AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.850

Köpa 325 93' frågor

Sida 3 av 3
På såpass gamla bilar tycker jag inte att import eller svensksålt spelar någon roll. Som jag ser det är det skicket, servicedokumentation och hur mycket slitagedelar som bytts som spelar roll.

Tänk på att det var ett helt annat ekonomiskt läge i Sverige 1993 än idag. BMW 325 var en extremt dyr bil att köpa ny och det såldes därför endast en handfull 325 under dessa krisår.

En allmän uppfattning är att importbilar ofta är friskare i plåten än en dito svensksåld, fast efter 13 år skall bilen i så fall tjänstgjort i Californien om man skall se någon större skillnad :-)

45-50kkr är fortfarande vansinnigt mycket pengar att betala för en 93-94:a 325. Don't fall into that trap!! Det är sanna optimister som tror att de skall få dessa pengar vid försäljning (vilka oftast har lagt ned alldeles för mycket pengar på eftermarknadsprylar).
Låt någon annan tjomme gå på den niten istället!

Det annonseras ut mängder av 323 och 328 för mellan 50-60kkr som det är bättre att försöka pruta på. Dessa bilar är ett par år nyare och därmed oftast fräschare.

Jag hade valt en 328 eller 323 framför en 325 alla dagar i veckan.

E36 är en gammal modell och inte särskilt lättsåld om den rullat uppåt 20kmil vilket gör den ett lämpligt prutobjekt.
Du har nog rätt, men kan jag hitta en duglig 328a mellan 40-50k?
Det finns ett par på blocket årsmodell mellan 95-96, är dem i bättre klass än 325 alltså?
Jag kan som sagt lägga max 45K helst 40K på en bil, räcker det eller köper jag bara nått sönderkört?

Vad är egentligen skillnaden mellan 325 o 328? "Hypex" skrev tidigare i tråden;
"328orna har en mer slätstruken effektkurva, var lite därför jag köpte 325 ist för 328."
Vad menas med slätstruken? Att accerelationen inte är lika stark?
Är det nått som märks tydligt som gör att 325 är att föredra?
Vet att vridmomentet är lite högre i 328 jmfrt med 325, men är det inte mer HK också?

Vad tycker ni andra, 328 framför 325? i 40-45k prisklassen?

Tack för alla svar!
Hy
126
HypeX
Annat märke
Det jag menade var att 328 drar ganska jämt hela vägen upp till maxvarv medans 325 gillar när man piskar den på höga varv.
Om jag inte minns helt fel så har 328 en ynka hästkraft mer än 325, men 328 har mer vrid som du nämde.
2,8liters motorn är väldigt lik 2,5liters versionen uppbyggnadsmässigt med skillnaden att 2,8litraren har längre slaglängd.
Tror nog att 328 är snabbare, men personligen föredrar jag 325 p.g.a att det finns mer "bett" på höga varv.
Är totalt en smaksak vilken motor man föredrar, men att man helt borde utesluta 325 tycker jag inte.
Är nog svårare att hitta en fin 325 för rimliga pengar (mellan 35 och 40k) än det är att hitta fina 328or.
Frågan är bara hurpass många 328 man kan hitta för de pengarna.
Vet att 328orna är ca 15-20k dyrare än 325orna häromkring där jag bor.

Sen borde du tänka på att du bör ha ett "reservkonto" där du har pengar till uförutsedda utgifter i, om du inte tänkt på det redan d.v.s.

Det du borde göra är att provköra både en 328 och en 325 så märker du ju direkt vad du föredrar.
Smaken är som arslet...
325:an vaknar till liv först runt 4000rpm och däröver. Gillar man att ständigt ligga på högvarv skall man välja en sådan. Personligen tycker jag det blir tröttsamt i längden. 328 sätter fart redan från tomgång och drar friskt ända upp till rödmarkeringen. Segdragningen är därmed mycket bättre i 328 och vid allroundkörning tycker jag därför att 328 eller 323 är trevligare än 325.

Som jag sade tidigare, en regelbundet servad 323 eller 328 som rullat under 20kmil bör du tämligen enkelt kunna pruta ned till 45-50kkr.

Visst, hittar du en riktigt välskött och ompysslad 325 så är den intressant men en 323/328 kommer alltid att vara några år nyare och det gör rätt mycket för kvalitetskänslan. En välskött 96:a känns nästan alltid fräschare än en välskött 93:a.

Det där med "reservkonto" med ett par tusingar på är ingen dum idé, i fall något händer. Men det gäller de flesta begagnade bilar.
Verkar finnas fler importerade 328or än svensksålda.
Jag läste i nån 328 tråd att det är att föredra en bil som har blivit importerad "sent" än en tidigt? Är det verkligen bäst? För rosten verkade det va det iaf..?

Kring vilket år är att föredra för importerade bilar?
Hittade ett fint exemplar(enligt bilderna) på blocket, dock ingen Coupe.

Länk

Den blev importerad 2001 har haft 6 ägare sen dess, dvs 1 per år, hur ska jag ställa mig till det? Jag tycker inte det verkar vara positivt...

Tackar för alla svar! :)
Hy
126
HypeX
Annat märke
Förlåt om jag är oförskämd, men jag tycker du har så jäkla mycket kött på benen nu att det räcker och blir över.
Titta/Provkör är mitt råd, köp om det känns bra.
Nitar kan alla gå på, även om man är påläst.
Detta är det sista jag skriver i denna tråd.
Den såg fin ut, men ja skulle välja en me el klimatorn istälelt för dessa vridbara rattar
6 ägare nja men är det verkligen 6 ägare, bilen kan ha hamnat hos en återförsäljare då står ju dom oxå som ägare.
Hypex: Ja du har rätt, jag känner mig bara osäker när det gäller antalet ägare på import bilar och när dem blev importerade.

Är en sen importerad bil sämre? 00-01? Eller är det att bättre?

Kan jag via bilregistret få infomation om alla tidigare ägare i sverige och besiktnings info?

Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Agro: Kolla din powerpost har skrivit till dig där
Oggyone: På vilken årsmodell finns det "el klimator" ist för vridbara rattar, eller är det till val? Nån annan som vet?

Sandiiis: Har svarat

Nån som vet hur det ligger till anf vilket år en importerad bil "borde" vara imporerad, tidigt? sent?
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
vad jag vet så kom el klimator övergången 95-96 någonstans men men kanske nån som kan vara lit emer specifik =)
Upp^
Nån som kan vara mer specifik? :)
Jag ska ringa på en importerad 328a från 96 som har gått 25K mil, den blev importerad 2001.
Den har gått hyffsat långt känns det som, det som oroar är om bilen är skruvad, då kanske den ha gått nästan 30K mil, känns som att de flesta är skruvade?

Vad tänker ni? Skulle ni ringt på den eller känns det som att 25K är för mkt, slutkörd?

På VV.se står det
Fordonsstatus: I trafik (2004-08-03), vad menar dem med datumet i parantes?

Tack för alla svar.
Beror på priset.
Men när det gäller bilar som rullat mkt så är skicket det viktigaste än hur milen har gått.
Hänger du med?
Han vill ha 49K, frågade prec om servicebok, mer symboliskt har jag förstått att den är på dessa bilar. Denna blev f.ö bes 9sep 2006.

Jag förstår :) Ska kolla säten och pedaler mm.

Har funderat över ni som är mer vana av att köpa bil, går ni igenom hela bilen i detalj, dvs testar alla funktioner på färddatorn, kollar under alla mattor efter hål, lägger er under bilen och letar fel mm?
Om bilen inte är bes förstår jag att det är smartast, hur gör ni?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.