AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.820

Motor byte,samt turbo konvertering e36

R_
1
R_obban
323i/2 coupe 97
hejsan, hoppas kunna få lite svar på några av mina frågor.

funderingar kring att turbo konvertera min bmw 323 e36.
efter som att jag är sugen på att köpa en ny motor (begagnad) som jag kan konvertera å kunna slänga i bilen då jag inte är på bilprovningen så har jag några frågor.

i min 323ci sitter det en m52 motor. nu när jag ska turbokonvertera är jag lite sugen på en 325 motor (m50) för att få några hästar till. någon som vet om denna motorn passar rakt ner i min bil?

kan jag ta ur min m52 å slänga ner m50 motorn och alla kablar, styrbox etc etc passar så att säga "bolton" ?

bör jag ta styrboxen från m50 motorn med?

lite tips och råd från nogon som kankse gjort detta vore bra.!

sen en fråga om priserna på turbo konverteringen.

hittat på stylingkompaniet ett bolton kit för ca 40.000kr.
där allting i princip ingår som jag fattat det. (rätta mig gärna om jag har fel)
är det billigare att köpa/bygga lite delar för sig osv eller rör det sig om samma pengar i slutändan?

hoppas på så många svar som möjligt!

mvh robban
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Får väl hälsa dig välkommen till forumet!
Tror att du hittar en hel del nyttigt att läsa om du använder forumets sökfunktion.
Kan informera kortfattat att det aldrig bara är att häva ur och sedan "slänga" i en motor... Det är alltid en hel del arbete även om motorerna är väldigt lika.
Största fördelen med M50-motorn är väl att den tål mer ladd tack vara gjutjärnet till skillnad från M52ans alu...
Men inget är ju omöjligt...

Mvh Anton
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
om du är intresserad av ett bult on kitt så föreslår jag hellre att man går på PPF:s kitt för M50B25 vanos motorn, där får man 400hk med ett troligtvis mycke mer komplett kitt än det som skr sälger.

mvh Erik Jakobsson

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.