AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.852

Köpa 325 93' frågor

Sida 1 av 3
Tjena alla! Är ny här hehe

Ska åka o kolla på en polares 325 och undrar vad jag ska fråga han, har läst igenom begagnat guiden och han ska tydligen ha en VANOS motor eftersom den är en 93a.
Men enligt VV så är den registrerad första gången 92.
Har den Vanos ändå?

Datum för första reg.: 1992-09-25
I trafik första gång: 1993-02-17

Vad finns det mer jag ska tänka på?

Tackar för alla svar!
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tjena!

Känn dig välkommen til forumet. Det mesta står i E36-guiden, men det finns en massa bra tips i köpguiden också som beskriver vad man generellt bör fråga om vid bilköp.

Om jag inte har helt fel så byter BMW modellår i sept/okt. Detta innebär att ditt tilltänkta objekt mycket väl kan vara en 93:a men är tillverkad i slutet av 1992.

Tips på E36:an är att kolla rost ÖVERALLT. Det är gamla bilar idag, och rosten finns nästan säkert, frågan är bara var. Har du möjlighet till det, lyft bilen och kolla undertill efter rostangrepp eventuellt oljeläckage och snurra runt hjulen så du kan höra om bromsskivorna är skeva.

Provkör bilen nogrannt, lyssna efter luriga ljud och lyssna även på tomgång med huven öppen. Kolla olja och övriga vätskor, är underhållet eftersatt på bilen brukar det synas tydligt på igengrodda påfyllningslock i motorrummet; vätskorna har kanske inte bytts på länge. Servicebok kan ju vara aktuellt, då bör den vara ifylld enligt konsten alla regler. Se till att oljebyten gjorts med rätt intervall, detta är viktigt. Bilen skall kunna ha gått många tusentals mil utan att det skall skramla och föra oväsen, om oljebytena skötts.

Ta en nogrann koll interiört, är den fräsch? Luktar det gott? Lyft och känn på mattor, det skall inte finnas fukt. Stolarna skall vara tighta, det skall inte knarra från inredning. Kolla instrumentbelysning och att instrumenet fungerar som de skall.

Kolla däcksdjup, kolla vinterdäck (om det finns). Nu kommer jag inte på mer, men någon annan kan säkert fylla på. Det är en kul bil, lycka till!

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Einstiegen, abkoppeln, losfahren.
Jag håller med föregående talare. Det första jag skulle kolla är rosten för den lär säkerligen finnas både här och där på en såpass gammal bil. Därefter motorn+drivlina om dessa känns friska.

Det stämmer att det är en tidig 93:a med Vanosmotorn. Denna motor har lite bättre vrid+förbrukning än de tidigare motorerna. När den är i topptrim dvs :-)
Jag är väldigt färsk på bilköp osv.. hur kollar man motorn och drivlinan?

Det är som sagt en vän till mig som säljer den, jag vet att man inte ska köpa av vänner fast föredrar det, den är svensk såld bla..

Ang vanos, han visste inte om det, kände inte till vanos men han sa att den va lite seg på låga varv och mera drag på höga varv.. låter det normalt?

Hur mkt drar en 325 som är som den ska i motor osv?

Mvh
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Det där med "dragkurvan" är rätt typiskt för BMW:s sexor. Nu skall det ju vara så att 50-motorn med vanos (M50B25 heter motorn i bilen, 24-ventilare) har bättre bottenvrid än motorerna utan, men jag vet inte. Har inte testat skillnaden.

Jag körde en sväng på 85 mil landsväg och motorväg i somras, med kanonfullt bagageutrymme, och körde den på 0,76 l/mil. Vanligast är dock att den drar 0,9 - 1,2, helt beroende på om det är mycket flängande i stan eller långsträckor, fjäderlätt fot eller tegelsten på pedalen, du vet... Men det GÅR att köra snålt, inget snack om det.

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Att motorvarvet ex är är konstant vid tomgång. Att den svarar direkt på gaspådrag och att växellådan känns distinkt och lättväxlad. Kopplingen får inte slira mmm.

Ett sätt att särskilja bra resp dåliga bilar är att provköra flera olika 325:or och på så sätt få en uppfattning om hur det skall kännas.

325 ÄR seg på låga varv och vaknar inte till förrän vid 4000rpm. En frisk 325 drar runt litern vid normal blandad körning.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
M50-motorn menar jag... Stavar som en kratta. Undrar varför det fortfarande inte finns någon edit-funktion?

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Vad är skillnad mellan
325i och 325i/C som står i Modellguiden?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
C är Coupé

Begagnatguiden innehåller även en PDF fil som du kan skriva ut och ta med när du tittar på bilar, med plats för noteringar osv.

Hur mkt ska en 325 -93a coupe dra i genomsnitt?
Landsväg, motorväg och stadstrafik?

Är det överdrivet mkt bensin?
Bensinen är långt ifrån den tunga posten för en 325.
Kolla försäkringspremien först! Rekomenderar inte mer än max halvförsäkring till en såpass gammal bil.
Jag hade tänkt att ha trafikförsäkring på den, borde jag ha halv?
Den är ju från 93 och kostar ca 40k, värd en halvförsäkring?
Nej, som jag sa MAX halvförsäkring. Hade nog också kört enbart med trafikförsäkring.
Eeh. Jag kör halv på min e30 från 85. Det borde du minst kunna ha på en e36 från tidigt 90-tal också. Det bör väl inte skilja så mycket i kostnad på trafik och halv, eller gör det?
Hör vad skillnaden mellan vad trafik och halv är. Ofta kan man bli positivt förvånad, inte dumt att ha stöld brand glas bärgning.

-Phil
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
min 325 ligger inte under litern per mil .. skulle tippa på 1-1,2 om man kör som en mäniska.den ska dra en bra bit under litern enligt bmw men då är det extrem ecodriving som gäller
Känns det som att 325an är en för dyr bil att äga i soppa o fsäkring eller är bilen värd det?
Kommer nog köpa den ändå, har jobb och stadig inkomst.
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
just min 325 a är inte så dyr i drift eftersom jag kör lungt nu efter motorhaveri för 3 veckor sen )= den drar faktist prick litern nu när jag kör runt blandad körning.. det är mycket bil för pengarna så jag tycker du ska satsa..
föresten vem behöver jobb för att äga en bil ?:) jag går gymnasie inriktning fordon :P fast det underlättar nog med jobb haha
Hur vet jag om en bil har "stora" eller "lilla" färddatorn? Syns det tydligt på större display eller vad? :)

Finns det nån chans att se nån har skruvat på mätaren eller måste jag helt enkelt känna det på bilen?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har en 525 -94 (samma motor). De som säger att en 325 drar en liter per mil eller mer måste köra mycket stadskörning eller mycket korta sträckor. Jag nollställer alltid trippmätaren när jag tankar och jag brukar tanka precis när trippmätaren slagit över till 80 mil och då brukar jag få i mellan 68-72 liter i tanken (rymmer 80L). Bilen har rullat 28000 mil.

Jag kör 70% landsväg och resten stadskörning. Tycker om att gasa emellanåt så jag kör definitivt inte med något egg under pedalen. Bilen är dock chippad om det nu har någon betydelse (vissa menar ju att det sänker förbrukningen).

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Agro: Du ser om det är lilla eller stora färddatorn. Lilla har bara några få knappa (3-4st, med ute-temp m.m.), den stora har två rader med med knappar (snittförbrukning, alarm, distans, återsående mil på tanken, ute-temp etc etc). Jag tycker det som är intresant är snittförbrukningen (som faktiskt stämmer riktigt bra!) och så ute-tempen.

Du kan även döda tändningen med stora färddatorn (stöldskydd), genom att skriva in en kod, som måste tryckas igen för att kunna starta bilen. Kan vara bra om man ska parkera bilen en längre tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.