|
|
|
|---|---|
|
vit rök från avsystemet som en F1-blow-out - därefter startar inte bilen längre - = toplockspackning eller något ännu värre ?? - bilen är från 09/2000 har 105.000 km, stått stilla sedan i fredags, var minus 14 grader igår natt, idag på dagen ca. minus 4 grader - bilen startade och körde normal ca. 15 minuter och ca 10 km - sedan vi återstart drog den igång som vanligt sedan kom rökmolnet..... = sprickor i cylindertoppen = en vanligt sjukdom på bilar av årsm 99 + 00 ?? | |
|
Låter konstigt! Tycker verkligen inte att sprickor i toppen låter bra men undrar ju varför rökmolnet kom. Är det säkert att det är från avgassystemet? Minns en gång när en kylarslang gick av på min 325:a, under vintern och det var ett j*vla moln bakom bilen.. Vad för andra "fel" eller symptom har dykt upp i samma veva? När du vrider om tändningen, vad händer då? Går startmotorn runt? Som om det inte fanns komp i motorn eller? Har du kikat dem traditionella sakerna som olja i kylarvattnet och vice versa? Kikat/luktat på oljelocket? Gick motorn upp i temp strax innan/efter/under tiden rökmolnet kom? Synnerligen konstigt om det är topplockspackningen som gett upp! Kan du bogsera bilen till verkstad/kylarfirma? Om du kan göra det så kan dem skicka ner en sond i expansionskärlet som ger utslag om du har avgaser i kylarvattnet, då är det med 99,8% sannorlikhet packningen som gått på ett par ställen. Har bilen gått väldigt långt? |
|
| Kanske har du råkat ut för tät vevhusventilation? Då brukar oljan i motorn ta slut på några sekunder med ett stort (svart?) moln och sen går inte bilen mer. Sök på forumet för mera info, rätt vanligt nuförtiden med stora temperaturväxlingar. | |
|
MD@ + bmw Alb@ det är en tj.bil och alla servicar är gjorda, dessutom förbrukardess bilar olja och jag fyllda på 0,75 liter SLX 001 0W30 Castrol senast för nagån vecka sedan. Det var lite klet-samlingar under oljepåfyllningslocket men har varit så' tidigare och sedan försvunnit. Det har aldrig varit några som helst problem med bilen eller motorn tidigare. Den blev inte särskild varm innan problemet uppstod och inga symptom märktes att något inte stod rätt till. - Min teori > en del BMW-motorer tål inte en längre tid av körningar med korta sträckor där motorn inte blir genomvarm. Det bildas avlagringar. Om man sedan kör ett kort sträcka och stänga av motorn så händer inget om det kallnar är igen i lugn och ro MEN om man startar den ganske snart igen efter enbart ett kort stop (som i mitt fall) DÅ kan det hända att oförbrannat bensin och avlagringarna KAN explodera i en feltändning och därmed spränger top-locket eller skada en cylinder. - röken kom enbart ur det -vänstre-avgasröret men helt klart från avgassystement och inte någonannanstans ifrån - bilen gick inte att starta, startmotorn gick inte rund, såsom om motorn har skurit (i bästa fall är enbart det 6 år gamla batteriet också slut ?) - vad säger BMW-motor-kunniga om detta ?? |
|
| HAR DU KOLLAT OM DU HAR KVAR NORMAL MÄNGD OLJA I MOTORN? ;) Om inte så är det troligen frusen vevhusventilation. | |
|
PowerMac@ TACK för Dina konstruktiva inläggen. Bilen stod olämpligt till och flyttades med bärgare till aukt. BMW-verkstand redan i går kväll. I morse hade förutom min kommit in ytterligare en bil med exakt samma symptom och gissningsvis handlar det om ispropp i vevhuset - frågan är om motorn har skurit eller om -bara- topplockspackningen har gått ?? oljemängden bör innan händelsen har varit ok eftersom jag fyllde på 0,75 liter bara för några dagar sedan - frågan är bara hur mycket kondensvatten som hade tunnat ut oljan efter en tids körning med enbart korta sträckor. Vi får se, jag väntar på -domen-. |
|
|
m5toureg: Du hann aldrig titta om oljan fanns kvar efter incidenten antar jag? Mvh |
|
|
rob_t_j72@ stämmer, det blev inte så av olika anledningar men ingen olja rann ut -ingen oljefläck - och röken var enbart vit, helt vit och det rök enbart ur ett avgasrör och ingen rök i motorrummet, så jag kan kanske leva på hoppet tills i morgon att det evtllt -enbart- är topplockspackningen som har gått ?? |
|
|
bilen har förresten en M54-motor och inget annat (fel uppgift från min sida tidigare), bilen är byggt 09/2000 - - igensatt vevhusventilation (ispropp) det bästa att hoppas på dvs problemet är toplockspackningen ? |
|
| @m5 Har du tur så klarar du dig lindrigt undan (runt 6000 enligt andras inlägg), har du otur så har du krökta vevstakar och motorbyte hägrar. Det verkar vara lite lotteri över det hela. Gör en sökning på forumet så får du lite läsning. Så du tycker att mina inlägg är givande, man tackar. ;) Nästa gång skall jag berätta om kolv uppstötar fjädrar, men för denna gång får jag önska dig lycka till. Det ordnar sig alltid på någe vis. | |
|
Att de bara kommer rök ur en pipa med kall motor är normalt på M52TU/M54 då det sitter en vacuumklocka som stänger ena pipan för att avgassystemet/katalysatorn skall nå arbetstemperatur fortare. Iövrigt så låter det som sagt som frusen vevhusventilation Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
PowerMac@ sökfunktionen ger antingen inte mycket eller inte funkar alls (du kan försöka själv), jag har försökt med diverse sökord, det gav mer eller mindre inget - - här är boven Länk det fanns olje kvar i motorn (överallt t.o.m. på tändstiften, precis överallt) och det var ju tur (jag stängde av motorn direkt när jag såg det vita molnet) och då -kanske- jag har klarat mig den här gången - OBS! det verkar vara ett vanlig fel som även V8:orna kan drabbas av, så det är bäst att hålla koll på detta, i allafall när det blir kalt ute. - jag kanske klara mig med en rmotor-rengöring och en del nya delar till -vevhus-ventilationen - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.