|
|
|
|---|---|
|
Håller på och byter stötdämpare bak på min Z3 Coupe och upptäckte att man får ta loss väldigt mycket av inredningen för att komma åt muttrarna till stötdämparen. Har tänkt att modifiera infästningen så att man kan byta stötdämparna genom att bara jobba på utsidan av bilen. 1. Har hört att det finns satser att köpa för detta? Någon som vet var? 2. Eller kanske bara nästa fast muttrarna inne i bilen med svetsen och byta ut de i stötdämparen fast nitade bultarna till vanliga bultar? Förresten någon som har haft problem med att stötdämparinfästningen gett med sig? | |
| Stötdämparinfästningar som gett med sig uppe i "tornet" kan jag endast tänka mig har uppkommit i samband med en hård kontraktion av "fjäderbenet", exempelvis kört i ett potthål eller sidosmäll på bakhjulet. | |
|
Kontraktion betyder samandragning och används oftast i vetenskapliga texter speciellt då om muskler. Har väl aldrig inträffat i en stötdämpare på en Z3 som inte ens har fjäderben i bakvagnen?? det du söker är:Stygar Shock Mount Länk Z MMM Coupe |
|
|
Har hört talas om bilar som är toksänkta och försedda med alldeles för hårda fjädrar/dämpare där tornet sett ut som en strut. Där framme då alltså. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
om vi har förflyttat oss till fronten så finns det ju: Länk Z MMM Coupe |
|
|
Glöm inte att byta övre stötdämparfästet när du ändå har rivit halva inredningen! Finns bättre grejor än orginal: Länk Z MMM Coupe |
|
|
Anders Olsson: Öööööh så du menar att dina stötdämpare inte dras samman när du åker ner i gupp och liknande ? Observera att jag skrev fjäderben inom "citationstecken" och med det menade att det inte är RIKTIGA fjäderben. Men för vissa, såsom dig, måste man tydligen förklara allting i minsta detalj. Jag tror att det jag skrev var relativt begripligt för de flesta... Men så finns det de som alltid måste spela skitdumma eller besserwisser.. vilken kategori tillhör du? |
|
|
De flesta stötdämpare trycks ihop av däckets uppåtgående rörelse & dras i sär av fjädernskraft. Får man kontraktion i fjäderbenet bör man uppsöka närmaste verkstad.. På ett forum skriver man sånt man vet & inte sånt man tror eller fått höra av tjejens kusin.. "Om en blind leder en blind ramlar båda i gropen" Z MMM Coupe |
|
| OK Anders Olsson. Så du menar alltså att en fjäder inte kontraherar då den trycks ihop ? Om du behöver en eller ett par grundläggande kurser i elementär mekanik någon dag så kan du ju säga till, så ska jag försöka ta mig tid för att ställa upp för dig.. XD | |
| Anders Olsson. De flesta stötdämpare trycks ihop pga acceleration i kombination med gravitationskraft och inte däckens rörelse upp och ned. Haha, du är f_n rolig du.... | |
|
För att vara Civilare så verkar du ha svårt att se vad du skriver? Att stötdämparen drar upp bärarmen är motsatsen till att bärarmens rörelse bromsas av stötdämaparen. Skönt att se att du åker 523 nu för tiden Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.