AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
672

GPS Antennen i MK2?

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Hej

Har som sagt bytt från mk1 till mk2. Kopplade in den idag och kopplade bort videomodulen. En annan är på väg.

Allt gick bra men den visar fel. Testade att justera in genom att tala om vart jag var och köra vidare men den börjar visa fel.
Kollade i "den dolda SET menyn" och såg att den inte hade någon kontakt med sateliter.
Kanske är felet GPS mottagaren?
I MK1 så gick ju GPS-antennsladden in i navigatorn och nu ligger den kontakten oinkopplad.

Tacksam för alla svar!

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har för mig att MK 1 och 2 har separat GPS modul medan MK 3 och 4 har den integrerad i MK-modulen, och ska därför ha GPS antennsladden direkt ansluten till MK-modul. Gällande MK 2 är jag helt säker, då jag själv för två år sedan uppgraderade till MK4. Min GPS modul sitter nu bara kvar inaktiv som "prydnad". Du måste ha GPS antennsladden ansluten till GPS modulen för att det skall fungera.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Precis som ovanstående, Mk3 och Mk4 har integrerat, inte de tidigare.

Har både modul och Mk3 över om du behöver...
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
I mk1 så var det två breda kontakter och en liten rund kontakt som jag antog vara antenn eller liknande. I mk2 så är det två breda och ingen rund.
Om jag har förstått det hela så finns det en GPS modul någonstans placerad till mk1 och mk2 och dessa har sina egna versioner av GPS moduler.

Men vad var det för rund kontakt som var inkopplad till mk1án men som inte ska vara inkopplad till mk2án?
Ska den bara ligga löst eller kopplas in någon annanstan?

Bästa hälsningar
Aimo
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
Den runda kontakten med 2st stift i är ARCA höghastighetsbussen mellan videomodul och navigator.
Denna skall alltså aldrig mer användas vid MK2 eller högre.
Gpsmodulen kopplas istället in i navigatorns lila 18-pinskontakt.

/Andy
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Tackar.
Tror att jag vet det mesta om navigatorutrustningen nu.

/aimo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.