AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.260

7 seier lux bilar och besiktning

Sida 1 av 2
alain
Hej allesamma

Igår var jag på besiktning med min pärlan. bilen var ny tvättad in och ut även motorrumet.
jag kom tillbaka hem mycket nöjd med en blank lapp. manen sa att det var mycket trevligt att göra en kontrol på en så ren och finn bil.
jag fick en mycket trevlig bemötande och pratade hela tiden under kontrol.
Min fråga är "ren statistisk".
Tvättar ni era bilar innan kontrol?
Vad tänker ni mest som kan vara problem innan kontrol?
Vad gör ni på bilen innan kontrol?
Hur är era bemötande?
Prata ni under tiden?
Vad hade ni för problem med bilen efter kontrol
1or eller 2or?
på vad?
Vad är det som är stösta problem med 7serie vid kontrol
Tack till alla som svara

MVH ((Alain))

((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..))
alain
HEJ
fel bokstävad på inlägg
jag menar 7 serier lyxbilar

Min älskade, och saknade 740i gick igenom varje besiktning med blankt papper och i många fall beröm. Men så ska det kanske vara om man kör en entusiast bil. Min gick iaf bara på sommaren.

Ang om man pratar eller inte så brukar jag kanske känna mig lite för om det är någon som e på humör att snacka eller inte. Om det är det så brukar jag kanske be om att få kolla något lite extra, om det varit något gneek eller gnissel så brukar jag be om att dem ska leta extra noga. Och i dem flesta fall så har man bara fått trevligt bemötande.
Min är alltid skinande blank :)

----
Rasen nicht reisen
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har själv inte haft några problem med min tidigare E32 samt nuvarande E38, samtliga bes. med blankt papper. Inbillar mig dock att framvagnsleder samt avgasvärden är det som kan vara det som oftast sätter stopp. Brukar tvätta och rengöra normalt samt se till att underredet är spolat så slipper bes. personal få skit i ansiktet och reta sig på det ;) Är med både under kontrollen och den efterföljande provkörningen. Har inte möts av några sura miner, snarare tvärt om.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag besiktigade min senaste 750i i Kungsbacka i november. Trevligare besiktningsgubbar får man verkligen leta efter =) 2 man tog sig an bilen, fick höra att de va roligt att de äntligen fick jobba med en riktig bil! Fick också beröm för bilen, att den bara kördes på sommaren syntes på underredet. Naturligtvis blev de blankt papper, precis som året innan.

Generellt tror jag att 7-serien klarar sig ganska bra på årliga besiktningen. De vanligaste felen gissar jag är dålig handbroms, samt vissa äldre 750 som har problem med HC-värden etc.

BMW CS #5139
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är en väldig skillnad på kunder som har bilen som ett bruksfordon och endast ett redskap för att förflytta sig och de som verkligen gillar sin bil och även har det som intresse och hobby.
De som bara ser bilen som ett fortskaffningsmedel är oftast inte lika noga med att tvätta och städa bilen innan, och visar sällan något direkt intresse varken för själva besiktningsarbetet eller resultatet. Därför är det naturligtvis roligare att få en kund som är intresserad av sin bil och deltar i besiktningsarbetet, detta brukar också leda till en bra dialog mellan kund och tekniker. Tyvärr är det så att de som behöver tipsen bäst är de som drar minst nytta av möjligheten...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

alain
Hej
jag kanske glömt at säga att jag använder min bil som bruksfordon varie dag i stan eller på landväggar under sol, regn eller snön.
Som tur har jag en tvätthall i mitt garage där jag tvättar bilen i snitt en gång i veckan för tvätta bort skit som förekommer. Jag erkänner att den är min lilla ögonsten och ser till att jag gör det som behöver vid behov utan att vara pedant för det.
MVH ((Alain))

pi
2
pietro
735 iL -92
Hej
Jag tycker att det är roligt att har en bil ren inför besikting,det är roligt för dom
som skall titta på bilen.

pierre
Nästa gång ska jag tok varmköra bilen innan. Hade problem med avgasvärdena så personalen sa till mig att komma tillbaka om 15 minuter och "köra den varm"...

Var lite si och så fortfarande när jag kom tillbaka men helt plötsligt så blev de bra.

Grymt trevlig personal.
alain
hej tagge
jag hade också lite för hög avgasvärde förigår vid kontrol men han sa att det bruckar försvinna när man kör och var inte vid behov att komma tillbaka.
Tack för ditt svar.
MVH ((Alain))

alain
Hej

Den sida visade 276 gånger och 8 svar. jag önskar lite mer svar för ren statistisk om hur går det för era 7 serier vid besiktning och hur nöijd eller missnöjd ni är efter kontrol.

MVH ((Alain))

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag har "akumulerat" 6 st blanka protokoll samtliga med CO 0,0 och Lambda 1,0 bästa noterade bromsvärden är 4,0 fram och 3,2 bak.
Detta var med nya skivor och belägg och nysmorda ok. Minns att besiktningskillen var "impad" av att jag hade bättre bromsvärde bak än lyckats få fram på sin volvo 850.
CK
21
CK_gbg
750 iA -95
750 iA -88
Nyss besitat oxå med blankt papper och en mycket nyfiken besiktnings man.
netz
Alain du efterlyste mer inlägg så..
När jag hade min 740 var det bara kul att besikta, kanske var det ett bra avbrott från alla rishögar för besiktningskillarna, dom var intesserade och ställde alltid upp om man bad dom kolla något extra, dom ser nog rätt snabbt om det är en ägare som är mån om sin bil.
Funkar även med 850´n.

mvh
Netz
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Sist fick jag en mycket otrevlig och missunsam besiktningsman. Han kunde inte låta bli att gnata om hur dyrt det kommer att bli att byta avgassystem, hur mycket däcken & fälgarna måste ha kostat (de var helt nya) osv. Sen tänkte han underkänna bilen pga att ena dimljuset stod lite för högt...
Efter att jag sa att jag skulle ta ut säkringen så dom inte längre "är i funktion" så grymtade han att det är kanske lika bra att jag får justera till det.
alain
Hej

Det verkar som att 7 serien klarar sig bra när det gäller besiktning. även på de äldre modeler. då anser jag att 7 serien är en kvalitet bil son håller ganska lång framåt när det gäller besiktning.
Om ni har mer att berätta är jag tacksam.
MVH ((Alain))

Länk
alain
Länk

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Har aldrig fått anmärkning vid besiktning. Däremot lyckades jag med konststycket att komma med nästan urladdat batteri en gång. Bilen startade inte när vi skulle ut och testa bromsarna - pinsamt! Men det tog ju inte lång tid att hitta problemet och få igång bilen igen.

Tvättar för övrigt alltid bilen inför verkstadsbesök, besiktning och liknande. Det känns för mig självklart att ge den som skall jobba med bilen en så behaglig arbetsplats som möjligt.

Har aldrig haft problem med någon "grinig" besiktningsman. Men det kommer väl, om min nytvättade sjua inte lyckas charma honom är jag illa ute :)

Senaste besiktningens värden:
CO 0,1
CO 2500 0,1
HC 013
LAMBDA 1,01
Bromsvärden fram 2,6
Bromsvärden bak 1,9

Detta var i december 2006 och bilen hade då 137 442 km på mätaren.

Wilhelm Svenselius
Aha, aha!
Jag lyckas faktiskt slå dig där W2k, oh yes! 1-0 till mig! :)

CO: 0
CO 2500: 0
HC: 008
Lambda: 1.00

Förvånadsvärt bra siffror, speciellt i och med att jag inte hade så väl uppvärmd bil innan jag körde in... (slutet av januari)

//En lycklig Marcus
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Bockar och gratulerar. :)

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.