|
|
|
|---|---|
|
är det ett känt problem med bmw:s tändspolar? jag har aldrig haft några problem med tidigare fordon, anledning till frågan är följande: hade bilen på service varvid man talade om att den missat si och så många gånger på den eller den cyl. men det var inte mer än att det bedömdes att ej byta någon tändspole,vadå tänkte jag efteråt, byta tändspole? det gör manväl ej, nu efteråt i andra forum talas om tändspolar och att bilar ej klarar avgas på bilprovn. likaså säljes tändspolar på e-bay är det verkligen en så frekvent del som behöver bytas som jag har fått intryck av? sedan är ju inte en tändspole av samma utförande idag som förr i tiden är det orsaken? någon som kan kommentera frågan? mvh Uffe/bildock | |
|
På min 325 -94 hade jag problem med att bilen ryckte när man belastade den typ i en uppförsbacke på t.ex. 3'an i 3000 varv. Gjorde en jävla massa olika tester som kostade en halv förmögenhet och till slut sa dom att en tändspole förmodligen var kass... köpte en extra tändspole och började byta runt för att se vad det var. Jag kom sedan fram till att det var gummiröret (med ledare i) som sitter mellan tändspolen och tändstiftet som var kass... kostade typ 95 kronor att byta. Synd bara att jag lagt hur mycket som helst på felsökning utan att dom lyckades hitta nåt. Det enda problem jag har haft med tändspole. /Magnus |
|
|
Själv har jag faktiskt aldrig haft det problemet på mina BMW. Kan dock säga med säkerhet att ägaren till min förra 325 cab antagligen hade ett sånt problem då en tändspole var av ett annat fabrikat. Min nuvarande bil har inte sådana problem.. än.. Kan säga att min chef hade problem med tändningen på sin 525-03. Det var tydligen en tändspole som gett sig. Hanns bil var såpass ny att han fick det på garantin. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
Med min förra Z4 3,0:a hade jag det problemet. Ibland var den väldigt svårstartad, den hackade och gick sämre. Jag visste inte vad det var för fel, så jag körde ner till BMW och dom gjorde då en felsökning. Det visade sig att en tändspole var dålig. Dom bytte då ut alla för säkerhets skull. Service killen nämnde något om att vissa Z-bilar hade haft en del problem med tändspolarna. Har för mig nu när jag tänker efter, att han sa att dom nya spolarna var av ett annat bättre märke. |
|
| Alla mina tändspolar på 525 -03 byttes ut, som tur var under garantitiden. Har även en kompis som har en 320 -03 som bytte tändspolar. Så tror nog det är rätt så vanligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.