|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte ta tillfället och skriva av mig angående parkeringsböter. Fram till ung. ett halvår sedan så hade jag aldrig dragit på mig en p-bot, men nu så har det hänt något. 1) Första p-boten, erhållen i Norrtälje City, stod parkerad på gatan som alla andra bilar, det har alltid gått bra o stå där. Helt plötsligt så fanns det en p-bot på rutan. Anledning: Gårdsgata. Tänkte efter en stund och makering ikryssad för kontrollerade skyltar fanns. Jag har inte sett nån skylt. Nejdå, det visade sig att skylten satt bakom en sverigeflagga som ett fik hade hängt framför. För mig så var det omöjligt att se denna skylt. Även att gatan precis hade blivit gårdsgata utan att dom upplyst folk på något sätt. Kostnad: 600 kr 2) Nyinflyttning till Linköping, hade hyrt den största flyttbilen på OKQ8, stod utanför porten och vi blev hungriga, så vi bestämde att åka o äta och eftersom hyrbilen var förstor för att navigera runt så bestämde vi oss för att ta den lilla bilen. Eftersom den var stor så kunde jag inte parkera den på besöksparkeringen eftersom inga bilar kunde passera bakom och ställa den avlång på 3 parkeringar verkade dumt. Eftersom den inte stod ivägen så lämnade vi den där och åkte och åt. När vi kom tillbaka så satt lappen där med anledning av 'ingen parkering'. Kostnad: 400 kr 3) Tillbaka i Norrtälje och det hade snöat. Den enda platsen som fanns eftersom dom inte hade plogat någonstanns var sista platsen innan korsning. Detta är ingen trafikerad korsning och det fanns gott on plats. Det fanns 2-3 parkeringar för fickparkering men parkera en bakhjulsdriven BMW i 10 cm snömodd och inget utrymme för att glida omkring så fick det bli denna platsen. Sagt som gjort. Lappen med 'Parkering förnära korsningen'. Kostnad: 600 kr 4) Parkering i Linköping, skulle snabbt lämna av lite saker i ett område och ställde mig på gatan, det var markerat 2 timmar p-skiva. Ställde bilen med skiva och när jag kom tillbaka så satt en lapp. Anledning är fortfarande okänd. Kostnad: 700 kr Anledningen till att jag skriver är att jag tyckte jag tog omgivningen i omtanke och jag inte egentligen har gjort något fel. Men ändå så lyckas dom straffa mig med dessa inte jättebelopp, men ändå så kunde man gjort något roligare för pengarna. Jag tom provade o försöka beivra den första. Hade en kamera med och tog en bild som visade att flaggan satt framför skylten. Åkte till polisstationen i Norrtälje som det stod att man skulle göra på p-boten. Där fick jag svaret att det inte är dom som hanterade dessa fall längre utan kommunen gjorde det. Noteras ska var att jag visade bilden för kvinnan som satt i receptionen och hon tyckte det var en solklart fall för fel-lappning. Eftersom hon hänvisade till kommunen så åkte jag även dit. Där visade det sig att den som var ansvarig för ärendet var mammaledig eller nått och var bara tillgänglig 2 dagar i veckan på förmiddagen. Här tog mitt tålamod slut eftersom jag inte har all tid i världen och jag bestämde mig för att bara betala och vara glad. Parkeringsmöjligheterna nu i Norrtälje har bara blivit värre eftersom dom just har tagit bort 300 parkeringar, men nu så skär ju parkeringsvakterna i guld. Jag tycker man borde ändra rutinerna så att parkeringsväktare måste kunna styrka felparkeringen och alla dessa saker som 'kontrollerade skyltar' och sättet som bygger...1) vi lappar 2) du betalar 3) försöka bevisa sin oskuld Nä...har en känsla att dessa böter inte kommer vara de sista, undrar bara hur jag lyckades innan detta började... | |
|
1. Det låter som en kontrollavgift men då skulle det inte stått att polisen var ansvarig på den. kommunen får itne handha bestridanden av parkeringsanmärknignar då det är polisens uppgift enligt den lagstiftnign som finns. Den skulle jag överklagat för att utreda vad det var frågan om. 2. man får bara parkera på parkeringsplatser. Så fort man slutat lasta sin lastbil så räknas den som parkerad. Klockrent... 3. Att stå i korsningar är mycket dumt eftersom det hindrar större fordon. Det är bra om bussar, lastbilar, sopbilar osv kan köra in på gatan utan att vara millimeter ifrån att skrapa upp en bil på väg in. 4. 700kr låter väldigt dyrt för att det skulle vara P-skivan som var felaktig. Kanske stod du för nära ett övergångställe, korsning, på gångbana, handikappsplats osv? Jag ahr aldrig hört talas om att någon tar 700kr för slarv med P-skiva. I "min" stad kostar det 300kr... www.pbot.nu |
|
|
Haha...jag håller helt med dig på alla punkter. Det är egentligen bara den första som jag riktigt tyckt varit felaktig. Fast jag har fått uppfattningen att bestrida p-böter är väldigt tidskrävande, så jag har valt att låta det vara. Tyckte www.pbot.nu var en väldigt informativ och bra initiativ som jag inte hört talas om tidigare :) |
|
|
drog på mig en riktigt tråkig böter för någon månad sedan; Hade köpt biljett, lagt den i rutan...men sen hade den glidit ned så att det inte gick att läsa den utifrån. Fick en böter på 425 kr, ringde och klagade senare - men det spelade tydligen ingen roll att jag kunde bevisa att jag köpt biljetten (hade köpt den med VISA-kort så det var lätt att kolla att det var just jag som köpt den), BILJETTEN MÅSTE LIGGA SYNLIGT! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.