|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att jag ledsnat på 3-serien då jag kört den i många år+ diverse andra mindre komfortinriktade bilar så har jag nu bestämt mig för att mitt nästa entusiastköp skall bli en större komfortglidare. Har blivit bortskämd (gubbe?) med komfort efter inköpet av familjens nya slitvarg (V70 -06). Men nu skall alltså en stor komfortabel "hobbybil" inköpas för sparsam söndagskörning. Jag tänker lägga max 100.000kr på inköpet Min funderingar kretsar kring denna trio. Audi A8 4.2 Quattro (95-98) BMW 740i E38 (95-98) Mercedes S500 (91-97) en liten joker slänger jag med också som är lite läcker. Cadillac STS Northstar (92-97) Självklart skall den tilltänkta vara utrustad med automat, och i bra skick. Vad säger ni vilken bör man satsa på? (Snälla försök att vara lite objektiva även om BMW:n är bäst ;) För och nackdelar? Man kanske rent av skall unvika någon? Finns kanske folk på forumet som har erfarenhet av ovanstående, förutom BMW:n? Mvh. Leffo | |
| Av de där tre; BMW 740 med 4,4:an. Men helst: S600 alt. S8. | |
|
Om du köper en Audi så absolut en S8, A8 är inte å tänka på,trist dussinbil. Ingen erfarenhet av mercan men dom verkar vara rätt klumpiga å ser gamla ut. Om du ändå ska ha den som hobbybil varför inte köpa en Bmw 750 istället för 740. Med V12 bleknar allt annat ;) |
|
|
Är S8 verkligen nårbar för dessa summor jag nämner? Leffo |
|
|
750in är säkert trevlig men frågan är om en fullt frisk också är nårbar för dessa summor. Ska tillägga att jag inte gillar(kompetent) att mecka. Många avråder ju från 750. Men det kanske är gamla (el)spöken från förr som skrämmer (E32 V12)? Leffo |
|
| Hitta en riktig 750 för dessa pengar tror jag inte e ett problem och även S8 borde vara nåbar med lite prutteknik, den här typen av bilar känns riktigt svårsålda. Jag skulle vilja påstå att de flesta begbilar är svårsålda, har själv sålt 3 st senaste året och alla gick riktigt trögt och det va ändå inte speciella bilar som 740,750 och S8 ändå är.. | |
|
Audin går fetbort pga. de saftiga ägandekostnaderna, Mercan måste vara en bil nyare än 1996, helst en 97a, och de sena 140-kolosserna kostar rejält med slantar. Valet faller därför på en fräsch 740 4,4. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| Varför E38 95-98? Är det inte värt att försöka satsa på en feceliftad E38 som kom -99 om du nu bestämmer dig för en 7-serie? Dom kanske kostar för mycket fortfarande? Hur som helst... ta en från -97 eller nyare åtminstone. Då kom M62 motorn. Höll också på att vela mellan nämnda bilar när jag skulle köpa bil sist. Valet föll på en fräsch välvårdad 740 -97 till slut. Och det valet ångrar jag inte en sekund... | |
|
Det börjar väl väga över till en 740, verkar vara det "minst" riskfyllda köpet. Det som lockade lite extra med Audin är designen, garanterat rostfri kaross och 4WD. Är ägandekostnaderna mycket högre för A8 än dom andra? Mvh. Leffo |
|
|
Är det inte STS som är framhjulsdriven? Har för mig att jag körde en sådan och var måttligt imponerad.. Kass styrning, och motorn skulle varvas sanslöst för att få fart på kärran. Körde en nyare DeVille som hyrbil en gång också, bara skit om du frågar mig.. s-klass är bra komfortåk om man gillar den modellen, känns mera solid än e38 skulle jag påstå, men lite tråkigare att köra. |
|
|
"A8 är inte å tänka på,trist dussinbil" är Audi A8 en trist dussinbil? kan säga att det går tio E38or på varje A8 jag ser... skulle utan tvekan välja A8an, den är stor, bekväm men också sportig och spänstig. En riktig superbil i min ögon.. |
|
|
Jag saknar erfarenhet av alla bilarna - men vill ändå säga: A8 eller E38 känns nästan hugget som stucket, de är så lika i sin identitet. Själv föredrar jag dock E38. Mercan är en "sjuk" bil tycker jag, ta inte illa upp men den bör nog köras med viss självdistans! Inte så att jag dömer de som kör den - tvärtom faktiskt, jag hyllar dem, men det är nog en fördel om man uppfyller minst en sak av följande: 60 års ålder, jobbar som byggledare (eller dylikt på byggarbetsplats) eller är allmänt excentrisk! Som du förstår tycker jag denna S-klass är mycket speciell, men inte alls ett dåligt val. Med V12:an saknas bara två flaggor på flyglarna. /L |
|
| Jämfört med en S8 som jag jämförde med och har erfarenhet av, så ja A8 är en dussinbil och en S8 går att få för ca 100. | |
|
E38 740/750 facelift måste vara ett fynd jämfört med de andra alternativet i 100.000 :- klassen. MB W140 är bland de fetaste och med gedigna bil som finns, men den både känns och är uråldrig jämfört med E38an. Dessutom är denna dinosaur så otrolligt kall i andra hand att tom 750 framstår som lättsåld, de många gånger ganska höga annonspriser på denna modell brukar inte ha mkt gemensamt med slutpriserna vid affär. Audi som märke lockar inte mig så mkt, A8/S8 med aluminiumkaross är visserligen snygg om än ngt för diskret, men ger inte nån lyxbilskänsla med sin inredning som för tankarna till Audi 100. Men prisvärda är dom precis som E38, men tidig A8 får man för runt 50.000 och de skall absolut gå att hitta en S8 är runt 100. Stort minus dock för kamrems-V8 BMW CS #5139 |
|
|
Audin är trevlig, men ofantligt dyr att äga på många områden. Cadillacen känns plastig och hemsk, även om den är ganska bra för att vara amerikansk. :) Den generationens S-klass har något som de andra saknar... En enorm pondus. Det räcker att titta på en parkerad för att känna sig lite rädd. :) E38 är väl "den gyllene kompromissen", dock. |
|
|
Mitt tips; XJ12; Länk Fördelar, ovanlig, hyfsade driftskostnader och motor/låda som är skottsäkra. Samma låda som i Bentley Arnage. Dessutom ovanligare än gänget ovan med bara 4000ex tillverkade att jämföra med... hur många hundra tusen E38 byggdes det? Annars, tja, alla känns lite trista. 740 är ju en jäkla fin bil men samtidigt skulle jag rent personligen ha svårt att hobbyköra en bil som alla förortskids åker runt i. I så fall hellre en 750 med lite extra fin utrustning, bord osv. Samma sak gäller ju S500, hellre en maxad S600 i så fall. Hitta en fin 750 för under 100´kan ju inte vara några som helst problem, finns ju ett femtontal E38 750 på blocket för under 100´, alla lär ju inte vara dåliga. |
|
| Verkar ju till och med finnas en del faceliftade E38 750 för under 100´, och de som ligger och skvalpar runt 115 i annonspris går säkert att pruta på rätt hårt, och få ned under 100´. Men som sagt, som entusiastbil... nja, dess popularitet är samtidigt en nackdel tycker jag. | |
|
750i eller 740i E38 utan tvekan. Den gyllene kompromissen, precis som Anders N skriver. De andra modellerna har sina förtjänster, men E38 är bäst på det mesta. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Man får tacka för alla synpunkter. Nedrans att det var kamaxelrem på A8 :( Så himla trist med sådana på bilar i den här kalibern. Frågan är vad ett byte (rem+rullar) kostar på verkstaden? Någon som vet om det är samma idiotiska konstruktion på S8:an? Som sagt man det lutar väl mer och mer åt 740 även om det är lite trist... Leffo |
|
| Den nya bilen ska ju inte kännas trist redan innan du köpt den?...Nä, bry dig inte om fördomarna och köp dig en CL600 istället - 394 hk! :) | |
|
om du inte gillar tanken på kamrems-v8, titta på Audi A8 6.0 v12 isf. riktigt mustig maskin kombinerat med A8ans snygga linjer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.