AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.466

Bmw 540 drar 2,2 liter

Sida 1 av 2
Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Har en kompis som precis köpt en BMW 540 e39, nu är det så att den drar ca 2.2liter milen. Viserligen kör han bara ca 4 km sedan 4 km hem från jobbet. Är det nåt fel på lamdan eller finns det något annat som felar. Tacksam för svar. Eller är det bara att han kör korta sträckor.
Mvh Tobias
Om motorn är kall när han startar den är det väl inte helt omöjligt att den drar så mycket, speciellt inte om det är stadskörning. Be att han kör den längre sträckor för att se om förbrukningen går ner.
Det kan vara frågan om att kompisen kör mycket korta sträckor. De första km som körs med kall motor är mycket törstiga km på dessa bilar. Enkelt kontrollerat säg åt honom att köra en lite längre sträcka och bara mäta förbrukningen med varm motor.

Mvh
Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inget sunt leverne för en 540 varken bränslemässigt o slitagemässigt, en bil som jag aldrig skulle vilja ha. Den tar den mängden bränsle på den körningen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Låter inte helt ekonomsikt försvarbart men han åker iaf rätt lyxigt =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
kilroy
Frågan är ju om bilen momentant drar 2.2 liter/mil under HELA resan? Normalt sett borde förbrukningen minska ordentligt i slutet av en resa på 4 km.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Paap Reeder
... hm!

"Va´faen tror ni en V12:a vill ha i sig för sådana körningar" ???

Senaste tankningen ... 2,55 enligt OBC och 2,50 enligt "full-full" ... eller var det 2,75 resp 2,70 ... törs inte titta efter.

... å andra sidan pendlade jag med min M535:a runt Mälaren - 21 mil om dagen - varvid 1,25 bidde snittet över 5 år.
Några månader fick jag en Renault Laguna av försbol. eftersom en Ford kommit in i mitt bakljus och tryckte man 140-160 med den på motorvägen tog den 1,4 vill jag minnas + att den var totalt värdelös som fordon.

(Brukar tänka på det när jag passerar dylika fordon i ngn av mina Limo´s ... att dom står ut tänker jag ... och med barn i bilen ... )

MVH /// Paap R
Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Jag kör min 540iA till jobbet dagligen, mindre än 1,5 mil enkel resa och min färddator säger 1,27 liter/mil.
Jag kör förstås inte bara fram och tillbaka till jobbet, men min förbrukning är ändå långt ifrån 2,2 liter/mil.

/ Andreas
Eg
86
Egon84
535iA -92
Bara att vänja sig, han kommer iaf att få nya vänner på bensinmackarna... :-)
Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
kort och gott den bilen drar alldeles för mycket om han nu inte ligger o tokkör till jobbet
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag tycker det borde vara realistiskt. Att starta upp en v8 går det åt bränsle och inte nog med det så köra "bara" 4km! Bilen når knappast drift temp på denna sträckan. och kan inte tänka mig att motorn kommer att må bra av att köras så korta sträckor på sikt.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Paap Reeder
... sanna min ord Bimmers:
kallstart + 4 km samt kallstart + 4 km gör drygt 2 liter med en V8:a. Som Hasso säger ... det värsta en motor kan utsättas för.

MVH /// Paap R
Så är de att äga 540 =) Bara att gilla läget...

V8 muller.
sy
20
syd
540iA -97
Låter helt normalt, kör jag bara fram å tebax till jobbet en hel tank (ca 8 km) ligger förbrukningen runt 1,8. Har testat :) Det kostar å ligga på topp! 540in är ju specad 2 liter/mil i stan. Min gamla saab 9000T surplade i sig ca 1,5 samma sträcka, stadskörning är inte snällt mot vare sig bil eller ägare.... Jag har dessutom devisen att alltid utnyttja maskinen så ofta tillfälle ges (varje körning...). Varför köpte man annars en riktig bil om man inte utnyttjar kraften???

/Martin
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
kallstart + kort sträcka till jobbet så vill min 540 från 99 ha ca 1.7 - 1.8 liter milen enligt färd datorn..
Min gamla 525 12v drog runt 2L / milen när jag körde med den fram o tillbaka till skolan, den blev heller aldrig riktigt varm. Jag trodde det var nått fel på den också men det var det nog inte ;>
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Tur att man kör en gammal golf på vintern :D Det är ju knappt att den tar sig över litern när jag utövar samma "misshandel"...
se
661
seb_540
328i M F30
2,2..... inte mycke å bråka om, tänker på farfars gamla caddy, den drog lätt 3,5 :)
1,3 liter blandad drar min! räknade idag när jag tankade upp igen, mätt över 2st fulltankningar, trodde faktisk att den skulle tagit mer.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min 735:a drar 1,7 l/mil fram och tillbaka till jobbet som ligger 4 km bort. Då är det ändå lansväg större delen. Så jag är inte ett dugg förvånad om en 540 drar 2,2 l/milen. Den har ju ännu större motor än vad jag har.

Men prova mät upp snittet på flera tankar. Det är då det blir intressant.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
visst kan färddatorn visa 2,2 liter per mil, jag har haft upp den i ca 2,8 liter milen på vintern när det var -30 grader, men om man nollar färddatorn under själva körningen så halveras värdena.

########
# PAJALA #
########
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.