AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.153

Växellådsolja

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nu är det snart dags att byta växellådsoljan i 750:in och tänkte då höra vad ni andra kör med för olja och kvalitet.
Stämmer det att det är 6000 mil som man kan köra på växellådsoljan innan man ska byta?
Har för mig att jag har läst i instruktionsboken att det ska vara Dextron II olja. Vet någon om Dextron III är bättre än Dextron II? Går det att använda Dextron III i växellådorna på 750i E32 eller ska man ha Dextron II?

Tacksam för svar.

//Schnitzer
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vore det min skulle jag ha i en Dexron-III godkänd ATF.

Utvecklingen av GM's Dexron kravspecifikation:
1967 - Dexron
1973 - Dexron II
1990 - Dexron IIE
1994 - Dexron III "F"
1997 - Dexron III "G"

ZF's lista på godkända ATF för din låda som bör vara en 4HP24 finns här: Länk

Notera särskilt att den "extra exotiska" ATF:en Esso LT 71141 är med i denna lista. Det är den som verkar används i alla moderna BMW och som då är "livstidsfyllda".

Mvh Björn
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag har bytt två gånger och då har jag använt
Castrol Dextron III. Fungerar utmärkt. Det finns också en relativt ny Castrol olja som heter Transmax Z. Den ska ju givetvis vara ännu bättre, men jag kunde inte hitta någon som sålde den i vettiga mängder så jag vet inte.

Felix
Icq#133904233
Deliq
Jag hade en 528iA -87'a som jag bytte till Dexron III i st.f Dexron II men då högg växlingarna i, väldigt osmidigt. Så det blev att byta tebax till Dexron II igen. Tidigare var Castrol Transmax olja för slutväxeln, men de har kanske utökat användningsområdet, vad vet jag ??

M V H // Deliq
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Man ska tänka på också att när man tappar ur oljan så stannar det kvar ett par liter i lådan...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Läs noga både intruktionsbok och oljespecar så det inte blir fel typ av olja,blir det fel så förstörs packningar och oringar efter ett tag och då är det kört.Det är en djungel med beteckningar och väldigt små skillnader i namn och beteckningar. Så se upp ordentligt.

MVH
Hasso
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Felix: Dextron III, om du har den i din så borde jag också kunna använda den. Men frågan är om jag inte ska ha Dextron II som det stod i instruktionsboken?
Föresten hur mycket kostar en Dextron III olja? Är Dextron III oljan dyrare än II:an? Det måste gå rätt till så det inte blir några fel.
Det är som Mange745 säger att det stannar kvar några liter i lådan när man tappar ur. Hur många gånger ska jag byta oljan och hur långt ska jag köra mellan varje byte?

//Schnitzer
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Schnizer: Första gången jag bytte olja så bytte jag även filter, då kunde man läsa i en Castrol katolog hos återförsäljaren att det rekomenderades Dextron III till min årsm. För ett litet tag sedan så bytte jag olja igen utan att byta filter och då rekomenderade en nyare utgåva av Castrol katalogen att man skulle använda en olja som heter Transmax Z. Man blir lite konfunderad. Jag valde Dextron III igen. Min låda var inte helt ok när jag köpte bilen men efter att ha bytt olja två gånger har den blivit 100 gånger bättre. Jag har gjort så att jag har tappat ut oljan som rinner ut av sig själv och sedan fyllt på ca 3L. Sedan får man kolla på stickan enl instr.boken. Det är helt riktigt att man inte får ut all olja genom pluggen, men byter man ett par gånger så får man ett godtagbart resultat tycker jag.
Det finns ett annat sätt också har jag läst här på forumet men jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till. Sök. Jag betalade ca 70kr/900ml med rabatt mm.

Felix
Icq#133904233
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, då får jag försöka hitta en bra olja. Byta 2 gånger först och se om oljan får sin riktiga färg, om inte så byter jag 3 tänker jag. Ska givetvis köra ett par mil mellan bytena. Nu växlar lådan bra. Jag vill inte få några hemska hårdväxlingar efter ett tag så jag får byta olja i lådan så fort jag kan.

//Schnitzer
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Schnitzer: Jag är övertygad om att det kommer fungera jättebra. Det är riktigt som du säger att kolla färgen på oljan. När den är riktigt klarröd så vet du att du har bytt tillräkligt många gånger. :-)

Felix
Icq#133904233
Paap Reeder
Hej!
Eget påfund är att när jag tappat ur den olja som "rinner ut självmant" så startar jag motorn i ca 15 - 20 sek. På så vis tömmer jag med hydraulpumpen stora delar av den olja som finns i konvertern. När jag så fyller på med ny olja går det åt mera men å andra sidan känns det bra att större delen av oljan blir bytt. Annars tror jag man bara kommer åt att byta ca 50% på en tömning.
Jag vill inte påstå att detta rek utan det är bara hur jag gjort. 3,0 SA körde jag dryga 30´mil med denna metod.
MVH /// Paap Reeder
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lossade kylrören på min musse och gjorde som paap R
enda sättet att få ut så mycket olja som möjligt .Fick starta bilen vid påfyllning också så att konvertern fylldes, det rann över i luftningsröret på lådan först.
C4 från 76 hade avtappningsplugg på konvertern det var mycket bra.då slapp man från det körandet vid tömning.

MVH
Hasso
Har min låda sticka för oljenivåkontroll?

5vxl Aut med S E och snöflinga

Mvh Sune
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
=> Felix: Castrol Transmax Z uppyller också Dexron III, men tycks marknadsföras med argumentet att den är ännu bättre än 'bara' kraven för Dexron III.

Mvh Björn
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
balmgren: Det stämmer nog det du säger.

Felix
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
Sune_K---->troligen inte
du har nog samma låda som jag och BMW säger att det inte behöcs byta olja i den
men jag gjorde det och tycker att den växlar mjukare med ny!!

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.