|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu när det snart nalkas vår tänkte jag dra upp en tråd angående däck. Jag själv börjar med att fråga vilka däck jag bör satsa på. Dem ska vara allround däck. Inga Bandäck men dem ska ha bra grepp och hålla ett tag. Har tänkt köpa 19" Csl replicor 8.5 fram och 9.5 bak. 265/? bak och 235/? fram hade jag tänkt mig. Är jag ute och cyklar dimensionsmässigt eller? Varför är det ofta så att man har ex 225/40 fram och 225/35 bak? Skall jag då ha 265/30 bak och 235/35 fram? Det däck jag har hittat som verkar bra och med ett schysst pris är Goodyear Eagle F1. Är det någon som har input? Mvh. Diskutera på! | |
|
är det inte fler än jag som funderar på nya fälgar? Eller någon som behöver köpa nya däck? mvh. |
|
|
265/30 bak och 235/35 fram är en korrekta dim. på en 19" fälg.Se bara till att fälgarnas ET mått är rätt till din 330 annars kan det bli problem med de breda däcken och ditt M-chassit. Att ha 225/40 fram och 225/35 bak är helt galet. Men du kanske menade 225/40 fram och 255/35 bak vilket är en korrekt dim. på en 18" fälg. När det gäller däckgfabrikatet så har jag testat en hel del däck på BMW bilar och har hittils konstaterat att Bridgestone Poteza är det bästa jag kört med, mjuka fina med ett bra fäste. F1 däcken säger många handlare att det är ett föråldrat mönster och att man betalar så mycket för att däcket/mönstert blivit så populärt. Jag ska inom kort beställa nya framdäck tillmin 330 och då blir det 225/40-18" Bridgestone Potenza :) . Mvh Jimmy |
|
|
här kan du laborera med dimensioner www.p-s-c.se/kul/dack.php __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jimmyboy: Tack! Men varför skall det vara olika profil? Har du något bra svar på det :) Villa Rosa: Tack! Mvh. |
|
| jimmye: Jag skulle rekommendera dig goodyear eagle F1or, jag själv har beställt sådana efter mycket positiva besked från en kompis som jobbat länge inom branschen. Fick även mycket lovord av wendthan här på forumet som körde gy f1or på sina fälgar. Fint däck, med bra egenskaper i vått och torrt, ser även mycket bra ut i mönster och avrundning. Kör på. | |
|
Många tycker det är bättre att ha bredare däck bak än fram (och ännu fler tycker att tvärtom är helt galet). Tex 255 mm breda bak och 225 mm fram. Eftersom däckshöjden räknas i procent av bredden (fråga mig inte varför) måste höjdmåtten vara olika för att de ska bli samma i millimeter och i sin tur samma diameter och omkrets. 225/40 blir 90 mm och 255/35 blir 89,25 mm, tillräckligt lika alltså. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Villarosa: Okej, tack då ska jag ha 265/30 och 235/35. Tackar! Itouch: Ja jag har kollat på Eagle f1:orna. Men det skall tydligen komma en ny variant av dem till våren och då känns det inte så roligt att beställa de gamla, med det gamla mönstret. Dem nya skall ha ett helt annat mönster som skall erhålla bättre egenskaper än det gamla F1 däcket. jobbigt!!! |
|
| jimmye: Priset blir nog därav också, sen lite mönsterändring hit och dit, whatever. De nuvarande F1orna håller måttet för bra däck till kommande sommar. Jag fokuserar nog på nytt först nästnästa sommar ;) | |
|
Vilket däck skyddar fälgen bäst då? Kollade lite hemma i helgen, min kusin har Nankang 235/35 19", på en 8" bred fälg. De däcken såg smala ut, och hade en extra "bulle" som skyddar fälgen lite. Farsan har Avon 235/40 18", på 8" fälg, de ser bredare ut, och har ingen "bulle", utan där skyddar hela däcksidan fälgen. Vilket är bäst? |
|
|
blir nog till å leta däck för mig me. beställer nog nya fälgar eftersom mina har fel et å inte funkar me en sänkning, som Jimmyboy säger. Jimmyboy: kör du me samma bredd runt om? Mvh |
|
|
Jag köpte Dunlop 2000 i höstas och de har fälgskydd. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Lindström83: Nä, jag kör med 225/40 fram och 255/35 bak, med 18" fälgar. Har 8,5" bred fäl fram och 10" bak. Och det ser ut så här... Länk . Jimmye: Antar att du fått svar på din fråga som du ställde till mig, eller? :) Mvh Jimmy |
|
|
Skulle vara intressant att höra vad du har för ET bak på 10"arna Jimmy! Jag är sugen på att hotta kombin till sommaren nämligen med bredare doningar bak! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tarzan: Har dåligt nog inte fälgarnas ET-mått det i huvudet på den "nya" bilen, men jag ska kolla i papperna ;). Återkommer. Mvh Jimmy |
|
|
Hur kollar jag upp om dessa fälgar passar bilen eller inte? Länk BMW E46 Alpina -03 |
|
|
Gnuers88: Tyvärr är det fel bultmönster på fälgarna, BMW har 5x120 Jimmy: väntar med spänning =) Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tarzan: Till min stora förvåning hittar jag inte papperna på fälgarna. Återkommer när jag hittat dom. Mvh Jimmy |
|
|
Ska beställa nya hockenheim 19" till min 328 nu i dagarna. Vad för dimensioner bör jag ha på fram resp bak?? De är 8 bred. Vad bör et vara?? Står att de passar e36, e46 osv |
|
|
lånar din tråd lite, 8,5 tums fälg runt om. 235,35,19 som framdäck. bakdäck bör vara? samma funkar ju men känns ju lite mera ordentligt/snyggare med bredare däck bak. e46 328 coupe -00 handlar det om. 0 koll på et på fälgen i det här läget. tack på förhand. |
|
|
Stoffe: 255 30 bak ;) mvh. Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.