|
|
|
|---|---|
|
Jo, det blev som så att i lördags ställde jag mig på en gratis parkering vid ett gymnasium, dock var det 10 tim med P-skiva och såklart glömde jag den (lite sen till kvällen). Och givetvis är det nån lapplisa som kommer till den för övrigt tomma och oerhört avskilda parkeringen. 300 kr i onödan, lagom surt. Dock: måste det inte alltid anges vilket parkeringsbolag som har hand om P-platsen vid själva platsen? Det stod nämligen inte så jag tänkte att det kanske går att åberopa detta och få bötern ogillad... nån som har koll? För övrigt: räcker det med en tidsangivelse när det är fråga om parkering med P-skiva? Annars ser det ju ut som (exempel): [P] 06-18 (06-18) 10-16 Vore intressant att få detta utrett. | |
|
"ÖVRIG TID p-skiva" eller? Det räcker att du skriver en tidsangivelse i fönstret så vakten vet när du kom. Skulle parkera till en konsert i Lund (eller vad d m-ö), när jag kom fram behövdes det p-skiva vilket jag inte hade så ja ringde nrt på skylten till p-bolaget och förklarade läget. Skriv ankomsttid på en lapp i rutan sa hon så e d lungt. Sen ska det stå bolagets namn och nummer om det skall vara giltigt. Värt att undersöka vidare alltså! Polisen är väl de enda som kan undantas. ///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O |
|
|
Tack för svaret :) Jo grejen är att eftersom det inte stod något bolag på skylten kan ju i teorin vem som helst ha lappat... |
|
|
Just det, för att förtydliga, hela texten var [P] 10 tim P-skiva |
|
|
gäller det inte bara privata parkeringar? Annars skulle ju hela stan se ut som en enda skog av skyltar om det måste stå på VARENDA parkering? Det står väl på boten vilket bolag som givit dig den? Här i luleå(i centrum) så är det generellt parkeringsförbud överallt förutom på anvisade ställen eller privata parkeringar. På de privata står det ju bolagets namn men på alla andra så är det skyltlöst förutom då tids och avgiftssvamlet. ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
| Tror det måste stå om det är någon annan än markägaren/väghållaren. Dom flesta omärkta är kommunen och dom dom märkta med t.ex. carpark är sådana där ägaren till parkeringen köper kontrolltjänsten av carpark. | |
|
Ja, det är ju uppenbarligen inte kommunen. Hmm... detta var inte helt klart. Visst står det vilket bolag som gett ut boten, men det står inte på platsen att de är de som verkar på parkeringen... |
|
|
Men om det inte står nått så kanske parkeringen är kommunal (låter lite så när det var vid ett gymnasium) och då behövs det väl inte heller skyltar? du kan ju ring kommunen och fråga me kolla upp det i allafall, det var väl carpark som for som dårar och bötfällde folk hux flux även om det inte var deras sak att göra det ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
Jag lovar dig att det inte är värt tiden och mödan att dra igång en process för fjuttiga 300:- Bara att pynta, se glad ut, och komma ihåh P-skivan nästa gång :) Ett tips i all välmening! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
300+: Jag har tväremot dig fått böter för att jag inte hade p-skiva och enbart skrivit en lapp. Det var i Visby för ett par år sedan. Jag hade ingen p-skiva så jag tänkte som du att skivans funktion är ju enbart att visa när man kom så jag skrev en tydlig lapp med ankomsttid och lade i rutan. Tro fan att jag hade fått böter i alla fall. När jag senare konfronterade parkeringsbolaget så berättade de att de har som praksis att sätta böter på bilar som inte har p-skiva av den enkla anledning att det annars skulle blir "kaosartat" om lapplisorna skulle behöva leta efter en massa handskrivna lappar i vindrutorna. Så jag fick snällt betala böterna. Dock bara 200 kr så det var inte så farligt. |
|
|
Det låter ju som en möjlighet och även sannolikt att eftersom det är kommunens parkering så behövs inget P-bolag skrivas till... Blir att pröjsa då. [Detta var 2:a gången på 7 dar :(] |
|
|
Det behöver aldrig stå på parkeringen vem som övervarakar den, däremot måste det alltid stå på kontrollavgiftsfakturan vem som utdelat boten och hur man överklagar den. Det räcker att det står vilken tid som gäller vid krav på P-skiva, om det inte gäller endast specifika klockslag såklart. På min gata är det krav på P-skiva och max 4 timmars parkering. Detta innebär att mina eventuella gäster måste flytta bilen minst var fjärde timme dygnet runt. Inte alltid så smidigt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tack alla. Blir att prösa sura slantar imorrn. | |
|
Är det en kontrollavgift eller en parkeringsanmärkning? Om det är en kontrollavgift så SKALL det stå på minst en skylt (oftast vid infart till området) vem som ansvarar för övervakningen. En kontrollavgift behöver man inte betala för att kunna bestrida men har man fel kan 200-300kr lätt bli 3000kr samt en betalningsanmärkning när man varit i tingsrätten. Scanna in lappen och lägg upp den här eller på pbot.nu så kan jag kika lite på den.. |
|
| Typiskt, har pröjsat redan och kastat gråa lappen som var omslaget. Aja. Tack iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.