandad körning, vägskatt, försäkringen är ju inte direkt billig, och så ska det ju servas! betalade på BMW senast nu i höstas för oljeservice samt byte av kylarvätska och bromsolja(dessa ska bytas vartannat år) över 5000, tror det var 5200(och då byttes bromsoljan felaktigt, så den pyntade jag inte för) och service kommer minst en gång/år beroende på hur mycket man kör!

Men är också övertygad om att med rätt service o skötsel av dessa bilar, håller dom utmärkt! och en väskött 99-00:a kan säkert också vara ett kanonköp, om man hittar rätt bil! Sen kan jag bara säga att M5 E39 tycker jag är en underbar bil! så du lär inte bli besviken om du köper en!!

HA DET!!!
kilroy
Det är likadant med E39 M5 som med andra bilar...det är en prisfråga vilken årsmodell man väljer. En -03 har ju rimligtvis färre mil i nacken än en -99. Samtidigt har en -03 utsatts kortare tid för snö, salt, luftföroreningar och allt annat som "sliter" på en bil.

Funktionsmässigt är så är ju underhåll och service avgörande för skicket. Det finns många tidiga modeller av M5 i utmärkt skick...men också en del med eftersatt service...samt ett och annat vrak.

Räkna efter hur mycket pengar du har (eller orkar med att låna) och välj sen årsmodell efter det. Den stora kostnaden är inte service/underhåll utan försäkringen. En uppsättning nya däck kostar som en halv månadslön (minst).

Se också till att ha en ekonomisk buffert om något skulle hända...för dom flesta är det knappast värt att tvingas äta havregrynsgröt 7 dagar i veckan bara för att ha råd med en E39 M5.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Cr
37
Crockett
BMW 740iA -99
Tackar för svaren!

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Bytt två abs-givare, båda lmm samt vattenpump under våra 3000 mil (Har gått 11200 mil totalt) samt lite påfyllnad av olja då och då. Helt ok på en prestandabil som trots allt är snart 8 år gammal. Köp rätt exemplar från början, det är en sagolik bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.