|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Har varit på en liten tur i helgen med min 525 -01, råkade tyvärr ut för problem på vägen hem. Körde ca 30 mil i lördags och utetempen låg då på ca -10 grader. Ställde bilen ute under natten och temperaturen skönt under natten till ca -20 grader. När vi åkte hem idag igen var det ca -4 grader. Efter bara ett par mils körning på hemvägen upptäcker vi att det luktar bränt när vi stannar i en korsning, rök väller fram under motorhuven... Det är alltså olja som läcker från ventilkåpspackningen och rinner ner på det varma genröret, ser ju betydligt värre ut än det egentligen är... Kollade lite vid olika varvtal men ser inte att det läcker speciellt mycket så jag åker vidare till en mack och köper lite olja. Körde sedan lugn och försiktigt de resterade 25 milen hem ned kontroll av oljenivån några gånger. Läckaget avtog succesivt så när vi väl var hemma rök det knappt alls. Så vi kom hem i alla fall (kul kul förresten, hela bilen full i folk när detta inträffade...). Men frågan är vad som hänt? Jag gissar lite på att vevhusventilationen frusit och då trycktes olja ut genom ventilkåspackningen istället. Kan det stämma? I så fall, varför fryser ventilationen? Antar att jag kan byta ventilkåpspackningen utan större problem, men jag vill ju inte råka ut för detta igen. Tycker också att det är mycket ljusbrunt smörja under oljepåfyllningen, om ventilationen ser ut likadan är jag inte förvånad om den fryser... Några tips eller idéer? Bilen har gått 11000 mil. | |
|
Startade bilen i söndags för att åka hem med båten till ön, noterade då att det tickade /knackade lite ovanligt om motorn. tänkte att det är ju lite kallt (-5) och att det går till sig när den blir varm. Körde lungt iväg med tanke på detta men komm ca två mil då jag tyckte det var rökutveckling bakom bilen när jag tittade i backspegeln. Inga varningslampor lyste men stanade bilen för kontrol och då rök det ur motorhuven. Bilen fick ta bärgning till verkstad där det visade sig att ventilkåpspackningen var gången pga att det frusit och blivit tätt. De skulle byta detta och menade på att med nyare delar kommer inte detta att hända igen. Lite dåligt att man bygger in fel, jag menar att man måste väl få ha en BMW norr om Skåne där det är kallare om vintern! Annars nöjd med bilen. |
|
|
Hehe, det stod alltså minst 2 st 525 touring och luktade bränt olja i går i vårt land... Jag pratade med Wölkes här i Göteborg idag där jag servar min bil, de ska kolla på vad som hänt på onsdag. Men enligt killen på telefon var det mest vanligt att detta skedde om man haft mycket kortkörningar (vilket jag normalt har, men inte i detta fallet alltså). FInns tydligen någon slang till vevhusventilationen som har en tendens att bli full med kladd, så dom ska kolla detta. Återkommer i ämnet efter jag fått tillbaka bilen från verkstan! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har för mig att det ska finnas nån uppgradering av vevhusventlilationen, byta av slang till annan typ eller nått sånt. Var en av våra fd frilansare som köpte en 530 som han uppgraderade med nån annan slang om jag inte minns helt fel. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja detta verkar vara ett känt problem enligt BMW, och när jag kollar lite på denna sida så verkar många haft samma problem förra vintern. Jag tycker det suger när en bil som endast gått 8000 mil (ej import ) inte tål en svensk mildvinter, dessutom borde dessa slangar (som skall vara bättre ) varit monterade vid nyleverans då de visste att den skulle norrut. BMW borde ta notan tycker jag, men det kan man väl glömma. Man kanske borde ringa Sverker på + och hänga ut dem i tv, då verkar de krypa till korset och var så hjälpsamma. Just igår visade de en kille med en Seat där lacken hade släppt. Vet någon om det finns någon garanti för att de nya slangarna är bättre? |
|
| snacken, har du haft många kortkörningar? Jag har kört E39:a de senaste 6 åren (en -98:a, en -03:a och nu en -01:a) och detta är första gången detta händer. Och då har det varit betydligt värre vintrar tidigare. Men det stora skillnaden är dock att jag haft många kortkörningar till och från jobbet denna vinter, och så har inte så använt mina E39:or tidigare. | |
|
Lite kort körningar i Visby, men även längre på 6-14 mil. I detta fall så körde jag från Nynäshamn till Nyköping i fredagsmorse,sedan en kortkörning på två mil. Bilen stod stilla på Lördagen och som kallast var det ca -10 då. på söndag morgon skulle vi med båten igen men kom endast två mil till Tystberga sedan var det färdigt. har läst lite här och många verkar ha haft samma problem förra året, tycte jag läste att en var inne på verkstad men fick samma problem igen, får kolla igen så jag inte ljuger. Bilen blir nog klar i morgon så man får åka hem, tur att man har svärfar i Nyköping. |
|
|
Även jag råkade ut för frusen vevhusventilation för två veckor sedan. Fick byta ventilkåpspackning och bytte även till "nya rena slangar" till en total kostnad av 5200:-. Detta prutades ner till 4000:- när jag började prata om konstruktionsfel osv. Min bil har gått 12500 mil. Kör till och från stormarknaden några gången i månaden plus längre resor (+100 mil) varannan månad. Meddela gärna vad du fick betala snacken. Har också läst en tråd där en ägare har återkommande problem, trots rep på BMW. Vid återkommande problem inom två år gäller dock garantin på utfört reparbete. Undrar om det även gäller om man oljefyller en cylinder och blåser motorn? På BMW sa de att det är bara bilar som "inte körs som en BMW ska köras, dvs långt och hårt" som drabbas av frusen vevhusventilation. Har även problem med laddning av batteriet pga för korta körningar. Det är bara att inse att nästa bil får bli en som (även) klarar en tur och annan till Coop eller Maxi :-) (och inte rostar sönder efter 3 år...) |
|
|
Fick betala 3000:- som självrisk på motorskadeförsäkringen, vet inte vad det hade kostat annars men kan återkomma med detta när jag hämtar den ikväll. De skickade en goodwill förfrågan för den är ju ännu så pass ny men BMW sa glöm det.. så det blir att skriva till Sverker på plus:-) Jag frågade om det skulle hålla nu och han sa att 100 kan man ju inte vara men nästa, tråden med en BMW som hade återkommande problem, där hade de inte byt packningen efter första besöket då de bedömde den som hel. vet inte om den har var hel därefter, men tycker ändå att det är lite klent av BMW och detta skall ju vara en kvalitetsbil!! |
|
|
Har nu lämnat in min bil, ska bli intressant att höra i morgon vad dom hittar. Killen på Wölkes (BMW verkstan) sa att det var ovanligt att ventilationen frös men att man hade haft två fall under vintern, vet dock inte på vilka modeller det hade hänt. Jag satt och kollade lite på realoem i kväll: Länk Det ser ut att finnas en "COLD-CLIMATE VERSION" av ventilationen, vet någon om denna monteras standard på bilarna som säljs i sverige? Antar att "S842A=YES" är någon slags option kanske? Priserna på delarna verkar ju rimliga i $ i alla fall, går det att gissa sig till priserna i sverige baserat på det som står på realoem? Antar att de reparationskostnader som nämns här då stor stor del är arbetskostnad, kanske läge att skruva lite själv här mao... |
|
|
Harnu hämtat bilen och kostnad som följer ! Material 3000:-varav oljan kostade 1042:- Jobb=3000:- Totalt gick det på 6175 inkl moms Detta monteras inte som standard även om de säljs i svedala! Får hoppas det håller nu! |
|
| Min 520i02 13000 mil har också frysit i evakueringen vi körde 35 mil i 25 gradig kyla inga problem då men dagen efter då det var bara 10 grader då frös den.Efter ca en halvtimme kunde vi fortsätta utan problem.I dag ringde jag till BMW i Gävle och de påstod att kostnaden för att åtgärda detta skulle kosta 5-15 tusen.Kallas detta för en kvalitetsbil som inte tål kyla.Har kört volvo 240-850 i 20år utan att detta har hänt. | |
|
Problemen inte slut! När jag startade i morse så var det ett förfärligt gnislande från motorrummet, vid okulär kontroll så lokaliserade jag detta till generatorlagringarna. Den blev rejält nersölad med olja efter haveriet så de tvättade av den med motortvätt. Ren blev den i alla fall men åker på att byta den! |
|
|
Fick besked från verkstan (Wölkes) idag. Man hade inte kunnat hitta någon trasig packning eller annat oljeläckage nu, så man behövde inte byta ventilkåpspackningen. Teorin är att det frös i vevhusventilationen och då började det trycka ut olja någonstans, men i och med att jag stannade så fort (och då tinade också ventilationen) så blev det inga större problem. Men trots allt rekommenderar man att byta vevhusventilation, 4000kr skulle det kosta inkl arbete. Men då byter man bara vevhusventilationen, inte alla slangar. Det finns hemma hos BMW "Cold Climate"-varianten också till ungefär samma pris, men då måste man byta slangarna också så jag antar det tillkommer några hundralappar på dom. Men mestadels handlar det om arbetskostnader, så jag är lite sugen på att göra jobbet själv. Dock måste man bort med insugningsröret, någon som vet om det är att rekommendera att göra själv för den händige? Vad som oroar är att jag kommer att sakna något clips, specialklammer eller något annat när man väl fått isär grejorna. Ska insuget momentdras? I så fall, hur mycket? Det lutar dock åt att jag sätter dit Cold Climate varianten, skiljer inte mycket i pris och ska man väl isär med sakerna så är det väl lika bra att sätta dit den varianten. |
|
|
Hmmm... "intressant" tråd för mig med en M54'a. ;-) Jag kände inte till det här. Ska åtminstone försöka använda motorvärmaren under vintern så ofta jag bara kan. Men att drabbas av det här när man tex är på fjällsemester vore ju en mardröm. Händer ju att man ej har tillgång till el uttag då. |
|
| Köpte nyligen en 528 -99 och drabbades av detta efter en vecka. Olja rann ner på grenröret och man fick höra ifrån övrigt folk som va med "Du kör så det ryker". Bytte ventilkåpspackningen dagen efter och problemet va löst. Kostade strax under 600:- för packningar till kåpa, tändstift och bultar på BMW. Kommer att byte röret till vevhusventilationen innan vintern gör sitt inbrott, det va mycke brunt klegg i röret. | |
|
Hej, Jag lät Wölkes bil här i Göteborg byta ut min vevhusventilation, och i och med att det fanns en "Cold climate" -version till ungefär samma pris lät jag dom montera den. En dags arbete var det tydligen, för insugningsröret måste bort. Tror det slutade på 4500:- Motorvärmare är ju naturligtvis bra, men jag är nog mest lur om att det är kortkörningarna som ställer till det mest. Min teori är att motorn inte hinner bli genomvarm vid kortkörningarna och kondensen stannar kvar i vevhusventilationen. Detta är min 3:e E39a och den första jag haft detta problem med, med de två tidigare hade jag också betydligt längre till jobbet. |
|
|
Hej ! När jag bytte vevhusventilation + packningar nu i vinter så sa dom på verkstan att motorvärmaren inte hjälper mot frysning i ventilationen......!? |
|
|
Motorvärmare hjälper inte? Synd ;-) Jag gissar dock att det är mer skonsamt mot bilen om den står hyfsat varmt. Jaja, man får väl hålla tummarna då och alltid be att dom alltid tar en koll på vevhusventilationen när bilen är inne för service. Dumt att jag läste det här, skulle varit bättre att inte känna till något. Frågan är, hur vanligt är det att det här händer??? (självklart inte så enkelt att svara på....) ;-) |
|
|
Hej! Har en bmw 540 99:a import Skulle vilja kolla min Vevhusventilation. Ifall den är täpt i någon slang. Har fått in olja i den högra ventilkåpan vid stiften. Hur kan man rengöra VV? Tänkte byta backventilen så här Länk Någon slang man kan ta bort o kolla efter "klegg" i oljan? Vart hittar jag den? Kan man blåsta med tryckluft i någon slang för att få bort klegget på v8:an (M62U) eller suga som han här i filmen? Vart hittar jag den på min motor? Länk Är det bara slang nr 7 som man kan byta/rengöra? Länk DaReV |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
M62TU är inte drabbad av vevhusproblemen som sexorna. Att du har olja i ett tändstiftshål betyder att du måste byta ventilkåpspackningen vilket är vanligt förekommande på M62 och har inget med vevhusventilationen att göra utan att packningarna blir hårda av ålder och tätar inte. Att byta backslagsmembranet i bakkanten på insuget är inte fel då membranet blir stelt och ofta spricker. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.