AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.627

Spal elfläkt?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Någon som monterat Spal elfläkt på sin M30? Hur göra med termostat? Om man ska ha fläkten framför kylaren blir det en blåsande fläkt man ska ha väl?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tryckande fläkt måste du ha om den ska monteras framför kylaren.

Jag använde mig av ett relä och en termokontakt (original AC-fläkt givare) monterad i originalfäste i kylaren.
Kopplar du fläkten direkt över tempgivaren går den ganska snart sönder...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har funderingar på att montera en elfläkt på min E34 535i -89 av lite olika orsaker, men en av orsakerna är att efter 20-25 minuters hård körning på bana (främst Sturup) så stiger temperaturen så sakteliga - sjunker dock till det normala om man kör ett eller två lugna varv.

Misstänker att viskokopplingen inte är såvärst effektiv på knixigare banor som Sturup där det är långsamma kurvor och man har hela tiden relativt högt varvtal dvs viskokopplingen kopplar loss och fläkten ger ingen bra kylning.

Vad behövs för att få lika bra eller bättre kylning/flöde än original? Eftersom fläkten kan gå hela tiden kommer den ju att vara mycket effektivare än viskokopplingen som kopplar ur vid högre varvtal?

Enklast vore att skruva bort originalfläkten och sätta en sugande fläkt bakom kylaren. Behöver man ha originalramen kvar och sätta en en fläkt som passar där? Eller är det inte någon risk med att den suger in luft från sidorna då fläkten ändåså sitter direkt monterad på kylaren (vilket inte originalfläkten gör)?

Hur mycket flöde är tillräckligt? Ska jag montera med ramen fortfarande kvar så hamnar jag på en max diameter på 320 mm och då blir det ett löftflöde på max 1200 m3/h. Tillräckligt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.