|
|
|
|---|---|
| Hallå där. Jag har en fråga. Jag e lite sugen på en E30 320 el 325 som jag tänkte bygga på lite. Tanken är att tubokonventera och skall försöka ta ur ca 400hk pluss minus däromkring. Vad skulle det kosta ca mellan tummen o pekfingret. Någon som har länkar till nån som byggt om i lagom hemmaskala?? | |
|
runt 10000kr om du är händig och kan göra saker själv. |
|
|
Allt berror på vad du kan göra själv och vilka funktions/ hållbarhetskrav du har. Ett riktigt seriöst bygge som håller bra kostar minst 100 k. Då tar jag med att du byter både drivlina och bromsar samtidigt. Kör man med 400 plushästar kanske man skall ha bur också. Är du riktigt händig, motorkunnig och kan svarva / fräsa / svätsa själv så kan du säkert bygga bra för 10 k. En enkel tumregel är: att det blir minst dubbelt så dyrt som du tänkt dig. Och att av 100 som vill är det 10 som försöker och 1 som lyckas. Och den som lyckas har plöjer ner mycket pengar i bilen. E |
|
| Jag hade inte direkt bygga överseriöst, kommer va mitt första projekt och tänkte ta god tid på mej. Kan väl inte säga att jag är motorkunnig, varken teoretiskt eller praktiskt. Nyfiken amatör mer. I första hand ha som busbil, åka på lite småträffar rejsa lite o så. Att sakerna skall hålla vill man ju alltid. Inget kul o skuta motorn i luften det första man gör efter lång tids arbete. Eller om det går o hanka sej fram med hjäl av foumet här bla... Eller tror ni att man ger sej i nåt man aldrik kommer lösa. Jag e ju ändå hendig, lite har man ju meckat under åren iaf.. | |
|
10.000kr tror jag blir svårt. 30.000kr är mer verklighetstroget. Tänk efter, bara turbo och en koppling med tryckplatta är 10.000kr. Ett nytt insprut är 6.000-30.000kr. Så det drar iväg fort. ___ Jag trivs bäst på sladd. |
|
|
Kleppan Om du meckat lite under åren så vet du att det aldrig är "bara"... En fungerande turbokonvertering kräver att du läser på noga. Att plocka ut 400 + hästar ur en orginalmotor som leverar 170 (325) är inte "bara". Sen skall resten av bilen hålla för effekten. Koppling, vxlåda, bakaxel, sluväxel, drivknutar osv. För fungerande 400 plushäster krävs det en del ändringar av motorn för att den skall hålla. Sen finns det en annan fråga som vi inte skall glömma när det gäller hållbarhet... Hur tänker du använda bilen. Kör man hårt med en orginalbil så kan man knäcka / ha sönder den. Tänk på att när bilen väl är konverterad är den olaglig att framföra på allmän väg. Men det visste du kanske redan. Det är klart att du kan fixa det, men du bör nog kontakta folk som gjort det tidigare. Forumet är bra men det räcker inte. PhobiE har helt rätt när han säger att kostnaderna drar iväg fort. Titta även på alternativ, kan man inte sätta i en större motor i din bil? En M3 motor tillexempel? Bättre chans att motorn fungerar när den är på plats samt att hållbarheten sannolikt blir bättre. E |
|
|
köp ett turboobjekt ... det finns några stycken runt 20 till 40 tusen ..då har du redan grenrör och turbo ,oljereturen ,ic och diverse grejjor ...men titta noga på dom!! en e30 turbo är inte direkt med i den hållbaraste statistiken!!! ///325/// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.