AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.977

Vit rök från avgasröret

Pe
60
Persia
518i - 92
Hej!

jag har pratat tidigare om min motor där toppen gått. tänkte köra vintern ut (korta sträckor) o sen skrota. nu har ett problem uppstått. när jag startar bilen så kommer det jättemcyket vit rök från avgasröret. vad beror det på ?
det är kollosalt mycket vid tomgång. jag fick varm motor snabbt förut men körde ganska kort sträcka till jobbet. beror den vita röken på toppen ? . stoppar polisen en med detta? . bilen är ju besiktad o sånt.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Det är väll topplockspackningen eller skevt topplock...

Visst kan Poilsen stoppa dig, men de har inget att säga om du eller någon annan inte lider av "molnen"... om någon tycker du skymmer sikten så är det inte så bra...

_____Vraum!_____
Håll kolla på vatten och olja och kör med bilen som det är, det är inte värt att lägga ner mer pengar på den.
Pe
60
Persia
518i - 92
naj jag vet. men vad beror den vita röken på ? , jag vill ju skrota snart det blir varmt. jäävla vinter . det är tjockt o vitt rök från avgasröret. så var det inte förut trots trasig topp.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Den vita röken kan med största sannolikhet vara förångat kylarvatten,till följd av vatten i förbränningsrummet!
Ofta en följd av trasig toppackning alt spricka i topp!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Sprickan har väl blivit större så det har börjat läcka in mer vatten i oljan. Därför märkte du inte det i början. Kör tills det rasar :-)

Mvh Johan
Pe
60
Persia
518i - 92
hahahaha...ok jilie det ska jag. men hur kommer dne rasa ? kommer den bara stängas av o dö ? eller expoldera?.

rasa lät lite väl ... men ok . det har altså med topppackningen o göra. kan det bero på att jag fyllde i mycket mer vatten än glykol i helgen och det blev is is kylaren o motorn. eller har det bara med toppens spricka o göra?.

Pe
60
Persia
518i - 92
hahahaha...ok jilie det ska jag. men hur kommer dne rasa ? kommer den bara stängas av o dö ? eller expoldera?.

rasa lät lite väl ... men ok . det har altså med topppackningen o göra. kan det bero på att jag fyllde i mycket mer vatten än glykol i helgen och det blev is is kylaren o motorn. eller har det bara med toppens spricka o göra?.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om du, med redan trasig topp, sedan slår på rent vatten så att kylvattnet fryser - då gör du ju knappast skadan på topplocket mindre, i alla fall. Det är säkert så att isproppen har utvidgat en spricka som du hade redan tidigare.

Hur exakt ditt motorras kommer att se ut är omöjligt att förutsäga, det är ju det som är spännande! Antingen kommer motorn att lugnt och stilla sluta gå; eller så kommer det att vara en smäll, metallskärvor eller spån, och en schysst oljepöl inblandat. Jag lutar åt det sistnämnda alternativet eftersom du väljer att fortsätta köra bilen utan tillräcklig smörjning och kylning!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Om den rasar!
Skulle jag gissa på ett skuret lager alt hål i kolv om du har vatten i motorn!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Pe
60
Persia
518i - 92
blir det en farlig smäll ? . är det farligt för mig om jag sitter i bilen ?
Pe
60
Persia
518i - 92
hällde i glykol igårkväll s spädningen blev lagom. 50 % nu med det gamla vattnet. men som sagt isbildningen kan enligt er ha utvidgat hålet. hålet var ju litet först så jag kunde köra med den. ibland önskar man att man tänkte innan man gör nåt. jag spädde 1 liter glykol med 3 liter vatten
33 % blir det. o det blev -12 just den kvällen. otur. otur. nu har jag kyc kats sdtarta bilen så den går varm o hälla i glykol rent 3 liter samt 1 lityer vatten.
det ger tot : 5 liter glykol + 7 liter vatten , den senaste tiden. men sprickan har blivit värre , o jag som trodde jag kunde köra med dne vintern ut med spricka o sen skrota. jag var inte tvungen o hälla i glykol men gjorde det.

nu till en fråga . kan man göra nåt så att vatten ångan blir mindre. eller göra smörjningen bättre?

hur länge tror ni bilen klarar sig såhär. kör max 15 km om dan. med den
Häll i en burk "motorsvets" i kylvattnet och hoppas på att det fungerar, kan ju knappast göra saken värre..
Vet folk som provat denna och sagt att det fungerar.
Länk
Pe
60
Persia
518i - 92
okkk..menar du att det fixar spricka? typ tåääer till det ? tillfälligt i så fall. så man kan köra vintern ut åtminstone? eller är det permanent?

hade aldrig hört tala som det. vet du vad det kostar?
det är ju 12 i varje förpack.. ska man använda alla under en period altså?
tack..
Säljs på Mekonomen Micro en kartong behövs.
Brukar inte tro på mirakelmedel men det är ju värt att försöka om man ändå skall skrota bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.