|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
unka; lycka till med att hitta en sådan för max 100000 kr...jag tar gärna en oxå för det priset isf :) |
|
| S8 har kamrem..vet dock ej vad det kostar att byta | |
|
Jag tycker att Jabbals förslag på Jaguar XJ12 känns roligare än BMW E38! (förlåt mig.) Egentligen är det inte ens nödvändigt med V12:a för att välja den framför en 740, det är väl OK med V8:a också... :) Leffo, vad tycker du själv nu egentligen? 740 känns lite trist skrev du? /L |
|
|
Ursäkta jag var inne på "NordicAudi" och sökte lite på A8:a. Det verkar som vissa på den här tråden är inne på rätt spår angående A8:ans ägandekostnader. Det verkar vara något alldeles läskigt dyrt att äga och underhålla dom. Och underhåll kräver dom tydligen ganska ofta. Automaten verkar också vara en svag punkt. (enligt ägare på Audiforumet). Jag skippar nog den. Angånde Jaguar så är det ganska vackra vagnar men jag har absolut NOLL koll på dessa då jag inte ens funderat på någon. Men jag ska helt klart överväga Jaggan också, kan mycket väl vara ett kul alternativ till E38:an. L Leffo |
|
|
Knepigt att vissa vagnar ska vara så mördande dyra att äga. En E38 är ju inte gratis att äga heller men vad jag förstått av vänner och bekanta (som kör motorstarka BMW bla. 730, 540, 535d) så ligger dom ljusår ifrån en gammal A8. Även om det är en entusiastbil som kommer att kosta lite att åka med så får inte kärran snitta 10.000kr/mån. i reparationer och service. Då blir det inte så roligt i längden... :( Leffo |
|
|
I så fall får jag tipsa om svenska Jaguarklubben, som också har ett diskussionsforum: Länk Lycka till i ditt val, det blir säkert en fin bil oavsett vilken du tar! /L |
|
|
/L tack för länken, då försvinner jag in dit ett tag. På återseende... Leffo |
|
|
Leffo; Jag har flera kompisar som kör XJ12 och jag har även en själv, jag skulle säga att rent IQ är nog 750 en bättre bil om man ser till utrymmen och att det är en modernare konstruktion. Kvalitetsmässigt är jag lite dålig på 750 men Jaggorna håller hur bra som helst, som jag nämnde ovan är motor/låda skottsäkra även om ryktet är lite dåligt då de gamla tolvorna från 70-talet ju drogs med en del problem. Även elsystemet som ju har dåligt renomé är i princip felfritt, inte mycket Lucas kvar i dem. Komforten är mycket god och de är ganska roliga att köra, alla XJ12 har sportchassi. Försäkringen är dessutom helt ok, XJ12:an (-95) är billigare i försäkring än min Audi 100 var. Jag köpte (mot rim och reson) en snuskbillig -95:a med lite tveksam historik (inte servad på tre år, om än med få mil) och det har inte varit några som helst problem, den drar ju en del bensin men annars så har det inte varit några problem, något som bekräftas av mina XJ12-kompisar vars vagnar också är riktiga slitvargar. För övrigt min fjärde Jag, alla har varit lika billiga i drift tycker jag. När jag köpte min lämnade jag in den hos en fristående expert och sa något i stil med "fixa allt du hittar", det blev; -alla oljor -alla filter -tändstift osv (=stor service, extra allt) -reparation/påfyllning ac -byte bromsok -viss övergång bromsar (bilen hade stått ett tag) -massor av andra saker jag har glömt Det kostade 12´, helt ok tycker jag. Efter det kostade den mig inte en krona i rena reparationer på det strax under 1000mil jag hann med i år. |
|
|
Mitt tips: Mercedes 500e, gärna sista årsmodellen, handbyggd vagn ruskigt fin kvalitet och tidlös industridesign, har letat själv efter en... Tre liter är en sympatisk volym. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.