AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.266

Önskar lite råd angående beg BMW 528.

he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Jag har tröttnat på min volvo V70 och har den ute på annons. Har gått i tankar kring VW Passat men så slog det mig att BMW är ju väldigt trevliga att åka med i och säkert att köra också. Tittade runt på Blocket och hittade en 528ia Touring -97 som rullat 16500mil. Den tycks ha det flesta tillbehören som gick att få och skall enligt annonsen vara i väldigt bra skick.
Det står även att det är gjort inspection 1 och 2 vilket jag inte veta vad som menas med. Det är bytt kardan men det finns några småsaker att göra med den. Tydligen import från Tyskland.
Jag har ingen koll på BMW så frågan är om det är ett bra köp eller är det risk att det blir dyrt framöver med service och reperationer?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej, Det finns en bra Begagnadguide i meny till vänster.
Fanns inte så många att välja på så jag gissar att du kikat på den blåa från Helsingborg. Är väl endast elstolarna som är utöver det som brukar vara i princip standard på de flesta. Normalutrustad bil.
Inspektionsschemat finns i Gör det själv .
är 1500 liter förbrukat bränsle mellan serviceintervallen.
Är du intresserad av en privatimporterad BMW så MÅSTE du ta regnummer och chassienummer och "köpa" ca 500 kr dig ett garanti/serviceutdrag från BMWs databas för att styrka mätarställningen, oavsett vad köparen visar upp för dokumentation, (avläsning av Ljusmodulen hos BMW har värde=0), det är ett måste INNAN !!!! man köper en importerad BMW.
Bilen kan ha rullat 16000 mil innan den kom in i Sverige 2004 och 16000 mil är lite även på en svensk såld -97a. "tyvärr" så syns det inte på En E39 om den rullat många mil på kort tid och allt för många har blivit lurade och trott dom köpt en pärla på utseendet.
Annars är det en betydligt körgladare bil en en V70 och en betydligt trevligar motor som har en bränsleekonomi som är outstanding med tanke på prestandan. Speciellt from -99 årsmodell då det kom dubbelvanos, variabla kamtider på bägge kamaxlarna tidigare enkelvanos på insugningskammen.
Det för modellen specifika fel finns nämda i begagnatguiden, annars är det inga fler kosntigheter än vilken begagnad bil som helst.

///MVH Hasso
Länk
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
rätt gissat. Den blå från helsinborg är det. Tyckte det stod att det var massa lull i den men den kanske är rikligt utrustad som standard. Jag har inte så mycket koll på BMW som sagt.
TAck för tippset om garanti/serviceutrag. Det kan vara en billig försäkring i långa loppet.
JAg kollade upp bränsleförbrukningen på den och den är väl som min v70 fast jag har 280 hästar. Ligger på 0,85 på landsväg ungefär men över litern i stan.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Vad innebär det när inspection 1 och 2 är gjorda? Står så i annonsen.

te
303
ted81
BMW M3 E92
inspection 1 och 2 är dom olika servicarna, exakt vad som görs på respektive service står om jag inte missminner mig under "mektips" i menyn till vänster.

ang milen, jag har själv en E39 iof en diesel å den har gått 28 000mil å slitaget är minimalt så man kan lätt luras där.

Annars så önskar jag dig Henrik välkommen hit å hoppas du inte faller tillbaks i volvo "träsket".
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Det lågter ju bra på ett sätt att BMW inte ser så slitna ut trotts många mil. Hittade en 523 här på säljtorget som såg fin ut också men den hade inte rullat mer än 15000 och är från 1997. Får kolla upp den också om det lutar åt affär där.

Trilla tillbaka till Volvoträsket kommer jag alldrig göra igen. Min V70 har kostat mig 40000kr sedan maj förra året. Den borde ju vara i topp skick nu i och för sig men jag har tröttnat på den. Hoppas någon vill köpa den bara.

Jag råkade ut för samma sak. Köpte en Volvo 855 som ofta måste in på verkstaden. Det var frusterande och dyrt. Efter det köpte jag BMW och kör nu min tredje. Mycket roligare bil och jag upplever den som mycket mer driftsäker. Som Hasso skrev (lita på Hasso han har koll). Läs guiderna som finns länkade på första sidan (det kan vara så att du i likhet med mig inte ser länkarna på denna sida) och sök efter rost på forum och objekt så det inte blir en tråkig överraskning. Och ett allmänt råd: LITA INTE PÅ SÄLJARE. Kontrollera allt de påstår. :)

Mvh
Mikael
te
303
ted81
BMW M3 E92
den aktuella 528ia har väll ganska generös utrustning?? elstyrd ratt, elstyrda stolar, den riktiga färddatorn (kolla pixelfel), taklucka.

men den saknar ju något som jag tycker är ganska viktigt xenonljus.

sen är ju komfort stolar inte fel heller men det är nog inte det enklaste att hitta
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Har kollat lite på sidan nu och hittade begagnadguiden, helt suveränt. Den lär komma till nytta. Stort tack till er som gjort den.

Xenonljus har jag alldrig haft så det kommer jag inte sakna. Vad är skillnade mellan vanliga skinsäten och komfortstolar? Är det som Mercedes ortopediska stolar eller vad de nu kallas.

Blir bara mer och mer sugen på BMW nu.

te
303
ted81
BMW M3 E92
komfortstolarna har ja vad ska man kalla det delat ryggstöd, man kan vinkla överdelen på ryggen så den följer ryggen.
sen har dom ju svankstöd som går att flytta upp ner och hårdhet.

hoppas det finns någon som kan förklara bättre, jag skulle inte köpa en utan komfort stolar efter å haft det.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Det är väl det som är nackdelen med för mycket lyx i bilen. Man höjer kraven hela tiden.
De krav jag har är att det skall gå att få in kattbur och barnvagn och någon väska därbak, farthållare, automat, och skinklädsel. Volvon har jag väl i stort sett allt som går att få utom navigator men vissa saker skulle jag nog itne sakna, typ taklucka.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.