|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vägverkets kameror är inte detsamma som polisens. | |
|
540E34 Hur fort körde du då? Göran FWD - Nej tack! |
|
| ca 90-100 ngt.. | |
| Åkte förbi en av den nya sortens kameraskåp för drygt 4 veckor sedan i kolsvart mörker. Hade helljus på och råkade köra 110km/h på en 90 km/h sträcka. Blixten gick inte att missa om man säger så..har dock inte fått något brev ännu så det kanske inte blir så bra bilder i mörker ändå. | |
FredricF |
Fartkamerorna är ju i huvudsak till för att få ned farten, sägs det. Och man kan nog tro på det eftersom det alltid sitter varningsskyltar (i alla fall nästan alltid). Varför är dom då inte alltid på? (det drar ju inte film precis). Det är sant att man inte har tid att analysera så många bilder men skulle inte lite mer blixtrande också ha en dämpande effekt? Själv har jag aldrig sett nån blixtra och jag passerar runt 6-10 per dag och sällan i helt laglig fart. /Fredric |
|
Halluba!!! Hur lång tid brukar det ta innan boten faller ner i brevlådan efter en plåtning?? MVH/Mollax |
|
|
Alla kameror är inte på plats ännu, och alla som är ute har inte el och dataledning i samma ögonblick som de är monterade, i vissa fall har det tagit månader innan de är on-line. Dessutom är organisation och logistik inte slutgiltig och intrimmad i Norrland för hanteringen av all data som så småningom kommer att strömma in. Sen om de verkligen är avstängda vad gäller kamera och blixt eller om de registrerar och sänder data men att denna sedan sållas kan vara osagt i nuläget. Men en av alla funktionerna som man tänker utnyttja är att mäta medelhastigheten under en viss tidsrymd och när denna drar iväg så börjar registreringen. Taskigt nog så vet man ju inte status på en viss kamera när man närmar sig, förrän det var försent.. Det florerar en mängd rykten och jag tror för jag har hört att nån sagt osv om kameror och mycket annat, oftast drar man slutsatser som kan vara till bilistens fördel, konstigt... varför inte läsa på VV och polisens hemsidor, där står mycket fakta om kameraskåpen. Bah säger säker många, propagande och lögner. Visst men varför ljuga om de tekniska funktionerna, allt går ju att kolla upp, man vill nog knappast riskera detta. FP |
|
|
Det är nog en hel del psykologi med i spelet: Ifall bilister/ögontjänare/blyfötter etc. inte känner sig säkra på om de är Övervakade eller ej, så kanske de "kapitulerar" och börjar med den nya fula ovanan att försöka hålla sig till tillåten hastighet i varje öyeblikk! Och då har ju BB nått fram till sitt mål: Inga döda eller svårt skadade på vägarna, dvs BB kan känna sig både stolt och såå lycklig. hee F |
|
|
Om det blev så (utopi) vem skulle möjligen inte tycka att det var lyckligt och bra?? FP |
|
| Det finns poi att köpa till TOMTOM som visar både när man närmar sig ett skåp OCH varnar om kameran är aktiverad. Hur de vet det vet jag inte.Men skulle vilja veta.Tomtom:en ger ljudvarning och det syns på skärmen flera hundra meter innan man kommer fram så man blir varnad i god tid. | |
|
Ett ekonomiskt sätt att köra är att hålla jämn gas och köra lagligt, drar mindre bensin och ger inga böter... Den varianten har jag praktiserat ett par år nu och den fungerar alldeles utmärkt. Ps. Jag har aldrig bråttom heller... |
|
|
Helt riktigt att att det finns poi att ladda ner (gratis) till TomTom och en mängd andra navigatorprogram, t.ex på Länk Någon funktion för att avgöra om kameran är aktiverad eller inte finns inte, bara skrönor. Enda sättet att detektera något från skåpen är radarvarnare, fast kameran behöver inte nödvändigtvis vara aktiv ändå trots att radarn t.ex mäter medelhastigheten vid skåpet. FP |
|
Paap Reeder |
kaptenlt! ... du kanske borde övergå till en saab 99 gl istället. En sån dära tegelröd som syns bra i trafiken. Vad skall du med en BMW till? Då kan du ligga i hö-filen och puttra på ... alltmedan vi som lyckats bättre susar förbi i vänstern med våra skinande bumsar. När du kommer fram är vi redan på väg tillbaka efter att ha plockat russinen ur kakan. ... bli inte arg nu men jag kunde inte låta bli ... MVH /// Paap R |
| Paap: Som jag bäddar får jag ligga, omedvetet bjöd jag på den! Saab ja, inte konstigt att dom måste pula turbo för att det ska hända något... Tvärtom spanar jag på Daimler eller E31, jag måste erkänna att jag blivit en cruiser. | |
|
"Om det blev så (utopi) vem skulle möjligen inte tycka att det var lyckligt och bra?? FP" .....Dom som tror att bilkörning är lika med fart och friiiihet! Möjligen dom (ifall dom sätter farten före risken att stuka foten.....) F |
|
Paap Reeder |
Aj, aj kapten ... det är alltid roligt med litet humor. MVH /// Paap R |
| Ner med solskärmen/solskyddet/makeup panelen och sträck på dig lite så är saken biff :) | |
|
Hur lång tid tar det innan man får brevet hemskickat? Jag blev fotad för drygt en månad sedan men har ännu inte fått något brev. MVH Niklas |
|
|
kaptenlöjtnant : Jämn gas är ju svår att hålla när man måste släppa den innan varje kameraskåp för att sedan accelera upp i riktig hastighet igen :) |
|
|
Jag kör utan plåt, funkar fint det också :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.