|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Oj, kanske var bra att jag inte tog en 540 trots allt! ;-) Trafiken här i Stockholm har varit hemsk sista månaden. Medelfarten på färddatorn visar ofta mellan 30-40 km/h. Just rusningstrafiken kan vara rent brutal. När man kör långt drar de flest motorer lite, även en 540 och så klart en 530. Men här i Stockholm blir det ju ofrånkomligen mycket stadskörning eller blandad körning. Oftast på en tank blir det väl blandad körning fast med tonvikt på stadskörning och då brukar jag hamna hamna mellan 1,3 - 1,4. Men direkt när det blir lite mer tyngdpunkt på längre resor går förbrukningen ner snabbt. Det blir också att använda motorvärmare + kupévärmare under de kalla månaderna för att vara så snäll mot motorn man kan vara. Har redan motorvärmare men ej uttag för kupévärmare... Nu var det iofs 540 vi pratade om. ;-) hehe Sist men inte minst, det beror så klart på vilken ekonomi man har också. Om man har pengar för lite extra soppa är det självklart värt en 540, utan tvivel. |
|
|
När kvicksilvret drar ner mot -25 o neråt så visar min display upp mot sådär 3,78 som topp men kryper neråt för varje kilometer, efter sådär 3 kilometer är den nere på normala 1,7 för stadstrafik o värmen är nästan på normal dvs. visaren rakt upp. Får väl tillägga att det blir väldigt lugn körning och låga varv och alltid en omväg så hon får upp drfitstemp innan jag parkerar, brukar också lägga in ett extra oljebyte i kallperioden. Nu har jag lagt in "körförbud" vid -25, då är det bättre låta bilen vila och sätta sej i en varm buss. |
|
|
till den kompis det skulle passar bäst en cykel om han kör så pass lite alex |
|
|
en fråga bara om slitage med kall motor om två bilar som kör till och från jobb varje dag. en av dom har låt säga 5 mil till jobb och den andra 2 km då borde ju slitaget vara samma efter som båda bilarna är kalla från början. eller? |
|
|
T34 Nej. En motor som aldrig blir varm förbränner aldrig som den ska. Oljan blandas med bränslet, och det blir skit av det mesta. Om motorn blir varm, "förångas" skiten i olja (bränslet), vilket den inte gör när motorn går ständigt kall. Fler saker inträffar också eftersom katten knappt hinner verka på riktigt korta sträckor, med andra skador som följd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.