|
|
|
|---|---|
523i_96 |
Hej alla BMW- älskare! Jag har funderingar på att köpa en 528:a eller en 535:a E28. Nu undrar jag vilken man skall satsa på om man är beredd att lägga ut 20000 på bilköpet. Jag kör ganska hårt så jag är även intresserad av vilken som håller bäst. Undrar även hur mycket som skiljer rent prestandamässigt. Är det klokaste att köpa en 528:a för runt 10000 och räkna med att man får lägga ut några tusen i reparationer? Jag kan högst lägga 20000 på köpet och då kanske det är dumt att köpa en 535:a för 19000 och tro att den skall gå felfritt. Ska man passa sig för några speciella årsmodeller eller något annat? Vore mycket tacksam för kommentarer! MVH: Magnus |
518i slow mobil |
köp 528, den gå tillräckligt bra... dessutom, skulle du tröttna på den motorn kan du ju alltid byta till en 3,5L snurra och sätta i. Att köpa en 535 för 19k e väl kanske inte det bästa men det finns inget som säger att den skulle vara sämre än en för 40... 518, ekonomi med nöje! =) BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
|
Kommer nog inte gå helt felfritt så varför inte satsa på en 528 då. Är ju 20 hj som skiljer och det kan man ju leva med. Har själv en 528 som fått genomgå en hel del reparationer, men ör i överlag nöjd med bilen för det är otroligt roliga bilar att köra. Med en sänkningssats ligger de klistrade på vägen. Ska du köpa e28 så köp helst någon av de senare modellerna, typ efter 1985/1986... Vanliga fel och annat om BMW E28 finner du på Svenska BMW E28-registrets hemsida: Länk ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
|
Kolla rosten vid bakspeglen och längs skärmkanter och nedre delen av bilen.Lyssna efter tickande ljud från motorn ock kolla även lite på skivornas skick,prut läge :)528 är som sagt var lagom tycker även jag dom 20 hk spelar väll inte så stor roll med tanke på att du sparar en del pengar som du istället kan lägga på att få en riktigt vällskött 528:a |
|
|
Jo hej! Kan väl säga att 535:ans vrid på lägre varv gör stor skillnad på körupplevelsen. 528:an går bra o kan man använda växelspaken på "rätt" sätt blir den riktigt snabb... Men det är ändå en ganska stor skillnad emellan vagnarna.535 E28 rekommenderar jag starkt till den körglädjeintresserade. Men fina 535:or är inte så lätt att hitta för 20000. 528:or finns en hel del att välja bland för 10-20tusen som är i bra/hyfsat skick.. Kolla kamaxeln och rosten först o främst.Är detta inget problem finns det en stor möjlighet att bilen är rätt skött.Servicebok är säkert ett minne blott på såhär gamla bilar,så naturligtvis bör man ha en bmwkunnig person med vid inspektion.Ta ett kompressionsprov för att försäkra dig om att maskinen är tät. Annars är M30 motorn hållbar,o vxl-låda bakaxel är också slitstarka prylar. Mvh Janne. |
|
|
E28:an är en grymt härlig bil.... Lycka till med köpet... //Cosmos "Rak 6a åt alla" E28 Registret #160 |
|
|
Var själv ute efter en 528i mellan 85-87, och tankesättet är nog rätt, bättre att hitta en där man kan förutse lite fel, än en som är dyrare där man kanske får några små överraskningar. Har själv lagt ut 9k på bilen, sen har det tillkommit lite smågrejer, räknar med att bilen kanske kostat mig ca 15k när den är i skicket jag är ute efter. Ett bra val tror jag, även om jag har upptäckt något fler fel än jag tänkt mig - körupplevelsen upphäver dock detta tycker jag. |
|
| det går på byn här att 528:an är bra slö på låga varv asså... tänk på det! | |
| för om man hittar något kan man ju få hittelön... | |
BMW-Yoda |
Satsa på en 535 så klart. Grejorna är inte dyrare till en sån när det går sönder. Utom kanske vissa saker. Och som sagt, det ÄR skillnad. Skulle vilja säga att 535 känns mycket rappare än 528. BMW-Yoda |
|
Jag tycker nog allt att 528:an är lite tunn i botten...vridet i en 535 är däremot maffigt över hela registret. Men tycker man om spetsig motorkaraktär och har tänkt tokvarva mest jämt så är 528:an rätt kul --------------------------------------------- "Speed doesn't kill, it's the sudden stop..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.