AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.851

Köpa 325 93' frågor

Sida 2 av 3
Jag ska ringa och fråga BMW om hur många nycklar 325an som jag funderar att köpa har.
Hörde att man fick 2st när man köper bilen och sedan ska 3 vara hos BMW, är det korrekt?
Blev även tipsad att ringa BMW och fråga om miltalet för bilen, på VV står det att miltalet saknas..?
Är det nån som har nummret till BMW ang nycklar och miltal?

Bör jag M-testa bilen innan jag köper den, bilen kostar ca 40K och M-testet kostar väl en 1000kr?
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Fyra nycklar skall ingå i köpet. Bilen levererades med dessa en gång i tiden: Huvudnyckel med inbyggd belysning, huvudnyckel med plastgrepp fast utan belysning, "garagenyckel" helt i metall samt plånboksnyckel som har avkapat grepp och ser ut lite som ett T. BMW har inga nycklar till din bil.

Mätarställningen vid de senaste besiktningarna kan du enkelt läsa av på de senaste besiktningsrapporterna. Är du osäker på mätarställningen finns det hur många trådar som helst om det här på AP.

Har ingen erfarenhet av M-tester, men det lär väl vara duktiga killar som jobbar där och är du osäker på bilen så kan det säkert vara värt en tusing för att få deras åsikt.

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
Vantage
LexCom
Håller med dej ang förbrukningen.
Ligger på 0,80 - 0,85 året om landsväg och mellan 90 - 110km/h.
525:an -01 ligger på 0,83 - 0,85 nu vintertid.
Troligen lika på sommar-svålarna då dom är bredare ( 225/45 - 17" ).

Vantage
Ok, då borde nuvarande ägaren ha alla dem? Bör jag vara oroad om det fattas några?
Jag fick reda på att om det bara finns en nyckel så måste alla lås på bilen bytas, är det sant?

Vad bör jag mer göra innan jag slår till och köper bilen?

Jag tänkte ringa bilhandlaren som ägt bilen före nuvarande ägaren och be han faxa mig besiktningsprotokollet och fråga om bilen har nån avbetalning.

Jag läste nånstans här på AP att det fanns en BMW förbesiktning som man kunde göra på en auktoriserad verkstad som inte skulle vara lika genomgående men billigare än ett M-test.
Fördelen var att de kan BMW, är det nån här som gjort en sånt genomgång?

Tack för alla svar!
Jusste!
Varför ska rutorna hissas ner när man öppnar dörren? Om den inte gör det, kostar det mkt att åtgärda det?
Vantage
"Agro"
Jag svarar på denna om det är OK för dej ??
Rutorna ( dörrarna ) ligger infällda i dörrlisten ( Överkanten ).
Kontentan om dessa inte åker ner är att rutan ligger på utsidan av listen istället för i och tätar.
Problemet med Coupé modellen är om du har bilen vintertid då is och skit ställer till det med dessa rutor.
IS fryser fast i nedre listen och rutan kan inte åka ner som den skall.
Brinner inte hiss-motor´n upp så riskerar rutan att gå sönder.
Kupé värmare är ett MÅSTE isf.
Vad dessa motorer kostar finns det svar i någon tråd här på forumet, så sök och du skall finna;-))

Vantage
Hy
126
HypeX
Annat märke
Ser att några redan kommenterat förbrukningen, men jag tänkte jag skulle göra statistiken mer komplett.
Min drar mellan ca 0.8-1.15 helt beroende på väder/årstid/gasfot.
Jag har en -93 med VANOS, fast den är uttagen nån gång i slutet av -92 så det stämmer att ditt objekt kan vara -93.
Det ser du rätt enkelt genom att titta på motorn, har den en grå "klump" i framkant (närmast kylaren) så har den VANOS och är därmed -93 eller nyare.
Tack för alla svar! :)

Jag funderar starkt på att betala för att bilen ska M-testas, den har varit inne på en stor service där dem bytt oljor och lampor mm, och nu ska den besiktigas.
Kollar besiktningspersonalen om det är nå fel med Hjulupphängningen spindellederna, rost, glapp i växeln mm?

"Hypex"
Är det en normal förbrukning för en bil eller över normal? Är ju trotts allt en sexa?

Tack!
Nuvarande ägaren har bara 2 av 4 nycklar.. är det väldigt negativt?
Hy
126
HypeX
Annat märke
Jag skulle vilja påstå att det är rätt normalt för BMW's 6or eftersom det är fler än jag som har väldigt liknande förbrukning.
0.7 kan nog vara en svår gräns att underskrida, så kör du ekonomiskt får du styvt räkna med att den kommer att dra 0.75 och över.
Audi 100an (-89 2,3e) jag hade innan drog runt litern den också efter egna uträkningar.
Så i den aspekten finns det rätt mycket mån för ekonomikörning med BMW'n ändå, finns inte så många gamla bilar med "sportprestanda" som man kan ekonomiköra på samma gång.

En sak du bör tänka på är att styrleder och spindelleder är 2 saker som ofta brukar vara slitna på dessa modeller.
Dock vet jag inte om det finns nått sätt att kontrollera detta på egen hand, vet ej om ett M-Test avslöjar såna brister heller.

Kan tillägga att jag fick med 3 nycklar när jag köpte min, så en är uppenbarligen på villovägar.
Behöver nödvändigtvis inte betyda att nått skumt är i görningen.
Har man 4 nycklar till samma bil är det lätt hänt att någon försvinner.
Bilen ska tydligen vara sänkt, "proffs" sänkt, men han visste inte om det vara dämpare och fjädring eller bara en av dem.
Hur kan jag kontrollera det på bästa sätt?
Ska testa och provköra bilen imorgon, ska bli kul! :)
"proffs" sänkt :-)
Antar att detta bör kunna styrkas med icke-handskivet kvitto från en seriös tuningfirma, annars är det inte särskilt mycket "proffs" i mina ögon.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Agro, nu har du fått svar på i princip det mesta som går att fråga om. Mitt tips: Köp bilen du spekulerat på (i typ tre veckor?) och lär dig av ägandet. Det är en gammal bil, det kan inte röra sig om så mycket pengar. Du lär inte förlora på köpet, så köp bilen och ha kul! När det uppstår komplikationer så finns det mängder med information på AP om olika fel och hur man löser dem. Du behöver inte vara så nervös, räkna med att det kostar att ha bil. Skall du dessutom ha en BMW som är en superbil jämfört med annat så kan du kallt räkna med att det kostar att hålla den igång. Men det är det värt, och det inser du när du sitter där bakom BMW-emblemet i ratten.

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
Idag provkörde jag den lite mm. =)

Bilen var inte så fräsh som jag hade hoppats, dvs som din "Travel-In-Style" =) det fanns lite rost runt kanterna, i fronten och innanför bagage lukan, jag testade med en magnet på rostlagningarna och den fastnade, vet inte hur det är lagat, men skärmkanterna var inte jämna iaf. På vissa delar så kunde man ta loss det pajjande rosten, jag vet inte hur man lagar all rost, men gissar att man slipar bort och målar på, de hade laggt nått på rosten eller nått kanske?

Det va tydligen pixelfel på displayen, så den gick inte riktigt att använda, det gjorde mig besviken lite gran. Om det va stora eller lilla färddatorn det visste han inte, men den va rätt "lång" fanns ett knappar. Är det nån som har bild på sin färddator så kan jag jämföra?
Hur mkt kostar det att fixa pixlarna? Han sa att ACn funkade ändå?

Angående fläkten vid kylaren så va det inget motstånd alls på den, kunde snurra runt den som ett lyckohjul om jag ville, det va ju motsattsen till vad som står i beg guiden...
Hela bagageutrymmet var borta till plats för två 10" och två slutsteg mm, kan inget om ljud o elektronik, men ca 4st Ica påsar får plats.. Inredet till bagageutrymmet finns inte kvar.

Den hade till min förvåning "Lexus" bakljus vilket jag inte tycker är snyggt hehe, och orginal fanns inte heller kvar. Är det svårt att byta? Kostar ca 1.4k väl?
Det fanns fukt på insidan av framlyktorna som han skulle åtgärda innan besiktningen, och även på blinkers, men det behövdes inte åtgärdas för bes...?
Dimljusen va fyllda med vatten hehe så det måste åtgärdas också hehe :)

Det största "orosmolnet" var sänkningen och bromsar eftersom jag inte kan kolla sånt, som tidgare va den "pro" sänkt, men den va VÄLDIGT låg i bak, överdelen av däcket var innanför skärmen, och han sa att det inte gick att svänga fullt med sommarhjulen på 17" Är det verkligen korrekt gjort då?

Motorrummet var rent och fint, inge kladd mm, den lät bra, inge tickande osv, han sa att den lät nått när man startade den, det va tydligen "orginal" och kostade ett par tusen och fixa men var i princip onödigt, jag fattade inte vad han pratade om, men nått lät iaf?

Sammanfattningsvis så va den fin i motor men resten hade lite skavanker, men bilen är trotts allt från 93 så rost är väl normalt? Men det finns ju rost som man inte ser heller...
Önskade att nån från AP kunde komma med och titta! hehe :)

Om den inte klarar bes o han måste repa den mer går den för ca 45-50K, inlämnad på nån större service för 7K svart... där av priset.

Anledningen till att jag velar är att 45-50K är mkt pengar för mig, och att jag även kmr att låna ca halva beloppet från en släkting, vill ju inte att den ska rasa mm. Vill inte slänga pengarna i sjön..

Om ni har några tankar skriv gärna ner :)
Tack för alla svar!
Agro: Bilen som du beskriver den låter som ett sönderstylat vrak.

Det borde vara straffbart att som säljare begära 45-50kkr för en sådan bil!

Räkna med många lakan för att få bilen i ordning, inkl rostlagning och lackering.

Visserligen är bilen 14år gammal så man får räkna med en del små fix om den är brukskörd men ändå. Det var visserligen 2 år sedan jag ägde en E36 sist (97:a) men den och min tidigare 94:a hade inte ens en tillstymmelse till den mängden defekter som ditt objekt har och var i stort sett felfria.

Jag fimpat denna omedelbums. En 325 med lite småfix och ytrost från 93 skulle jag inte värdera högre än mellan 30-35kkr efter prutning. Det finns så¨otroligt mycket E36 på marknaden så jag tycker du kan vara rejält kräsen.

Mitt tips är: Försök hitta en bil som är i originalskick och fullservad och med så få ägare/brukare som möjligt, och utan alltför mycket eftermarknads modifieringar.

Om du funderar på en E36 runt 45-50kkr skulle jag defintivit rekomendera 323/328 från 96 istället. Modernare, nyare och trevligare än 325, därför bör du lättare hitta en fräsch bil.

Den här bilen är svensk såld med 6ägare och har gått ca 21K mil, det är väl det enda som talar till dess fördel?
Egentligen vill jag inte lägga mer än 45K för en E36, absolut max 45.

Jag vet inte hur draget är i dessa bilar, men när jag tryckte plattan i botten så drog den liite och sen kom accet, är det så det är med 325 E36? Lite turbo feeling..
Låter på din beskrivning som den bilen inte är något att ha. Finns betydligt snyggare och fräschare e36 för de pengarna. En god vän köpte tidigare i vinter en e36 328 -96 för 49kkr. Snygg rödmetallic (ovanlig färg, minns dock ej namnet) ingen synlig rost, 17" m3 fälgar, beige skinninredning i gott skick, acc mm. Så att ge nästan de pengarna för en e36 med stora renoveringsbehov är bara dumt. Leta vidare. Finns hur mycket fräscha e36 som helst.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Köpte min -93 i somras för 35lax.
Hade gått ca 19500mil.
Jag är 5e ägaren sen import -99.
Var extremt lite rost på den då, nästintill inget synbart, och inget under.
Har kommit fram lite nu ett halvår senare, men det är så obetydligt att det räknas inte. (jag är pedant)
Det enda som var direkt felande vid köp var att dämparna bak var slut, men de byttes för en spottstyver.

Så som övriga redan har nämt, 45k är alldeles för mycket för det ex du har tittat på.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Kan tillägga att det du nämner om "turbofeelingen" är precis som det ska vara på 325.
Under 2000varv händer i princip ingenting, granntantens Scorpio går bättre vid de varven.
Över 2000, och speciellt över 3500rpm börjar det hända grejer.
328orna har en mer slätstruken effektkurva, var lite därför jag köpte 325 ist för 328.
Hur oroad ska jag vara för importbilar egentligen? Polarens va ju svensksåld fast var rostig mm...
Kollade på blocket och det finns rätt så fina exemplar där, för ca 40-50k från 93-94.
Läste i en utspårad tråd om 325 att det _vid import saknas motor/kupévärmare_, är det sant?

Läste även om nån som funderade på att köpa en importerad 325a 93-94 som va importerad -00, då svarade nån att det var försent?

Hur många ägare är "ok" och vid vilket import år gäller det? Generellat alltså.
Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Tack för alla svar! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.