AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.682

BBS LM till M3 GT/Valsa skärmar?

Sida 1 av 2
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Har under morgonen varit i kontakt med en firma som bl.a säljer BBS. Prismässigt ligger de en bra bit under svenska listpriser, de leverar direkt från Tyskland på faktura. Man betalar tysk moms på 19% men det tillkommer inga tullkostnader och man har sedvanlig garanti. Frakten beräknas till ca 60e för fyra fälgar. Tänkte eventuellt slå till på en uppsättning BBS LeMans till min GT. Storleken jag vill ha är 8.5*19 tum. Men kontaktpersonen säger att jag kanske måste valsa skärmarna. Kan detta verkligen stämma? Vill helst inte kladda med bilen på det sättet. Har sett en del M3 E36 och Z3M med fälgar i denna storlek och det verkar ju funka. Vet dock inte om dessa människor har valsat sina skärmar, det har inte framgått. Vore tacksam för svar då jag tror att dessa fälgar skulle passa grymt bra på en GT.

Mvh Markuz
Beror på vad de har för ET och hur breda däck du ska ha.

Jag har kört 8.5x18 ET38 med 235/40-18 fram och 9x18 ET45 med 245/40-18 bak på bana och gata utan att ha valsade kanter.

Bak tar det i uppe i hjulhusen vid kraftig kompression. Typ gupp i skaplig fart med folk bak (vilket jag två gånger kanske) tror inte det tar i när jag åkt själv.
Tycker inte heller att du ska valsa skärmarna på en GT ... lite tråkigt att modifiera en ganska sällsynt bil för några fälgar skull.
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Nu är ju inte valsade skärmar något särsklt stort ingrepp. Det syns inte på utsidan...

Keep up the good work!
OK, trodde det var skärmkanterna som avsågs ... såg ett program för några år sedan där en Z3 fick valsade skärmkanter, för att få in bredare fälgar.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
ILiveToRide: ET vet jag inget om men efter nogranna läsningar här på forumet verkar 235*35 vara det bästa alternativet till M3 E36 med 19" fälgar. Fick även mail från stylabilen, de erbjöd bättre priser plus att jag får Michelin PS som den andra firman inte kunde erbjuda. Frågade angående valsning, vi får se vad han avarar.

Mvh Markuz
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Enligt vår leverantör måste du troligen valsa skärmarna, han var lite osäker angående detta dock, han hade inte haft kunder som kört med just dessa fälgar på en E36a (19'' LM) därför kunde han inte svara 100%.

Om man tittat på BBS hemsidan så har inte 19'' LM TûV certifikat för E36.

Mvh
Razvan Terme

www.stylabilen.se
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Länk
Länk
Länk

Mvh
Razvan Terme

www.stylabilen.se
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Razvan Terme: Nä men tjena, var du där också! Vill helst slippa valsa skärmarna, det förstör orginalskicket på bilen tycker jag. Trots att det nu är ett litet ingrepp så finns det ju ändå där. Har även skickat dig ett privat mail.

Mvh Markuz
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Finns där och finns där. Jag tror att ni har fått lite om bakfoten vad man gör när man valsar skärmar. Det enda man gör är att vika upp kanten på plåten på insidan. Man trycker inte ut skärmkanten...

Keep up the good work!
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Vad jag ville ha sagt var att det inte är nåt som syns utifrån...

Keep up the good work!
triss, det jag såg på TV var valsning för att bredda skärmen, det rullades på insidan samtidigt som skärmkanten värmdes så att lacken inte skulle spricka ... det är alltså en förändring av dimensionen på skärmen/-kanten, mätbar skillnad mot original. Jag vet inte om vi menar samma sak.
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Jo, det är så det går till att valsa skärmen. Men i 99fall av hundra så behöver man inte rulla ut skärmen utan bara vika upp kanten...

Keep up the good work!
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Edit: Jag körde med 265:or bak i somras med valsade kanter. Då syntes det inte någonting utanpå. Dessutom med coilovers så det var betydligt mindre plats inåt än original.

Keep up the good work!
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Jag tror att jag har sett samma program, här även läst i Bilsport om dessa ingrepp. Oavsett om vill valsa kant/bredda skärm använder man samma verktyg, rätta mig om jag har fel. triss: Även om det inte syns utifrån har man gjort ett ingrepp som skiljer sig från orginal, tycker man skall passa sig för sånt om man en unik bil. Om du ägde en äkta E36 GTR skulle du då göra sådana ingrepp?

Mvh Markuz
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Det beror helt på skicket din bil . Är den grymt fin hade jag knappast bytt fälgar ens.
Men det är din bil och du gör som du vill. Jag håller med om att man inte bör ändra skicket på en sådan bil. Jag försökte bara berätta att det inte är en särskilt stor sak att valsa skärmkanter.

Keep up the good work!
OK, räcker det att vika upp kanten lär det inte synas. Personligen skulle jag fundera ordentligt innan jag gjorde det på en GT ... men det är upp till ägaren ... :)
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
triss: hur breda fälgar körde du 265:or på?

Mvh David
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Är sugen på 19x9.5" bbs challenge till min m3, om man kollar på oclbrorsssons hemsida så ska det gå bra med 9.5" med ET 40 bak till e36 M3?

Erfarenhet ngn?

Mvh David
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Jag körde 9.5" et38.

Keep up the good work!
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Du fick då valsa skärmkanterna om jag förstått det rätt?

/David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.