AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
911

Planing av topplock

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Är det någon som vet hur mycket man skall plana toppen på en 323i för att öka kompressionen och på så sätt få någon hästkraft extra? Tilläggas bör väl att det sitter en kamaxel från 325i i motorn... Den skall toppas på simplast möjliga sätt också, om det nu spelar någon roll...

Mycket tacksam för ett omgående svar...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag ger dig bara ett tips när det gäller att plana för att öka kompen. Det är blocket som ska planas. Och du ska plana mellan 0,5 - 2 mm beroende på vilket komp du har nu och vad du vill eftersträva. Men att ligga på ca 10:1 är nog ganska lagom...
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Nuvarande kompressionen är orginal. Hur mycket skall jag då plana?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
En sak till... Hur många extra hästkrafter kan jag tänkas få totalt efter planing, simpel portning, sportluftfilter och sportavgassystem?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Vad är oginal komp då?

Filter & avgas ger nån extra hk och det beror på lite vad du byter till för komponenter m.m

Planing kan ge ganska mycket om oginalkomp är låg så man kan höja en hel del. Dock bör man akta sig för för hög komp då motorn spikar.

Portning ökar flödet och ger nån extra hk men det är inga stora siffror...
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag vet inte orginalkompressionen, har försökt hitta det men har inte lyckats...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har för mig att det inte finns så mycket gods att ta av innan kolvarna slår i ventiler och topp på BMW-sexorna. Men jag kan minnas fel. Dock värt att kolla upp innan du börjar din topplocksplaning.

Mvh
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Orginalkompressionen på BMW 323i är 9,4:1.

Hur mycket skall jag då plana topplocket/motorblocket?

Som sagt, jag vet inte om det spelar någon roll, men som sagt så är kamaxeln från en 325i.

Hur mycket effekt när det är färdigt då? 150 hk kanske?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
20
78
2002
2002tii -73
BMW rekommenderar att man inte planar toppen på någon modell för att höja kompressionen. Man planslipar bara toppen/topparna innan montering och sätter dit en något tjockare toppackning för att kompensera materialförlusten. Det finns högkompskolvar att köpa, men aj så dyra. Att planslipa blocket är inte heller någon bra idé. Fungerar det inte bra, riskerar du att få montera en toppackning tjock som en skosula för få motorn att gå bra igen. Om du nu ändå planar topp eller motorblock, behöver du ett justerbart kamdrev för ack så mycket pengar för att kunna justera kamtiderna som annars blir felande.

Ynf!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
2002:

Okej, men nu är det ju så att jag har två stycken topplock, om det inte var topplocket som gick när motorn bestämde sig för att gå och lägga sig. Så om båda är hela så kan man testa att planslipa det ena av dem. Om det inte fungerar tillfredsställande, så är det bara till att slänga dit det andra istället.

Jag tackar mycket för dina synpunkter, men utan minsta vilja att låta oartig eller grälsjuk, så är det ett svar på inläggets fråga jag söker.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Är det fortfarande ingen som vet?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Om man vill ha högre komp på en Bmw så ska man inte hyvla på topp eller block vad jag har hört då kolvarna kommer att komma för nära ventilerna samt att det kan bli strul med kam drivningen eftersom att avståndet mellan kam och vevaxel ändras.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.