|
|
|
|---|---|
|
Vad måste göras för att konvertera en 328i -96 (med antispin) från automatlåda till manuell? Bortsett från de självklara som att skaffa pedalställ, koppling, växelspak. är elektroniken på något sätt hopkopplad med motorns styrsystem? Vad skiljer i bakaxelutväxling? Alla tips är välkommna :) | |
| Det allra viktigaste tipset är att det aldrig går att besiktiga den med manuell låda! | |
|
Gör det inte? Är det så på alla bilar? _____________ Sign here! |
|
| aldrig? är det pga någon slags helbilsgodkännande eller? Hur gör alla de som bygger bil på moderna grundstenar? | |
|
Det har med avgascertifieringen att göra. Motorns styrsystem skiljer sig åt mellan manuell och automat, och om man endast byter lådan finns ingen garanti att alla krav uppehålls. Tyvärr kräver bilprovningen ett intyg på detta, från tillverkaren, för att godkänna ett lådbyte vid registreringsbesiktning (för regbes kommer att krävas när dom ser bytet). BMW utfärdar inga sådana intyg eftersom dom inte vill gå i god för en "kombination av komponenter" som dom själva inte räknat och mätt på. BMW är knappast unika i detta avseende, ingen seriös tillverkare gör det. De som "bygger bil" struntar nog i 9 fall av 10 i om bitarna är godkända; bilarna besiktigas i originalutförande om de besiktigas alls. |
|
| hmm just, det tänkte jag inte på.. Rätt surt, har hittat en fin 328 touring i helrätt pris... men vem fan vill ha en bmw med automatlåda.. | |
| Varför inte? Om det ändå är en touring så är den ju inget direkt under av sportighet ändå... automatlåda har sina obestridliga poänger! | |
| För att jag avskyr automatlåda och för mig har det ingen poäng alls, bilen blir tråkig, tar mer bränsle och växlar när den inte borde.. | |
| Är det så svårt att få igenom den då? Tycker att det inte borde vara det första de tänker på, men det beror väl på besikningskillen ock... | |
|
Besiktningspersonalen har ju små handdatorer, i vilka "testprogrammet" för bilen ifråga syns, och där dom matar in sitt protokoll. På en automatare ingår bland annat att prova startspärren, så att bilen inte går att starta i annat än "p" eller "n". När bilprovaren ser denna punkt lär han ju märka att det sitter manuellt i bilen; och då ska han utfärda krav på regbesiktning. Om han gör sitt jobb på ett riktigt sätt! The_79: du har aldrig haft en bil med automat, va? Du skriver precis så som folk gör innan dom testat automat på allvar, men efter bara ett par dar brukar de allra flesta ha ändrat uppfattning totalt... om det är en fin bil så köp den och testa! Jag törs lova att du inte kommer att bli besviken. |
|
|
Jag har väl kört sisådär 5000mil automatlåda i form av merca turbodiesel från 98. Och på en diesel går det väl an, eller på en bil som är typ 00 och nyare. men på äldre bilar har jag inte varit nöjd med någon jag testat.. Någon automatlådefantast blir jag aldrig, det har sina fördelar i stan t.ex men jag föredrar att växla själv, spec om man som jag drar en hel del släp.. |
|
|
Jag håller på med att bygga om min 320iA till en 328 manuell.. rätt stora modifikationer alltså. Har även 3 polare på bilprovningen, kan dock inte uttnyttja dom på det viset, däremot frågade jag dom om dom direkt bryr sig om det skulle vara manuell istället för automat. Deras svar vart näe, bara bilen är trafiksäker och miljövänlig. Dom tvivlade på att jag skulle torska på det faktum att det är manuell istället för automat. Sen är jag ju ändå rätt seriös, blir 328 Coupe bromsar bak (Coupe har grövre skivor bak än 328 sedan t.ex), fram blir det M3 skivor & ok. Sen är ju ALLA delar nya eller renoverade original delar, så. Skulle jag nu torska i besiktningen finns det inte en möjlighet i världen att jag bygger tillbaka, då gör jag ALLT för att få ett intyg, dispans från VV, besikta på annat håll, osv osv osv.. Men, jag chansar lite kan man säga :D Plan D är ju att köpa en tok krockad 32x manuell och byta identitet.. :P Det SKA gå , bara är så.. :) |
|
| En polare som hade en manta A fick iaf ens ett påpekande på den när han besiktade med 2.2l insprutare + manuell låda istället för 1.6l förgasare och automat :) | |
| Det kan i och för sig bero på att Manta A byggdes på den tiden bilar inte var avgasrenade över huvud taget, så det fanns inga sådana krav att leva upp till. Innan -76 års modell finns inga avgaskrav alls, och manta A fanns bara till och med -75... | |
| mm men man måste fortfarande typa om vid motorbyte oavsett. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.