|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Fråga om de nya kamerorna: Blixten aktiveras inte förrän det börjar bli mörkt, stämmer det? Om blixten inte är igång, finns det något sätt att se om den tar en bild? (Missade ett par kameror igår. Såg ingen skylt och plötsligt var de bara där. Får verkligen hoppas att de inte var aktiva.) /Lars Don't adapt to the road. Be the road. | |
| Dom ska enligt vägverket alltid ta med blixt. | |
|
tack! det var verkligen goda nyheter! /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Hur fungerar det på natten då? Kan det bli en vettig bild där dom kan se både regnr och förare om man samtidigt kör med helljus. Har svårt att se hur dom kan "läsa" ut något av den bilden? Någon som kan något om detta? |
|
|
Kan det vara rätt. Skulle blixten slå ut mitt helljus borde jag bli så ordentligt bländad att jag verkligen blir en "trafikfara". Hela mitt seende borde slås ut direkt i så fall? Eller tänker jag helt fel nu? |
|
|
Kamerorna verkar inte vara aktiva långa stunder på dygnet. På väg 222 mellan Ålstäket och Stavsnäs sattes 8 kameror upp i höstas och skulle vara aktiva från november. Enligt lokaltidningen har 144 bilister bötfällts sedan dess, men jag har passerat kamerorna i alldeles för hög fart vid olika tidpunkter på dygnet. Både vid s.k. rusningstid, mitt på dagen och på natten. De har aldrig blixtrat! I Södra länken är det väl likadant. Hastigheter på upp till 90 km/tim verkar inte utlösa någon fotografering. En enda gång har jag sett en blixt och det var en kamera av den gamla typen på Huddingevägen riktning söderut. Är de kanske en myt? De står där, men finns inte?? Göran FWD - Nej tack! |
|
| Jag burkar aldrig bromsa in vid kamerorna när jag kör tjejens bil och har hittils inte blivit plåtad. Huddingevägen, Södralänken, Lännavägen är dom mest frekventerade kamerorna. åker oftast förbi i 80-90km/h så dom borde reagerat om dom var på. | |
|
Det blixtrade för mig i somras. Körde sambons bil och hon har inte fått någon böteslapp ännu :-D |
|
|
pruttgas: tur för dig att du och din sambos passbilder inte är lika ;) då hade hon säkert fått böterna hemskickade :) |
|
|
Blixten har inga problem med helljusen. Strålkastarna kommer att bli överexponerade emdan föraren blir vettigt exponerad. Glöm alltså allt med att lysa med lampor osv... kameran fixar en vettig bild ändå. Dewt som kan rädda en är solskydd, kraftig nederbörd osv. jämför när Tito Beltran lyser med ficklampan precis bredvid ansiktet. Länk |
|
|
Blixten har väldigt kort varaktighet, den är även röd/orangetonad, man kollade upp detta med bländning osv av förarna och kom fram till att det funkar utan problem. Även motljuset från strålkastare klarar man. Blixten är även aktiverad under dagtid men eftersom bilderna skall hinna analyseras av människor oav så har man begränsad kapacitet. Huruvida detta styrs genom avstängda kameror eller om det filtreras bland redan tagna bilder vet jag inte. Radarn med hastighetsmätning är ständigt igång och troligen är systemet så inställt att det börjar registrera när medelhastigheten överstiger en viss gräns. FP |
|
|
Använder man inte infrarött ljus på dessa kameror/blixten? Vilket alltså inte syns med det mänskliga ögat. Detta används även för kameran så att bilens ljus inte alls stör bilderna. ,,bara något jag har hört, någon som vet mer om det? |
|
| Jag blev plåtad av en fartkamera i Tyskland för knappt två veckor sedan och den blixten gick inte att missa. Det gjorde däremot skåpet, som stod skymt bakom ett träd. Det syntes först när man kom så nära att det redan var för sent. | |
|
Nej, vanlig synlig blixt. VV, polisen, tillverkarna av komponenterna m.fl har utmärkta faktasidor om kameraskåpen så ingen behöver fundera eller lyssna så mycket på kompisen som har en kusin vars farsa hörde nåt runt frukostbordet på jobbet osv...) FP |
|
| Kameraskåpen är inte aktiverade hela tiden, då skulle hela systemet i Kiruna rasa ihop. Utan dom är påslagna i intervaller och endast några minuter åtgången. Blixten är på ca 1000W så helljuset är inga problem för den. | |
|
Det verkar som om man tror att blixten måste vara starkare än helljuset... Det stämmer inte utan allt som blixten måste klara är att lysa upp kupen på bilen. Kraftiga ljuskällor i bilden tas inte hänsyn till utan kameran exponerar korrekt ändå. Förutom strålkastarna som då blir överexponerade (helt vita i bilden). |
|
| södra länken är spännande faktiskt, säger inte vv att de bara skall ha kameror på utsatta vägsträckor? hur #"%"%!"#¤% motiverar man då kameror i "världens säkraste tunnel" ?? | |
| Samt att vid fototillfället så ligger inte kameraskåpet direkt i strålkastarnas ljusbild. | |
| sad_ant: troligen som ett experiment eftersom det är en ny tunnel. | |
| F.ö så åkte jag ner i Södra länken i samband med ett studiebesök 2003, då frågade jag projektledaren om det skulle sättas upp fartkameror. Svaret var NEJ. | |
|
gorth Har lyckats bli fotad på 222:an... var för ca 1mån sedan vid 12-tiden på dagen. Var kameran precis innan kurvan till Grävlingsstigen (mot stan). Hade dock solskyddet nere. Men som sagt, ta inte för givet att dem inte fungerar.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.